آب می‌تواند ویروس کرونا را نابود کند؟

۱۳۹۹/۰۵/۱۰ - ۲۳:۰۴:۴۶
کد خبر: ۱۰۳۷۴۳۱
آب می‌تواند ویروس کرونا را نابود کند؟
تحقیقات جدید دانشمندان روسی نشان می‌دهد آب می‌تواند ویروس کرونا را نابود کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ تحقیقات جدید دانشمندان روسی نشان می‌دهد آب می‌تواند پس از ۷۲ ساعت (۳ روز) ویروس کرونا را از بین ببرد.

بر این اساس، دانشمندان "مرکز ملی بیوتکنولوژی وکتور" روسیه اعلام کردند نابودی ویروس کرونا در آب به درجه حرارت آن بستگی دارد. آب با درجه حرارت اتاق (۲۸ درجه سانتیگراد) می‌تواند در ۲۴ ساعت نخست، ۹۰ درصد ویروس کرونا را نابود کند. پس از گذشت ۷۲ ساعت، ۹۹.۹ درصد ویروس‌ها از بین می‌روند.

این تحقیقات نشان می‌دهد آب جوش (۱۰۰ درجه سانتیگراد) می‌تواند به سرعت و به صورت کامل تمام ویروس کرونای موجود را نابود کند. ویروس کرونا می‌تواند در شرایط خاصی در آب زنده بماند، اما نمی‌تواند در آب دریا یا آب تازه تکثیر شود.

محققان در این تحقیق پی بردند ویروس کرونا می‌تواند به مدت ۴۸ ساعت روی سطوحی مانند فلزات آهنی، شیشه، پلاستیک، سرامیک و کف پوش به صورت فعال باقی بماند. با این حال، این ویروس به شدت ناپایدار و در مقابل بیشتر مواد ضدعفونی کننده خانگی آسیب پذیر است.

برخلاف تحقیقات گذشته که استفاده از الکل ۶۰ درصد را برای نابودی این ویروس پیشنهاد می‌کرد، محققان روس می‌گویند الکل ۳۰ درصد می‌تواند یک میلیون ویروس کرونا را در کمتر از ۳۰ ثانیه نابود کند. همچنین مواد ضدعفونی‌کننده خانگی مانند سفیدکننده‌ها (وایتکس) می‌تواند به طور کامل سطوح را از این ویروس پاک کند.

تاکنون ۸۴۰ هزار تن در روسیه به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. از این میان، نزدیک به ۱۴ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. دیروز مقامات روسیه برای نخستین بار در جهان وعده دادند که تا اواسط ماه اوت (اواخر مرداد ماه) واکسن ویروس کرونا را به بازار عرضه کنند. مقامات مسکو می‌کوشند روند شیوع ویروس کرونا در این کشور را قطع کنند. قرار است در مرحله نخست، کادر درمانی روسیه واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند و سپس واکسیناسیون عمومی در این کشور انجام شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما