در زمان بریدن ترمز خودرو چه باید کرد؟

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۱۰:۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۰۳۰۰۴۱
در زمان بریدن ترمز خودرو چه باید کرد؟
ترمز نگرفتن یک خودرو می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما مهمتر از دانستن دلایل آن، انجام کار‌هایی است که در صورت ترمز نگرفتن خودرو، موجب توقف آن بدون آسیب رسیدن به شخص یا خودرو می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ شاید در یک جاده، شهر یا اتوبان در حال حرکت باشید و متوجه شوید که ترمز شما عمل نمی‌کند. اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که خونسردی خود را حفظ کنید، چون استرس هیچ کمکی به شما نمی‌کند و باعث می‌شود تا وضعیت بدتر شود.

*بررسی رفتار پدال ترمز: پس از آن باید رفتار پدال ترمز را بررسی کنید. اگر پدال نرم بود و زیاد پایین می‌رفت، به احتمال زیاد سطح روغن ترمز در آن کاهش یافته است یا سیلندر اصلی خراب شده که در این صورت با فشردن چندین باره پا بر روی پدال ممکن است بتوانید از سرعت خودرو بکاهید. اگر پدال ترمز سفت باشد، باید بررسی شود که آیا چیزی در قسمت پشت پدال قرار دارد که مانع ترمزگیری شود یا خیر.

*دنده معکوس: یکی دیگر از راه‌های موثر، استفاده از دنده معکوس مناسب است. دنده معکوس موجب می‌شود تا شما از ترمز موتور (Engine Brake) استفاده کنید و سرعت خودرو را کم کنید. البته قابل ذکر است که معکوس دادن باید اصولی باشد؛ برای مثال اگر در دنده ۴ هستیم، به دنده ۳ معکوس دهیم. در غیر این صورت موتور شما آسیب جدی می‌بیند.

*استفاده از نیروی اصطکاک: اگر جاده خلوت است، شما می‌توانید با آرام فرمان دادن و حرکات زیگزاگی، با ایجاد نیروی اصطکاک باعث شوید تا سرعت خودرو رفته رفته کاهش بیابد. همچنین پستی بلندی‌های جاده نیر می‌توانند سرعت شما را کاهش دهند.

*استفاده از ترمز دستی: استفاده از ترمز دستی می‌تواند باعث کاهش سرعت شما شود. دقت داشته باشید که باید آرام آرام ترمز دستی را بکشید تا خودرو سرعتش کاهش پیدا کند. در صورتی که ترمز دستی را با تمام قدرت و تا انتهای بکشید، چرخ‌های عقب قفل می‌کند و این امر بدتر موجب به هم خوردن تعادل خودرو و اتفاق‌های ناگوار می‌شود.

*موانع طبیعی: اگر روش‌های بالا موثر واقع نشد، می‌توان با استفاده از موانع طبیعی خودرو را متوقف کرد. برای مثال کیسه‌های سیمان یا بشکه‌های آب موانع خوبی هستند که با تماس دادن کناره تایر خودرو با آن‌ها می‌توانید سرعت خود را کاهش دهید.

همچنین درختچه‌های کوچک (کمتر از ۱ متر ارتفاع) هم می‌توانند وسیله خوبی برای کاهش سرعت خودرو باشند.

منبع: خودروکار

نظر شما
پرونده ویژه