۴ دلیل برای شکست دونالدترامپ

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۳:۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۰۸۵۶۷۹
۴ دلیل برای شکست دونالدترامپ
اعتماد به نفس بیش از حد، رفتار‌های نامتعارف و بحران کرونا برخی از عوامل شکست ترامپ در انتخابات آمریکا هستند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ ‌دونالد ترامپ، مورد عجیبی در تاریخ آمریکاست؛ او یکی از ۵ رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای این کشور در تاریخ معاصر به شمار می‌رود، اما در جدول کسب بیشترین آرای مردمی، در رده دوم قرار دارد. به همین‌خاطر است که شکست او همچون دوران رئیس‌جمهوری‌اش پدیده‌ای ویژه و قابل تحقیق است.

او در انتخابات اخیر بیش از ۷۰ میلیون رأی کسب کرد و در بخش‌های وسیعی از کشورش گزینه اول رای‌دهندگان بود؛ با این حال مغلوب بسیج همگانی دمکرات‌هایی شد که تداوم حضور ترامپ در کاخ‌سفید را فاجعه‌ای ملی و تاریخی می‌دانستند. با وجود اینکه اعلام شده جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها برنده انتخابات شده، اما ترامپ خود را برای به چالش کشیدن نتیجه آن آماده کرده و تیم حقوقی او برنامه‌های مفصلی برای برگرداندن نتیجه انتخابات دارد.

مشخص نیست امیدواری ترامپ برای بازگرداندن نتایج انتخابات چقدر واقعی باشد، اما چیزی که می‌توان با قاطعیت از آن صحبت کرد این است که رئیس‌جمهور آمریکا، نقشی خودویرانگر در پیروزی بایدن داشته است. رفتار‌های ترامپ، تکبر و بی‌تفاوتی‌اش به نگرانی‌های مردم آمریکا، در نهایت رؤیای دیرهنگام او برای اقامت طولانی در کاخ سفید را بر باد داد.

رفتار هجومی

ترامپ یک‌بار گفته بود که حتی اگر در روز روشن در خیابان پنجم نیویورک به یک نفر شلیک کند، هوادارانش به او رأی می‌دهند. پایگاه هواداران او، بدون تردید چنین نگاهی داشتند و اصلا به‌خاطر همین پیروی محض بود که ترامپ ۴ سال پیش وارد کاخ سفید شد. به گزارش بی‌بی‌سی، اما دیگرانی که کورکورانه از او حمایت می‌کردند، در انتخابات دوم دیگر به او رأی ندادند.

بسیاری از حامیانی که نظرشان طی ۴ سال تغییر کرد، افرادی هستند که در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند. بایدن با حمایت همین قشر از رای‌دهندگان موفق شد ایالت‌های کلیدی پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین را بار دیگر آبی کند (رنگ حزب دمکرات) و در موقعیتی قرار بگیرد که در آریزونا و میشگیان هم برنده شود.

حامیان ترامپ در این مناطق، از رفتار هجومی و نامتعارف ترامپ نه‌تن‌ها خسته شده بودند که احساس نگرانی می‌کردند؛ برای آن‌ها استفاده از زبان نژادپرستانه توسط ترامپ و حمله به مردم در توییتر به‌خاطر رنگ پوستشان قابل تحمل نبود. آن‌ها نمی‌توانستند ببینند که رئیس‌جمهورشان متحدان سنتی آمریکا را نادیده می‌گیرد و به رهبر اقتدارگرای روسیه دست دوستی می‌دهد. مجموعه رفتار‌های نامتعارف ترامپ، که گاهی شأن جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا را تا حد رئیس باند‌های تبهکار پایین می‌آورد، اثر منفی عمیقی روی بخش بزرگی از رای‌دهندگان داشت.

کارزار برای شکست

کارزار ترامپ برای انتخاب مجدد، عملا از همان روزی که به‌عنوان رئیس‌جمهور مشغول به‌کار شد شروع شد. اما سال‌ها آماده‌سازی، نتوانست او را از شکست نجات دهد. مشکل بزرگ کارزار ترامپ برای انتخابات اخیر، استراتژی آن بود. او فکر می‌کرد با همان رویکرد هجومی که در دور پیش داشت می‌تواند موفق باشد. او دور پیش خود را فردی خارج از سیستم می‌خواند که آماده است تا علیه حاکمیت اقدام کند. رای‌دهندگان از این ایده و ادعا خوششان آمد و ترامپ انتخاب شد.

