پشت پرده ناامنی‌ها در دروازه‌های پایتخت عراق چیست؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۴:۲۱:۵۶
کد خبر: ۱۰۳۴۹۳۵
پشت پرده ناامنی‌ها در دروازه‌های پایتخت عراق چیست؟
تحرکات عناصر مخفی داعش در حومه شمال، جنوب و غرب پایتخت عراق افزایش یافته است و جریان‌های سیاسی شبه نظامی با حمایت از تروریست‌ها به دنبال ماهیگیری از آب گِل آلوده هستند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛در هفته‌های اخیر برخی مناطق در حومه پایتخت عراق به ویژه منطقه مهم و حساس «الطارمیه» صحنه تحرکات و حملات دوباره هسته‌های خاموش گروهک تروریستی داعش بوده و ناامنی‌هایی به وجود آمده است.

نمونه مشهود این ناامنی‌ها حمله بیست و هفتم تیرماه عناصر مخفی داعش به کاروان نیرو‌های عراقی و شهادت فرمانده تیپ ۵۹ ارتش این کشور در منطقه الطارمیه در حومه شمالی بغداد بود که با همکاری برخی ساکنان، گروه‌های تندرو و جماعت بعثی این منطقه صورت گرفت.

پیچیده شدن تحولات در الطارمیه به حدی رسیده که حتی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق هم مجبور شد واکنش نشان دهد و در این منطقه حضور یابد و با شیوخ و ریش‌سفیدان برای بازگرداندن آرامش دیدار کند.

«الطارمیه» با مساحت ۱۳۷ کیلومتر مربع از دو بخش «المشاهده و العبایجی» تشکیل شده است و دروازه شمالی استان بغداد و جنوبی استان صلاح الدین محسوب می‌شود که از حومه شمال شرق پایگاه هوایی «التاجی» تا جنوب شهرستان «الدجیل» امتداد دارد و ده‌ها منطقه از جمله «بن سینا، دحام، الهوره، الثائر، داود الحسن، الخان، البوبحر، المحامده، غزالیه، البوفارس، شیخ حمد، البشویل، المشاهده، شهر الطارمیه و ...» را در بر می‌گیرد.

پشت پرده ناامنی‌ها در دروازه‌های پایتخت عراق چیست؟ + تصاویر

موقعیت شهرستان «الطارمیه» در شمال بغداد

برخی گروه‌ها و عناصر تندرو سیاسی و شبه نظامی داخلی عراق به همراه محور غربی - عبری - عربی از فعالیت‌های گروهک تروریستی داعش در منطقه الطارمیه در شمال استان بغداد پشتیبانی می‌کنند؛ قدرت گیری تروریست‌ها در منطقه «الطارمیه» به معنای در معرض خطر قرار گرفتن امنیت بخش مهمی از مناطق مرکزی عراق است.

فعال شدن دوباره تروریست‌های داعش در حومه بغداد باعث شد گروهی از نیرو‌های امنیتی عراق عملیاتی را هم در محور جنوب غرب پایتخت در منطقه الزیدان (جنوب منطقه ابوغریب) که تنها ۱۵ کیلومتر با فرودگاه بین المللی بغداد فاصله دارد، انجام دهند.

به گفته منابع میدانی، عملیات در این محور زمانی صورت گرفت که نیرو‌های عراقی اطلاعات دقیقی را دریافت کردند که ۵ تروریست انتحاری داعش در یک مقر مخفی برای انجام یک حمله و نفوذ به پایتخت در حال آماده شدن هستند.

نیرو‌های عراقی با واکنش سریع و به موقع موفق شدند عملیات تروریستی عناصر انتحاری داعش به بغداد را ناکام بگذارند؛ در جریان این عملیات ۲ تن از نیرو‌های امنیتی به شهادت رسیدند تا امنیت پایتخت با مشکلی مواجه نشود.

پشت پرده ناامنی‌ها در دروازه‌های پایتخت عراق چیست؟ + تصاویر

در حال حاضر، مناطق مهمی از جمله «ابوغریب، الزیدان، العناز و ...» در محور جنوب غرب و غرب بغداد آلوده به هسته‌های پنهان گروهک تروریستی داعش هستند و همین موضوع یک تهدید جدی برای پایتخت به ویژه «فرودگاه بین المللی، محله العامریه و...» به شمار می‌آید.

براساس اطلاعات به دست آمده، عناصر مخفی داعش از مناطق بیابانی شرق دریاچه الثرثار در شمال شرق استان الانبار و مناطق جنوب غرب استان صلاح الدین وارد مناطق حومه غربی بغداد می‌شوند و تحرکات آنان برای ایجاد ناامنی با کمک برخی اهالی صورت می‌گیرد.

مناطق شمالی و جنوبی پایتخت عراق از جمله «الطارمیه، الرضوانیه، التاجی، الیوسفیه، اللطیفیه، الراشدیه و...» نقاط دیگری محسوب می‌شوند که به هسته‌های خاموش داعش آلوده هستند و تروریست‌ها در این محور‌ها فعالیت می‌کنند.

تحرکات دوباره تروریست‌های داعش در این محور‌ها خطری برای مناطق «السیدیه، الدوره، الکاظمیه، الشعله و...» در محور‌های جنوب و شمال پایتخت به شمار می‌آید؛ این مناطق آلوده در نواری مرزی مشترک استان بغداد با استان‌های «صلاح الدین و بابل» واقع شده اند.

پشت پرده ناامنی‌ها در دروازه‌های پایتخت عراق چیست؟ + تصاویر

مناطق آلوده به عناصر مخفی داعش در اطراف بغداد

به گفته منابع میدانی، عناصر مخفی داعش از طریق بیابان‌های شرقی دریاچه الثرثار و مناطق شمال و شمال غربی استان بابل وارد مناطق شمالی و جنوبی پایتخت عراق می‌شوند و در این میان باز هم برخی ساکنان با آنان همکاری و راه را برای ورود باز می‌کنند.

وضعیت در مناطق شرقی پایتخت از جمله «شهرک الصدر، بغداد الجدیده و ...» که با مناطق جنوب غرب استان دیاله هم مرز هستند با آنچه که در محور‌های شمال، جنوب و غرب بغداد می‌گذرد متفاوت و آرامش در این محور‌ها برقرار و کمتر با ناامنی مواجه است.

پشت پرده ناامنی‌ها در دروازه‌های پایتخت عراق چیست؟ + تصاویر

روند تحولات میدانی در مجموع نشان می‌دهد، جریان‌های سیاسی بدنام داخلی عراق پس از فتنه سال گذشته در میدان التحریر بغداد که منجر به استعفای دولت عادل عبدالمهدی شد از افزایش تحرکات و حملات هسته‌های مخفی داعش در حومه بغداد حمایت می‌کنند چرا که با افزایش قدرت تروریست‌ها به دنبال امتیاز گیری بیشتر از دولت مرکزی هستند.

 این گروه‌های سیاسی شبه نظامی تمامیت خواه حریص‌تر از گذشته به دنبال ماهگیری از آب گل آلود هستند و در میان آنان بعثی‌های سابق دیده می‌شود که در زمان صدام قدرت و نفوذ زیادی داشتند و پس از سقوط رژیم دیکتاتوری بعثی نیز در عراق جنگ طایفه‌ای به راه انداختند و جنایت‌های زیادی انجام دادند و در سال‌های گذشته با گروهک‌های تروریستی القاعده و داعش همکاری زیادی داشته اند و حالا نیز با باج خواهی از دولت مرکزی تلاش می‌کنند قدرت از دست داده خود را تا حدودی بازیابی کنند.

منبع: مشرق

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز