هشدار؛ خوابی که می تواند شما را بکشد!

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۱۷:۳۶:۲۴
کد خبر: ۱۰۵۰۸۳۴
چرت زدن در طول روز به مدت یک ساعت یا بیشتر می‌تواند کشنده باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ دانشمندان چینی در دانشگاه پزشکی گوانگژو داده‌های موجود را برای ارزیابی رابطه بین خوابیدن در روز و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلب و عروق جمع بندی کردند. در این تحقیقات، اطلاعات دریافتی از ۳۱۳۶۵۱ نفر شرکت کننده در بیش از ۲۰ پژوهش پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. ضمناً حدود ۳۹ درصد از شرکت کنندگان در طول روز اغلب چرت می‌زدند.

مشخص شد که چرت‌های طولانی (بیش از ۶۰ دقیقه) با ۳۰ درصد افزایش خطر مرگ ناشی از همه دلایل و ۳۴ درصد احتمال بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق همراه است. هنگامی که میزان خواب شبانه در نظر گرفته شد، معلوم گردید خواب طولانی مدت در روز فقط در کسانی که بیش از شش ساعت در شب می‌خوابند، با افزایش خطر مرگ همراه است.

به طور کلی، هر مدت خوابیدن در طول روز با ۱۹ درصد افزایش خطر مرگ همراه است. این ارتباط در زنانی که احتمال مرگ آن‌ها بعد از خوابیدن در روز ۲۲ درصد بیشتر از کسانی است که نمی‌خوابند و در شرکت کنندگان مسن که خطر مرگ آن‌ها در هنگام خواب ۱۷ درصد بیشتر است، مشخص‌تر است. در عین حال، خواب کوتاه مدت کمتر از ۶۰ دقیقه برای سلامتی خطرناک نبوده و می‌تواند وضعیت سیستم قلب وعروق را در کسانی که شب‌ها کم و بد می‌خوابند، بهبود بخشد.

منبع: اسپوتنیک

نظر شما