تفاوت ویروس کرونا و سینوزیت چیست؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۱۳:۲۹:۳۱
کد خبر: ۱۰۹۲۳۳۹
تفاوت ویروس کرونا و سینوزیت چیست؟
یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درخصوص تفاوت ابتلا به کرونا و سینوزیت توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ علی اسداللهی امین، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: دارو‌های کرونایی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند؛ دسته اول دارو‌هایی هستند که علائم بیماری را کاهش می‌دهند و دسته دوم دارو‌های ضد ویروس هستند و ویروس‌ها را از بین می‌برند.

او افزود: بیشتر داروهایی که ما استفاده می کنیم در حال حاضر داروهای کاهنده علائم بیماری هستند که باعث کاهش سرفه و کم کردن درد افراد می‌شوند، اما باعث از بین رفتن ویروس کرونا نخواهند شد.

اسداللهی امین تصریح کرد: مطالعات زبان علمی ما مطالعات کارآزمایی بالینی است که باعث معرفی درمان بیماری‌ها می‌شود و هیچ تقابلی بین طب ایرانی و طب رایج کرونایی نیست، البته طب ایرانی می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد، اما ما پزشکی مبتنی بر شواهد داریم یعنی بر اساس مطالعات به دست آمده تاثیر دارو‌های گیاهی و شیمیایی را بر ویروس کرونا خواهیم فهمید.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد: دارو‌هایی که از طرف طب ایرانی در بازار توزیع می‌شوند ممکن است باعث از بین رفتن ویروس کرونا نشوند و هر ادعایی در این زمینه نیازمند تحقیقات و مطالعه است. به صورت قطعی نمی‌توان در خصوص هیچ دارویی اظهار نظر کرد.

او درباره تاثیر دارو‌های سووداک برای از بین بردن ویروس کرونا، گفت: سووداک ترکیب دو دارو است که با قیمت بسیار بالا برای درمان ویروس کرونا عرضه می‌شود. از آنجایی که این بیماری نوظهور است، کشف درمان آن زمان می‌برد و مطالعات کارآزمایی بالینی محدودی بر روی این دارو انجام شده است و طبق نتایج به دست آمده موثر بودن آن به صورت قطعی ثابت نشده است.

مصرف آنتی بیوتیک برای درمان سینوزیت بسیار خطرناک است

اسداللهی امین با اشاره به سینوزیت کرونایی، اظهار کرد: به علت سرد بودن هوا خیلی از افراد دچار سینوزیت یا سردرد می‌شوند، در واقع سینوس‌ها حفره‌های هوایی هستند و به بخش‌های مختلفی روی پیشانی، گونه‌ها و اطراف بینی تقسیم بندی می‌شوند که از طریق مجاری تنفسی پوشیده شده اند و هوا را گرم و مرطوب می‌کنند و به دلایل مختلف مانند آلرژی یا باکتری ممکن است دچار التهاب شوند.

او اظهار کرد: مصرف آنتی بیوتیک‌ها روی سینوزیت تاثیری ندارد و بسیار خطرناک است؛ چرا که احتمال رشد ارگانیسم‌های قوی وجود دارد که در این صورت درمان را با مشکل رو به رو خواهد کرد، اما در اکثر موارد سینوزیت‌ها به علت آلرژی رخ می‌دهند که در اینصورت آبریزش بینی و ترشحات پشت حلق به صورت شفاف، خارش چشم، چشمان اشک آلود، خارش گلو و ... اتفاق می‌افتد. درد سینوس‌ها به صورت عمقی و مبهم بوده که با حرکت سر بیشتر شده و در اوایل صبح شدید‌تر و تا پایان عصر به صورت تدریجی کاهش پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به روش‌های درمان بیماری سینوزیت، اظهار کرد: برای پیشگیری ساده در بیماری سینوزیت بهترین گزینه استفاده از کلاه یا هدبند در هوای سرد است. علائم سنوزیت‌هایی که بدون تب هستند و علت آن‌ها سرما، آلودگی هوا یا آلرژی به حیوانات و پرندگان و حشرات است ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد، اما اگر سینوزیت به علت باکتری رخ دهد درد شدید دندانی را با خود همراه خواهد کرد که ناشی از ملتهب بودن سینوس‌ها بوده و این عفونت‌ها بیش از ۱۰ روز طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند.

آزیترومایسین به تنهایی برای درمان کرونا و سینوزیت موثر نیست

اسداللهی امین تصریح کرد: مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای درمان سینوزیت‌ها در سه حالت اتفاق می‌افتد؛ در حالت اول فرد بیمار تب بالای ۳۹ درجه، درد شدید فک بالا، ترشحات چرکی غلیظ و بوی بد داخل بینی دارد که ممکن است این بوی بد در مبتلایان به کرونا هم احساس شود حتی در صورت خفیف بودن علائم آن بیش از ۱۰ روز زمان خواهد برد.

او ادامه داد: آزیترومایسین به هیچ عنوان به تنهایی برای درمان کرونا و سینوزیت موثر نیست و باید در کنار دارو‌های دیگر مصرف شود. ممکن است پلیپ بینی مخاطی باعث عدم بهبود سینوزیت شود. بهترین درمان برای سینوزیت‌های غیر باکتریایی شستشوی بینی با آب نمک است.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره تفاوت سینوزیت‌ با کرونا گفت: در کرونا و سینوزیت تب باکتریایی، سردرد و احتقان بینی وجود دارد، اما سرفه‌های خشک تنگی نفس و درد بدن تنها از علائم کروناست، درصورتیکه کاهش حس بینایی از علائم سینوزیت‌ شناخته شده است و به محض بروز افراد نباید خود را مبتلا به کرونا بدانند.

او با بیان اینکه وجود علائم گوارشی از ابتلا به کرونا خبر می‌دهند، تاکید کرد: ضعف، درد بدن، تب و ... در کنار علائم گوارشی نشان از ابتلا به کرونا دارد.

اسداللهی امین اضافه کرد: سردردهای بعد از خواب در نواحی جلوی صورت از علائم سینوزیت است که با حرکت سر بیشتر خواهد شد. 

نظر شما
پرونده ویژه