فشار خون بالا از عمر انسان کم می‌کند؟

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۳:۰۸
کد خبر: ۱۰۶۱۴۵۳
یک متخصص داخلی، با بیان اینکه پرفشاری خون عوارض شدیدی برای بدن به دنبال دارد، تصریح کرد: فشار خون بالای تشخیص داده نشده و کنترل نشده ۲۰ سال از طول عمر انسان را کم می‌کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ دکتر علی موثقی، بیماری فشار خون یا پرفشاری خون را یکی از معضلات جامعه جهانی امروز دانست و اظهار کرد: این بیماری شیوع بسیار بالایی دارد و در جوامع مختلف بین ۲۵ تا ۵۰ درصد جمعیت را درگیر خودش کرده است.

وی با بیان اینکه پرفشاری خون عوارض شدیدی برای بدن به دنبال دارد، تصریح کرد: فشار خون بالای تشخیص داده نشده و کنترل نشده ۲۰ سال از طول عمر انسان را کم می‌کند. همچنین از دیگر عوارض پرفشاری خون می‌توان به خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و نارسایی شدید کلیوی اشاره کرد.

این متخصص داخلی، ایجاد ناخوشی‌های جدی برای انسان را از دیگر عوارض پرفشاری خون دانست و افزود: در صورت عدم کنترل فشار خون آسیب‌های زیادی به بدن وارد می‌شود.

موثقی، بیماری پرفشاری خون را بدون علائم اختصاصی دانست و عنوان کرد: تا زمانی که غربالگری همراه با چک منظم فشار خون انجام نشود، امکان تشخیص پرفشاری از طریق علائم بالینی وجود ندارد و فرد زمانی از بیماری خون اطلاع پیدا می‌کند که با سایر عوارض جدی همچون سکته مواجه شود.

وی فشار خون بالا را ۱۴ روی ۹ دانست و یادآور شد: امروزه تعریف پرفشاری خون تغییر کرده و فشار خون ۱۳ روی هشت نیز فشار خون بالا محسوب می‌شود و افراد باید درمان را آغاز کنند؛ البته فشار خون ۱۴ روی ۹ حتما نیاز به درمان دارویی دارد.

این متخصص داخلی، با تاکید بر لزوم مصرف درست، به موقع و دقیق دارو‌های فشار خون، خاطرنشان کرد: افراد دارای فشار خون بالا دارای محدودیت در مصرف نمک هستند و لذا در رژیم غذایی روزانه خود حتما باید میزان مصرف نمک را کنترل کنند.

موثقی، با بیان اینکه نمک نقش مهمی در افزایش فشار خون و بروز عوارض دارد، گفت: بهتر است مقداری نمک در زمان طبخ غذا اضافه کنید و سر سفره از اضافه کردن نمک به غذا و مصرف آن پرهیز شود.

وی کاهش وزن را یکی دیگر از روش‌های کنترل فشار خون دانست و تصریح کرد: فشار خون در افرادی که دارای ام. بی. آی بالا و اضافه وزن هستند، به شدت شیوع دارد و چنین افرادی نسبت به درمان پرفشاری خون نیز مقاوم هستند.

این متخصص داخلی، کاهش هر یک کیلو وزن را موجب نتیجه بخش‌تر شدن کنترل فشار خون دانست و اظهار کرد: کاهش وزن حتی می‌تواند از عوارض پرفشاری خون جلوگیری کند.

موثقی، از افراد دارای فشار خون بالا خواست فعالیت فیزیکی روزانه حداقل ۳۰ دقیقه‌ای را فراموش نکنند و یادآور شد: پیاده روی سریع روزانه و منظم می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. همچنین افرادی که الکل مصرف می‌کنند، در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستند و باید مصرف را قطع کنند.

وی درد در پشت سر را یکی از علائم غیر اختصاصی پرفشاری خون دانست و تاکید کرد: کنترل فشار خون در افراد سن بالا به صورت تدریجی و آهسته است.

این متخصص داخلی، با بیان اینکه افراد بالای ۶۰ سال با فشار خون ۱۳ روی هشت نیز جزو بیماران فشار خون بالا محسوب می‌شوند، عنوان کرد: بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت در فشار خون اثرگذار است و باید فشار خون در دو وضعیت خوابیده و نشسته سنجیده شود.

منبع: ایسنا

نظر شما