ماسکی که استفاده از آن مانع انتقال ویروس کرونا نمی‌شود

۱۳۹۹/۰۵/۲۴ - ۲۳:۳۰:۴۶
کد خبر: ۱۰۴۳۸۷۷
ماسکی که استفاده از آن مانع انتقال ویروس کرونا نمی‌شود
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرد برخی ماسک‌ها مانع از انتقال کووید ۱۹ نمی‌شوند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و نبود هیچ روش درمانی قطعی برای آن، یکی از مواردی که متخصصان بر آن تاکید دارند استفاده از ماسک است. استفاده از ماسک ساده‌ترین و موثرترین روش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه است.

با این حال، متخصصان تاکید دارند هر نوع ماسکی نمی‌تواند گزینه مناسب در مقابل شیوع ویروس کرونا باشد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرد: استفاده از ماسک‌هایی که دارای منافذ و دریچه‌هایی بر روی خود هستند در زمان شیوع ویروس کرونا پیشنهاد نمی‌شود. این ماسک‌ها برای محیط‌های گرم و پر گرد و غبار طراحی شده اند و برخی به اشتباه تصور می‌کنند، چون این ماسک‌ها طراحی پیچیده تری دارند برای جلوگیری از شیوع کرونا مفید هستند.

این مرکز تاکید دارد: هدف استفاده از ماسک این است که جلوی انتشار قطرات آلوده به ویروس کرونا را در محیط بگیرد. این در حالی است که ماسک‌هایی که دارای منافذ و دریچه هستند به هوای بیرون اجازه می‌دهند درون ماسک نفوذ کرده و گردش کند. همین امر می‌تواند منجر به انتقال قطرات آلوده به ویروس کرونا به دیگران شود. این نوع ماسک به هیچ عنوان نمی‌تواند مانع از انتقال کووید ۱۹ شود.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا بیان کرد: ما به همین دلیل ماسک‌هایی که دارای منافذ و دریچه هستند را برای استفاده مردم پیشنهاد نمی‌کنیم. بهتر است مردم از ماسک‌های چند لایه پارچه‌ای که می‌تواند به میزان قابل توجهی مانع از انتقال هوای آلوده به محیط شود را مورد استفاده قرار دهند.

متخصصان بهداشت عمومی تاکید دارند ماسک صورت باید بتواند مانع از انتقال قطرات آلوده به محیط در زمان تنفس کردن، سخن گفتن، سرفه یا عطسه کردن باشد و ماسک‌های دارای دریچه این امکان را ندارند. اگر دقت کرده باشید ماسک‌های پزشکی هیچ منافذ یا دریچه‌ای ندارند؛ زیرا دقیقاً براساس استاندارد‌های علمی تولید شده اند.

تاکنون بیش از ۲۰ میلیون و ۶۳۰ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، ۷۵۰ هزار تن جان خود را از دست داده اند. به دلیل آنکه هنوز واکسن موثر و کارآمدی برای مواجه با کووید ۱۹ در دسترس نیست، رعایت بهداشت عمومی از سوی مردم بهترین و راحت‌ترین اقدام برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. شستن مرتب دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نیز استفاده از ماسک از مهم‌ترین اقداماتی است که افراد باید آن را به عنوان بهداشت فردی رعایت کنند.

نظر شما
پرونده ویژه