تاثیر قابل توجه دارو‌های ضدانعقاد خون در کاهش مرگ مبتلایان به کرونا

۱۳۹۹/۰۶/۰۹ - ۰۸:۵۳:۲۳
کد خبر: ۱۰۵۱۱۴۷
تاثیر قابل توجه دارو‌های ضدانعقاد خون در کاهش مرگ مبتلایان به کرونا
دانشمندان آمریکایی اعلام کردند مصرف دارو‌های رقیق کننده خون می‌تواند میزان مرگ مبتلایان به کرونا را به شدت کاهش دهد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد دارو‌های رقیق کننده خون می‌تواند خطر مرگ بیماران مبتلا به کرونا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بر این اساس، دانشمندان اعلام کردند مصرف دارو‌های رقیق کننده خون در افراد بستری در بیمارستان‌ها باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر مرگ در بیماران کرونایی با علائم شدید می‌شود. همچنین بیمارانی که دارو‌های ضد انعقاد خون دریافت کرده اند ۳۰ درصد احتمال کمتری دارد که به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کنند.

محققان با بررسی ۴ هزار و ۳۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ پی بردند اغلب بیمارانی که جان خود را از دست داده اند در بدنشان لخته خون مشاهده شده است. برخی از این بیماران پیش از مرگ هیچ علامت و مشکلی نداشتند. این تحقیق نشان داد سیستم ایمنی بدن چگونه برای مقابله با ویروس کرونا اقدام به لخته کردن خون می‌کند. دانشمندان امیدوارند با کشف این واقعیت بتوانند راهی برای جلوگیری از مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا بیابند.

متخصصان می‌گویند استفاده از دارو‌های رقیق کننده خون می‌تواند راهکاری موثر برای جلوگیری از لخته شدن خون و مرگ بیماران باشد. تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۶۰ درصد بیماران کرونایی که داروی ضد انعقاد خون دریافت نکرده اند از بیمارستان مرخص شده اند. ۲۶ درصد از این بیماران جان خود را از دست داده اند و ۱۳ درصد از آن‌ها هنوز در بیمارستان بستری هستند.

دانشمندان آمریکایی می‌گویند زمانی که پزشکان برای بیماران به صورت پیشگیرانه از دارو‌های ضد انعقاد خون استفاده کرده اند، ۷۵ درصد از بیماران از بیمارستان مرخص شده اند، ۲۲ درصد جان خود را از دست داده اند و تنها ۳ درصد هنوز در بیمارستان بستری هستند. متخصصان امیدوارند با تجویز دارو‌های ضد انعقاد شمار جان باختگان کرونا را کاهش دهند.

تاکنون ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تن در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این میان، ۱۸۰ هزار تن جان خود را از دست داده اند. دولت آمریکا امیدوار است به راهکاری برای مدیریت و کنترل شیوع ویروس کرونا در جامعه دست یابد. شرکت مدرنا، غول داروسازی آمریکا با همکاری دولت این کشور در حال توسعه یک واکسن برای کووید ۱۹ است. پیش‌بینی می‌شود ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ نسخه اولیه واکسن کرونا از سوی این شرکت به بازار عرضه شود. دولت آمریکا اقدام به پیش خرید ده‌ها میلیون دوز از این واکسن کرده و امیدوار است بتواند واکسیناسیون عمومی را از ماه ژانویه آغاز کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما