این باورهای اشتباه پزشکی را فراموش کنید

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۰۷:۳۰:۳۳
کد خبر: ۱۰۵۷۵۸۴
در این گزارش به ۷ جمله رایج و البته اشتباه پزشکی از واکسن تا رژیم گیاه‌خواری می‌پردازیم.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ پزشکان هر روزه برای تصحیح باور‌های اشتباه، ولی رایج تلاش می‌کنند. در ادامه به بررسی ۷ مورد از این دسته باور‌ها می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چرا پایه علمی ندارد و اشتباه است. با ما همراه باشید.

۱. باور اشتباه: «کسانی که ناراحتی قلبی دارند نباید ورزش کنند»

ریچارد لی، پزشک متخصص قلب و عروق در بوستون، می‌گوید: «ورزش‌های روزانه و منظم، می‌تواند به تنظیم فشار خون، افزایش استقامت ماهیچه‌ها و بهبود حال عمومی بدن کمک کند». یعنی کسانی که مشکلی در سلامت بدن خود دارند بیشتر باید در زندگی به ورزش اهمیت دهند. فرقی هم نمی‌کند که بیماری قلبی داشته باشند یا مشکلات دیگر. ابتدا با پزشک مشورت و زیر نظر مربی تمرینات سبک را شروع کنید.

۲. باور اشتباه: «واکسن آنفولانزا شما را به آنفولانزا مبتلا می‌کند»

برخی افراد از زدن واکسن خودداری می‌کنند آن هم به این دلیل که باور دارند واکسن آنفولانزا آن‌ها را بیمار می‌کند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تا به حال بیماری که به دلیل واکسن آنفولانزا به آنفولانزا مبتلا شده باشد ثبت نشده است.

۳. باور اشتباه: «کالری کمتر، شما را لاغر می‌کند»

محققان ثابت کردند: «بدن ما با کالری (انرژی) دریافت شده از غذا‌ها برای ادامه‌ی فعالیت اعضای بدن احتیاج دارند و دریافت کالری کمتر اثر مستفیم بر عملکرد اعضای بدن دارد». بهترین راه برای کاهش وزن بالا بردن متابولیسم بدن (مانند ورزش کردن) است.

۴. باور اشتباه «وگان‌ها و دیگر انواع گیاه‌خوارن دچار کمبود پروتئین می‌شوند»

طبق گزارشات موسسه‌ی سلامت هاروارد، مردان در روز ۵۶ گرم و زنان در روز ۴۶ گرم پروتئین باید دریافت کنند که به راحتی در یک روز تعمین می‌شود و اغلب بیشتر از این میزان نیز صرف می‌کنیم. درباره این موضوع به وگان‌ها و همه کسانی که الگوی غذایی گیاهی دارند باید گفت: «با منافعی که گیاه‌خواری دارد، کمبود پروتئین آخرین چیزی است که باید نگران آن باشید». پروتئین روزانه می‌تواند به راحتی توسط اسموتی‌های میوه، مغزها، بادام زمینی یا کرده بادام زمینی تعمین شود.

۵. باور اشتباه «سرمای فصل‌های پاییز و زمستان باعث سرما خوردگی می‌شود»

در واقع عامل اصلی سرما خوردگی ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند؛ نه سرما. ما فقط نیاز داریم در فصل‌های سرد، خود را از یخ زدگی نجات دهیم. اگر سیستم ایمنی بدن شما پایین است فرقی نمی‌کند زمستان باشد یا تابستان، بدن شما در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا مقاوم نیست. باید عملکرد سیستم ایمنی بدن را به وسیله‌ی خوراک مناسب و ورزش روزمره بالا ببرید.

۶. باور اشتباه «روی سوختگی یخ بگذار»

گاهی اوقات روی محل سوختگی یخ می‌گذاریم که کاملا اشتباه است؛ زیرا یخ می‌تواند به سلول‌ها آسیب بیشتر وارد کرده و در بعضی موارد، بدتر شدن شرایط سوختگی نیز گزارش شده است».

۷. باور اشتباه «اگر در خانواده خود کسی دیابت نوع دوم دارد پس شما هم دارید»

جالب است بدانید، دیابت نوع دوم بر اساس سبک زندگی نادرست به وجود می‌آید. کسانی که در خانواده خود ریشه‌ی این بیماری را دارند نباید ناپرهیزی کنند و فرض را بر داشتن بیماری بگیرند؛ بلکه باید بیشتر مراقب خود باشند.

منبع: ایرنا

نظر شما