رازی که رهبر کره شمالی به دونالدترامپ گفت / قدرتنمایی کیم جونگ-اون با جنازه بی‌سر شوهرعمه خائن

۱۳۹۹/۰۶/۲۱ - ۱۷:۲۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۵۶۹۲۴
رازی که رهبر کره شمالی به دونالدترامپ گفت / قدرتنمایی کیم جونگ-اون با جنازه بی‌سر شوهرعمه خائن
ترامپ در گفتگو با وودوارد، روزنامه‌نگار سرشناس واشنگتن پست درباره قتل شوهر عمه رهبر کره شمالی گفته است: «کیم به من همه چیز را گفت. همه چیز را. او شوهرعمه‌اش را کشت و جنازه را بالای پله‌ها گذاشت. سر بریده ژنرال ارشد کره‌ای هم روی بدنش بود.» این در حالی است که تا امروز هیچ روایت رسمی درباره چگونگی کشته شدن جانگ سونگ تائک منتشر نشده و تقریبا هیچ‌کس نمی‌داند این نظامی و سیاستمدار بلندپایه پیونگ‌یانگ چگونه سر به نیست و نابود شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ «خشم» تازه‌ترین کتابی است که به زودی به بازار می‌آید و در آن به بخش‌هایی از دوران زمامداری دانلد ترامپ در ایالات متحده آمریکا می‌پردازد. باب وودوارد ۱۸ گفتگو با ترامپ (بین ماه‌های دسامبر تا ژوییه) و دیگران انجام داده و حاصل این مصاحبه‌ها را در قالب «خشم» در آینده نزدیک در دسترس مردم قرار می‌دهد. بخش‌هایی از این کتاب جنجالی در روزهای اخیر در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است.

از جمله مهم‌ترین مطالب «خشم» به روابط میان رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی اختصاص دارد؛ جایی که ترامپ مدعی می‌شود در همان دیدار اول در سال ۲۰۱۸ در سنگاپور کیم را فردی بسیار باهوش‌تر از آنچه به نظر می‌رسید یافته و البته در جریان رازهای خصوصی زندگی او هم قرار گرفته است. از جمله اینکه کیم جونگ-اون چگونه شوهرعمه قدرتمند و پرنفوذ خود را به قتل رسانده و جنازه او را به مقام‌های ارشد کره شمالی نشان داده است.

جانگ سونگ تائک از ژنرال‌های بلندپایه و سیاستمداران پرنفوذ و قدرتمند پیونگ‌یانگ بود که سال ۲۰۱۳ به اتهام خیانت و فساد اعدام شد. در واقع، رهبر جوان کره شمالی برای نشان دادن قدرت خود در روزهای ابتدایی زمامداری شوهرعمه‌اش را به روشی عجیب از میان برداشت. او سر جانگ سونگ تائک را از بدن جدا کرد و روی سینه‌اش گذاشت. بعد جنازه را همان‌جا رها کرد تا مقام‌های ارشد حزب حاکم کره شمالی ببینند و بدانند سزای خیانت و فساد مرگی اینچنین است.

ترامپ در گفتگو با وودوارد، روزنامه‌نگار سرشناس واشنگتن پست در این باره چنین گفته است: «کیم به من همه چیز را گفت. همه چیز را. او شوهرعمه‌اش را کشت و جنازه را بالای پله‌ها گذاشت. سر بریده ژنرال ارشد کره‌ای هم روی بدنش بود.» این در حالی است که تا امروز هیچ روایت رسمی درباره چگونگی کشته شدن جانگ سونگ تائک منتشر نشده و تقریبا هیچ‌کس نمی‌داند این نظامی و سیاستمدار بلندپایه پیونگ‌یانگ چگونه سر به نیست و نابود شد.

یک احتمال درباره روایت ترامپ از رهبر کره شمالی، تاکید رئیس جمهوری آمریکا بر میزان صمیمی و نزدیک بودنش به کیم جونگ-اون است. برخی معتقدند وقتی در این هفت سال کسی نفهمیده چه بر سر جانگ سونگ تائک آمده، چه دلیلی دارد رهبر جوان کره شمالی در همان دیدار اول از یک راز بزرگ پیش بزرگ‌ترین دشمن خود پرده بردارد. هر چند باید دید پس از انتشار رسمی «خشم»، واکنش پیونگ‌یانگ به این روایت ترامپ چه خواهد بود.

از دیگر مطالب مربوط به کره شمالی در کتاب باب وودوارد، گفتگوهای مربوط به خلع سلاح هسته‌ای است؛ جایی که ترامپ به کیم جونگ-اون چنین گفته است: «ببین، یک سایت و دو سایت و سه سایت و چهار سایت به شما کمک نمی‌کند. باید از پنج سایت هسته‌ای خود دست بردارید.» وقتی کیم به ترامپ اعتراض می‌کند، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید: «شما برای رسیدن به توافق آماده نیستید. واقعا به من برخورد و همین حالا میز مذاکره را ترک می‌کنم.»

«خشم» هفته آینده به بازار می‌آید و بخش‌هایی از ۲۵ نامه‌ای را هم که میان رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی رد و بدل شده، افشا می‌کند. بر اساس آنچه در کتاب آمده، کیم بارها در نامه‌ای خود چاپلوسی ترامپ را کرده و البته این کارها هم نتوانست دو طرف را به ادامه گفتگوها و رسیدن به یک توافق پایدار ترغیب کند.

منبع: همشهری

نظر شما