آیا آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیری در درمان کرونا دارند؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۲۲:۱۶:۱۶
کد خبر: ۱۰۳۵۱۴۴
آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از داروهایی بوده‌اند باعث تحول بزرگی در پزشکی مدرن شده‌اند و وسیله‌ای برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بوده‌اند، اما آیا آنها در درمان کرونا هم نقشی دارند؟

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ آنتی‌بیوتیک‌ها داروهایی هستند که می‌توانند بیماری‌های عفونی ناشی از باکتری‌ها را درمان کنند. اما همه بیماری‌های عفونی بوسیله باکتری‌ها بوجود نمی‌آیند، شمار زیادی از این نوع بیماری‌ها ناشی از ویروس‌ها هستند که آنتی‌بیوتیک‌ها بر آنها تاثیری ندارند.

باکتری‌ها موجودات زنده ذره‌بینی هستند که از یک سلول منفرد ساخته شده‌اند. باکتری‌ها انواع گوناگونی دارند که اشکال و ویژگی‌های ساختاری متفاوتی دارند.باکتری‌ها می‌توانند در تقریبا هر محیط مناسبی از جمله درون بدن و روی بدن انسان زندگی کنند. شمار اندکی از باکتری‌های باعث عفونت‌هایی در انسان می‌شوند که بیماری‌زا هستند.

ویروس‌ها هم موجوداتی ذره‌بینی، اما بسیار کوچکتر از باکتری‌ها هستند، باکتری‌ها هم انواع بسیاری دارند که اشکال و ویژگی‌های متفاوت دارند. ویروس‌ها فقط می‌توانند رشد و تکثیر کنند که درون سلول‌های زنده باشند. ویروس‌های بیماری‌زا به سلول‌های بدن شما تهاجم می‌کنند و با استفاده از اجزای سلول‌ها رشد و تکثیر می‌کنند. برخی از ویروس‌ها می‌توانند در طول چرخه‌ زندگی‌شان سلول‌های میزبان را بکشند.

آنتی‌بیوتیک‌ها با از هم گسیختن ساختار فیزیکی باکتری مثلا سوراخ کردن دیواره سلولی باعث نابود کردن آن می‌شوند. اما ویروس‌ها ساختار کاملا متفاوتی ندارند و مثلا دیواره سلولی ندارند که آنتی‌بیوتیک باعث سوراخ شدن آن شود.

کووید-۱۹ هم یک بیماری ویروسی است که آنتی‌بیوتیک‌ها که ضد باکتری هستند، در درمان آن تاثیری ندارند.

با این وجود برخی از بیماران کووید-۱۹ به عنوان بخشی از درمانشان آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند. علت این است که عفونت‌های ویروسی شدید مثلا در موارد شدید کووید-۱۹ ممکن است باعث شوند زمینه برای عفونت‌های باکتری ثانوی فراهم شود.

برای مثال عفونت ریه‌ها بوسیله کروناویروس می‌تواند باعث تولید مقدار زیادی ترشحات مخاطی در آنها شود و زمینه را برای عفونت باکتریایی ریه‌ها (ذات‌الریه باکتریایی) را فراهم کند. این نوع ذات‌الریه می‌تواند با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان شود.

اما شمار زیادی از بیماران کووید-۱۹ به درمان آنتی‌بیوتیکی نیاز پیدا نمی‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان یا پیشگیری در بیماران کووید-۱۹ با علائم خفیف یا بیماری با شدت متوسط  که احتمال عفونت ثانویه باکتریایی نمی‌رود، نقشی ندارند.

 سازمان جهانی بهداشت هم درباره مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماران دارای عفونت کرونا هشدار داده است. مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها به مقاوم شدن باکتری‌ها به این داروها می‌انجامد که خود مشکل بهداشتی عمده دیگری در جهان است.

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز