کشف علت از دست رفتن حس بویایی در بیماران کرونا

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۲۱:۳۹:۴۴
کد خبر: ۱۰۳۴۵۴۴
کشف علت از دست رفتن حس بویایی در بیماران کرونا
دانشمندان دریافته‌اند چگونه بسیاری از بیماران کووید-۱۹ حس بویایی‌شان را از دست می‌دهند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا به نقل از یواس‌تودی همچنین دانشمندان این خبر خوش را هم داده‌اند که ظاهرا از دست رفتن حس بویایی در بیماران کووید-۱۹ موقتی است، چرا که سلول‌های عصبی که در بینی بوها را شناسایی می‌کنند، آسیب نمی‌بینند.

از دست رفتن حس بویایی که پزشکان آن را آنوسمی یا نابویایی می‌نامند، یکی از زودرس‌ترین و شایع‌ترین علائم گزارش‌شده بوسیله بیماران کووید-۱۹ است.

در واقع، بررسی‌ها نشان می‌دهند که نابویایی نسبت به تب و سرفه عامل پیش‌بینی‌کننده بهتری برای عفونت است.

اما علت دقیق اینکه بیماران کووید-۱۹ حس بویایی‌شان را از دست می‌دهند، روشن نبود.

تصور می‌رفت آسیب یا التهاب سلول‌های عصبی حسی بویایی که بوها را شناسایی و پیام‌های مربوط به مغز می‌فرستند، عامل این نابویایی باشد.

اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد این نظریه نادرست است.

مقاله‌ای که روز جمعه ۳ مرداد منتشر شد، نشان می‌دهد که کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، نه به سلول‌های عصبی شناساگر بو، بلکه به سلول‌های پشتیبانی‌کننده آنها حمله می‌کند.

ساندیپ رابرت داتا، استاد عصب‌زیست‌شناسی در دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از نویسندگان این مقاله که در ژورنال Science Advances منتشر شده است، می‌گوید: «کروناویروس جدید حس بویایی را در بیماران نه با عفونت مستقیم نورون‌ها یا سلول‌های عصبی بلکه با تاثیر گذاشتن بر کارکرد سلول‌های پشتیبان تغییر می‌دهد.»

این یافته‌ها خبر خوبی شمرده می‌شود، چرا که به معنای آنست که عفونت احتمالا به طور دائمی به مدارهای عصبی بویایی در بیماران کووید-۱۹ آسیب نمی‌زند.»

داتا می‌گوید: «هنگامی که عفونت برطرف می‌شود، ظاهرا لازم نیست که سلول‌های بویایی جایگزین یا بازسازی شوند. اما ما نیاز به داده‌های بیشتری و درک بهتری از سازوکارهای زمینه‌ای برای تایید این نتیجه‌گیری داریم.»

بیماران کووید-۱۹ معمولا در طول دوره‌ای چندهفته‌ای حس بویایی‌شان را باز می‌یابند. در سایر عفونت‌های ویروسی که سلول‌های عصبی بویایی آسیب می‌بینند، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا حس بویایی به حالت طبیعی دربیاید.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز