سیستم هشدار زلزله تلفن همراه چگونه کار می‌کند؟

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۰۹:۳۳:۳۹
کد خبر: ۱۰۴۳۹۶۸
سیستم هشدار زلزله تلفن همراه چگونه کار می‌کند؟
عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به تشریح اینکه سیستم هشدار زلزله تلفن همراه چگونه کار می‌کند، پرداخت.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ چندی پیش یک شرکت بین المللی اعلام کرد قصد دارد با ارائه یک ویژگی جدید، گوشی تلفن همراه با سیستم عامل اندروید را به ایستگاه‌های لرزه نگاری تبدیل کرده و از وقوع زودهنگام زلزله خبر دهد.

در همین راستا از یک زلزله شناس پرسیدیم آیا این امکان وجود دارد که زمان زلزله را پیش بینی کرد؟

مهدی زارع گفت: تقریبا یک دهه پیش، پروژه‌ای در سازمان زمین شناسی کشور امریکا به همکاری دانشگاه استنفورد و دانشگاه برکلی در دست بررسی قرار گرفت که در آن این مسئله مطرح بود که ابتدا کامپوتر ها، لپ تاپ‌ها و سپس تلفن همراه‌های هوشمند، در هر منطقه‌ای که قرار دارند، نقش یک لرزه نگار را ایفا کنند.

وی افزود: با استفاده از این اپلیکیشن، اگر تغییراتی در پوسته‌های زمین ایجاد شود، سنسور‌های تلفن همراه، آن‌ها را دریافت کرده و به مرکز اصلی ارسال کرده تا اطلاعات پردازش شود.

این زلزله شناس با بیان اینکه موقعیت مکانی افراد از طریق GPS مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: در این صورت اگر وقوع زلزله‌ای تایید شود، هشداری به تلفن همراه تمام مردم آن منطقه که به کانون زلزله نزدیک هستند، ارسال می‌شود و سریعا وقوع زمین لرزه را اطلاع می‌دهد و از مردم خواسته می‌شود پناه بگیرند.

زارع با اشاره به اصول اولیه هنگام مواجه با زلزله اظهار کرد: بشین، خودت را بپوشان و بگیر از جمله اصولی است که برای پناه گرفتن به مردم یادآوری می‌شود.

این عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی بیان کرد: با اجرایی شدن این طرح از بیست و دوم مردادماه، هنگامی که زمین لرزه اصلی که شدت بیشتری دارد رخ دهد، مردم از قبل خبر داشته و در مکانی امن پناه گرفته اند که این مسئله خسارات و تلفات را بسیار کاهش می‌دهد.

وی افزود: باید به نکته توجه کرد که این سامانه تنها از وقوع زمین لرزه‌های بیش از ۴.۵ ریشتر هشدار می‌دهد که ممکن است آسیب زا باشند.

زارع درباره جزئیات این طرح گفت: این اپلیکشن، در حال حاضر از تنها در ایالت کالیفرنیا امریکا و به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی قابل استفاده است. کالیفرنیا پس از ژاپن دومین منطقه‌ای که دارای سیستم هشدار پیش هنگام زلزله است.

وی افزود: این اپلیکیشن در حال حاضر تنها در سیستم عامل‌های اندروید نصب می‌شود و هنوز برای سایر سیستم عامل‌ها راه اندازی نشده است.

منبع: میزان

نظر شما