به نوشته وب‌سایت سی‌ان‌ان، این بار، اما مسئله کاملا فرق می‌کرد. ترامپ به‌عنوان یک رئیس‌جمهور مستقر، باید پاسخگوی ۴ سال حکمرانی‌اش می‌بود. اما این مسئله کاملا نادیده گرفته شده بود و رئیس‌جمهور، باز هم خود را فردی خارج از سیستم می‌خواند.

کارزار او، در دیگر موارد هم رویکرد نامناسب و ناهماهنگی داشت؛ از نحوه پرداختن به بحران کرونا در آمریکا گرفته تا حملات سنگین به رای‌های پستی که بخش همیشگی و سنتی از انتخابات آمریکا هستند. ستاد ترامپ، در فهماندن واقعیت‌های سیاسی به ترامپ چنان ناکارآمد بود که ترامپ، روز انتخابات را روز جشن می‌دانست و خود را برای جشن آماده کرده بود.

نگاه بسته سیاسی

یک مشکل بزرگ سیاسی ترامپ این بود که نتوانست طیف حامیانش را فراتر از پایگاه رأیش گسترش دهد. البته تلاشی هم برای این کار نکرد. در انتخابات پیشین، او در ۳۰ ایالت برنده شد و در ادامه طوری رفتار می‌کرد که گویا فقط رئیس‌جمهور محافظه‌کاران و بخش قرمز (رنگ حزب جمهوریخواه) آمریکاست. سیاست‌های تفرقه‌انگیز او در یک قرن اخیر سابقه نداشته است.

او هرگز تلاش نکرد تا دل دمکرات‌هایی را که در ۲۰ ایالت به هیلاری کلینتون رأی داده بودند به‌دست بیاورد. نادیده گرفتن نیمی از آمریکا و رفتار‌های تفرقه‌انگیز ترامپ، دمکرات‌ها را چنان خشمگین کرد که برای پیروزی دست به هر کاری زدند. رای‌دهندگان هم این رای‌گیری را به یک همه‌پرسی برای نجات آینده خود از دست ترامپ تبدیل کردند و در نهایت به لطف مشارکت بسیار بالا، از دست ترامپ خلاص شدند.

تیغ دولبه کرونا

بحران‌ها در طول تاریخ، کارکردی دوگانه برای روسای جمهور آمریکا داشته‌اند. آن‌ها معمولا با قدرتی بیشتر از دل بحران‌های ملی بیرون آمده‌اند. برای نمونه، فرانکلین روزولت با نجات آمریکا از رکود اقتصادی رویین‌تن شد و جورج بوش پسر با واکنش مناسب به حملات ۱۱ سپتامبر محبوب‌تر و یک‌بار دیگر انتخاب شد.

اما کرونا برای ترامپ کارکرد عکس داشت. تا پیش از این بحران، اقتصاد، برگ برنده ترامپ بود، اما نگرانی عامه مردم از بزرگ‌ترین بحران سلامتی یک قرن اخیر همه چیز را به هم ریخت. درحالی‌که همه نگران بودند و بیکاری در حال اوج‌گیری بود، ترامپ اصرار داشت همه چیز را عادی نشان دهد و عادی رفتار کند. حتی ابتلای خود او به کرونا هم باعث تغییر رویکردش نشد. مردم آمریکا، این بی‌تفاوتی را فراموش نکردند.

اعتراف به شکست، در پس پرده

ترامپ، کاملا مصمم است که پرونده‌های حقوقی علیه نتیجه انتخابات را پیش ببرد. به گزارش سی‌ان‌ان، با همین رویکرد است که رئیس‌جمهور، به گفته نزدیکانش، برنامه‌ای برای دعوت جو بایدن به کاخ سفید به‌عنوان پیروز انتخابات ندارد. اما برخی منابع گفته‌اند ترامپ در محافل خصوصی، نتیجه انتخابات را زیر سؤال نمی‌برد.

دو منبع هم به سی‌ان‌ان گفته‌اند که جرد کوشنر و ملانیا ترامپ، داماد و همسر رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش هستند تا او را متقاعد کنند شکست را قبول کند. اما ترامپ با وجود همه این‌ها، مصمم است که پرونده‌های حقوقی‌اش را پیش ببرد.

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما