عامل آسیب ریه در اثر ابتلا به کرونا شناسایی شد

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۱۸:۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۰۸۲۷۹۰
محققان دریافتند بقای سلول‌های غیرطبیعی حاصل از ابتلا به کووید ۱۹ در ریه، مهمترین عامل بروز آسیب‌های ریوی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات، اندام‌های داخلی ۴۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ که جان خود را در اثر این بیماری از دست دادند، شامل ریه، قلب، کبد و کلیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در نتیجه این بررسی‌ها که توسط محققان کالج کینگز لندن با همکاری محققان دانشگاه تریسته واقع در ایتالیا انجام شد در اغلب موارد، ریه دچار آسیب‌های شدید شده است و ساختار عادی ریه و بافت‌های تنفسی تغییر کرده و به مواد فیبروتیک تبدیل شده است.  تقریبا ۹۰ درصد این بیماران دارای دو ویژگی منحصر به کووید ۱۹، شامل وجود لخته‌های خون در رگ‌های ریه و سلول‌های غیرطبیعی چندهسته‌ای و بسیار بزرگ حاصل از امتزاج چندین سلول عادی بودند. این نوع شکل‌گیری سلول‌های غیرعادی حاصل عملکرد پروتئین تاجدار ویروس است. این پروتئین موجب تحریک سطح سلول‌های آلوده به ویروس و امتزاج آن‌ها با سایر سلول‌های سالم ریه می‌شود.
محققان با مطالعه بیشتر دریافتند ژنوم ویروس در این سلول‌های غیرطبیعی و سلول‌های تشکیل‌دهنده دیواره رگ‌ها برای مدت طولانی باقی می‌مانند و بقای این سلول‌های آلوده به ویروس موجب تغییرات ساختاری مشاهده شده در ریه‌ها است.   
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه eBioMedicine منتشر شده است.

نظر شما