پنج ویروس تنفسی که از مهر ماه شایع‌ می‌شود

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۱۰:۰۱:۰۶
کد خبر: ۱۰۵۷۱۲۳
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: به تمامی بیماران کرونایی بهبود یافته توصیه می‌شود که کماکان از ماسک استفاده کنند و بالا بودن آنتی بادی نباید بهانه‌ای برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی بهبودیافتگان باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ دکتر آرمین وزیریان با بیان اینکه حدود ۵ ویروس تنفسی شایع از مهر ماه به بعد در جامعه شروع به چرخش می‌کنند که روش محافظت در برابر تمامی این ویروس‌ها استفاده از ماسک معمولی و شست و شوی مرتب دست‌هاست، گفت:‌ به عبارت دیگر پوشش ماسک افراد را از ابتلا به انواع ویروس‌ها اعم از ویروس‌های سرماخوردگی ساده، کرونا ویروس‌های فصلی، کووید ۱۹ و سایر ویروس‌های تنفسی ایمن می‌کند.

این متخصص با بیان اینکه مهارت و سرعت تشخیص کرونا افزایش یافته، درباره علائم این بیماری توضیح داد: علائم فعلی کرونا همان علائم گذشته است، با ضعف و بیحالی شروع می‌شود و مبتلایان در ۵۰ درصد موارد تب دارند. در مواردی که فرد احساس می‌کند نسبت به گذشته شرایطش تغییر کرده و بیمار شده است، شک ما نسبت به بیماری کرونا قوی می‌شود.

دکتر وزیریان درباره اثر کرونا بر حافظه افراد، توضیح داد: افراد مسن با هر بیماری ممکن است دچار فراموشی و تغییر شرایط ذهنی شوند، بیماری کرونا نیز ویروسی است که در همه جای بدن پخش می‌شود و با توجه به شیوع تب در افراد مبتلا، ممکن است گاهی اوقات تغییر وضعیت در حافظه افراد مسن مشاهده شود. البته فعلا شواهدی درباره ایجاد آسیب‌های ماندگار بر روی حافظه بر اثر ابتلا به کرونا مشاهده نشده است.

وی درباره انتقال کووید ۱۹ از طریق رابطه جنسی، اظهار کرد: رابطه جنسی، روش معمول انتقال ویروس نیست و آنچه که شانس ابتلا به کرونا را در رابطه جنسی افزایش می‌دهد نزدیک شدن به یکدیگر است، زمانی می‌توان گفت رابطه جنسی یکی از راه‌های اصلی انتقال ویروس است، که ویروس از طریق مایعات جنسی منتقل شود.

این متخصص در پایان درباره انتقال ویروس کرونا از طریق غذا توضیح داد: موارد زیادی از انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی به اثبات نرسیده است، روش اصلی که کماکان شواهد علمی بر روی آن متمرکز است، انتقال ویروس از طریق مجاری تنفسی است.

منبع:ایسنا

نظر شما