دستور ترامپ برای انتشار اسناد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۰۹:۰۶:۳۶
کد خبر: ۱۰۶۹۸۶۵
رئیس جمهور آمریکا دستور داد اسناد مربوط به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ از حالت طبقه بندی خارج شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور داد اسناد مربوط به دخالت روسیه در انتخابات از حالت طبقه بندی خارج شود.

بر این اساس، ترامپ دستور داد تمام اسناد مربوط به تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و همچنین رایانامه‌های هیلاری کلینتون، رقیب وقت دموکراتش از طبقه بندی خارج شود.

ترامپ در این باره در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: مدت‌ها پیش تمام اطلاعات مربوط به رسوایی فریب از سوی روسیه را از حالت طبقه بندی خارج کردم. متأسفانه (برخی) افراد برای کشور بسیار کُند عمل کرده اند، به خصوص که این بزرگترین جرم سیاسی در تاریخ کشور ما به شمار می‌آید. اقدام کنید!

دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از موضوعاتی پرمناقشه در چهار سال گذشته میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بوده است. هنوز هم دو حزب اصلی آمریکا مدعی دخالت های خارجی به نفع نامزد رقیب خود هستند. 

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش تر به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مورد عواقب دخالت در فرآیند انتخابات و نقض حاکمیت آمریکا هشدار داده و گفت: پیام من به پوتین این است: اگر من انتخاب شوم، می‌آیم، چون این یک معامله و رقابت است، دخالت او نقض حاکمیت ماست. من قبلاً این موضوع را روشن کردم و باز هم آن را روشن خواهم کرد، ترامپ دلش می‌خواهد پوتین در این زمینه به راه خود ادامه دهد، اما من به شما قول می‌دهم، در صورت پیروزی ترامپ، این مداخله عواقب بدی به دنبال خواهد داشت.

او در ادامه پوتین را «قلدر» خواند و او را به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرد. این نخستین باری نیست که نامزد دموکرات‌ها، رئیس جمهور روسیه را مورد خطاب قرار می‌دهد. بایدن، ترامپ را نیز به اتهام بازی در نقش «تسلیم» در برابر رهبر روسیه مورد انتقاد قرار داد.

بایدن همچنین اوایل ماه اوت (مردادماه) در جریان یک کارزار انتخاباتی گفت: تاکنون هیچ کدام از رؤسای جمهور آمریکا چنین نقش فرومایه‌ای نسبت به یک رهبر روس نداشته است، این نه تنها خطرناک است، بلکه باعث تضعیف و تحقیر آمریکا در نگاه جهانی می‌شود.

پیش تر کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) نیز مدعی تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر شده بود. 

کریستوفر ری در جلسه استماع کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان امریکا گفت: ارزیابی‌های اطلاعاتی ما حاکی از تلاش مسکو برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری است. این کشور با اقدامات مخرب، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌کوشد باعث تضعیف کارزار انتخاباتی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات شود.

پیش تر یک مقام ارشد سابق وزارت امنیت داخلی آمریکا در شکایتی افشاگرانه گفت: به وی دستور داده بودند ارائه گزارش درباره تهدید دخالت روسیه در آمریکا را متوقف و درباره دخالت چین و ایران گزارش دهد.

رویترز که نامی از این مقام آمریکایی نبرد افزود: این شخص در شکایتی افشاگرانه گفت دستور توقف گزارش دهی درباره روسیه و آغاز گزارش دهی درباره چین و ایران از مشاور امنیت ملی آمریکا ناشی شده است.

همچنین کامالا هریس، معاون جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، چند روز پیش مدعی شد در صورتی که جو بایدن در انتخابات شکست بخورد، روسیه مقصر اصلی خواهد بود.

وی مدعی شد: «اگر بایدن در انتخابات شکست بخورد این امر به دلیل دخالت روسیه است».

پیش‌تر نیز سایر مقامات رسمی آمریکا مانند رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا ادعا کرده بودند که روسیه، ایران و چین قصد دارند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا دخالت کنند. حالا این ادعا از سوی دموکرات‌ها مطرح شده تا در صورت شکست دست‌آویزی برای عدم پذیرش نتایج انتخابات داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز