نقش ادویه ها در تقویت سیستم ایمنی

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۱۴:۴۸:۰۵
کد خبر: ۱۰۳۳۱۴۸
نقش ادویه ها در تقویت سیستم ایمنی
یک متخصص تغذیه گفت: ادویه‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و باعث بهبود و ارتقای سلامت افراد می‌شوند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه، اظهار کرد:  تغذیه‌ درست می‌تواند نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد. برخی مواد معدنی مانند آهن، روی، سلنیم و ویتامین‌ها مانند A, C, E و گروه B و همچنین درشت مغذی‌ها مانند پروتئین، از جمله موادی هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. بنابراین  تغذیه متعادل، متنوع و متناسب می‌تواند این مواد را به بدن شما برساند و سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: ادویه ها از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند، که در واقع با عنوان دارو‌های گیاهی شناخته می شوند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

زردچوبه

ماده فعال کورکومین در زرد چوبه، قدرت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد و می تواند از بدن در برابر سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت محافظت کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به عنوان یک ضد التهاب در بدن مطرح است.

ادویه کاری

دارای آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام آلکالوئید است که این آنتی اکسیدان در برگ آن وجود دارد و به عنوان محافظت کننده از سلول‌های بدن و جلوگیری از پیری زودرس می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

پونه کوهی

یک محافظت کننده قدیمی که از دیرباز برای عفونت کاربرد داشته و حاوی تیمول است که خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان بالا که خواص ضد پیری و ضد التهابی فراوان به خود اختصاص داده است.

گیاه آویشن

حاوی ویتامین A و C است. همچنین به عنوان ضد عفونی کننده قوی با توجه به خواص ضد باکتریایی که دارد، مطرح است.

زنجبیل

حاوی ماده موثر جینجرول که خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی به خود اختصاص داده است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیار مهمی کند. 

سیر

از سال‌های بسیار دور به عنوان ماده غذایی که می‌تواند خواص ضد میکروبی داشته باشد، مطرح بوده است. همچنین در تقویت سیستم ایمنی به دلیل وجود ماده موثره  آلیسین نقش بسیار مهمی دارد.

دارچین

حاوی مواد فعال و موثره سینا مالدهید است و می تواند در کاهش قند خون، کلسترول توتال و تری گلیسیرید موثر باشد و از این طریق به سلامت بدن کمک می‌کند. 

فلفل

با توجه به اینکه منبع بسیار خوب ویتامین ث است، می‌تواند نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

گلپر

گلپر ضدعفونی کننده و میکروب کش قوی است و سموم بدن را دفع می‌کند. 

زعفران

حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های فراوان است و همچنین به دلیل وجود آنتوسیانین‌ها در آن باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها مانند سرطان و آلزایمر می‌شود. اما مصرف بیش از انداره آن اشتها را کم می‌کند و برای کلیه‌ها ضرر دارد.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه افزود: هرچند مصرف ادویه جات می‌تواند مفید باشد، اما افراط در مصرف آن‌ها می‌تواند بسیار مضر باشد. بنابراین بهتر است ادویه هم مانند سایر مواد غذایی به طور متعادل مصرف و از افراط در آن پرهیز شود.

اولیایی در ادامه توضیح داد: برای مثال مصرف بیش از حد زرد چوبه و فلفل ممکن است باعث ناراحتی‌های گوارشی و زخم معده شوند. در افرادی که نسبت به برخی از ادویه جات حساسیت دارند ممکن است موجب ابتلا به سرطان مری یا معده شود. همچنین مصرف بیش از اندازه دارچین در دوران بارداری و افرادی که زخم معده دارند، توصیه نمی‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز