ویروس کرونا با مغز چه می کند؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۱۶:۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۰۹۲۵۰۱
ویروس کرونا با مغز چه می کند؟
سکته مغزی، هذیان، اضطراب، گیجی، خستگی این لیست ادامه دارد، اگر فکر می کنید کووید-19 فقط یک بیماری تنفسی است، این فهرست را ببینید و دوباره درباره آن فکر کنید.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ با گذشت هر هفته به طور فزاینده ای مشخص می شود ویروس کرونا می تواند طیف وسیعی از مشکلات عصبی را تحریک کند. بسیاری از بیماران حتی در صورت ابتلا به نوع خفیف ویروس کووید-19 در مورد تاثیر شناختی طولانی مدت این بیماری مانند مشکلات حافظه، خستگی و تمرکز گلایه دارند و در برخی بیماران مبتلا به نوع حاد نیز سکته مغزی مشاهده شده است. بخشی از ماشه این سکته ها واکنش بیش از حد گسترده توسط سیستم ایمنی بدن بوده که باعث التهاب در بدن و مغز می شود.

یک مطالعه در روانپزشکی لنست، عوارض مغزی را در 125 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در انگلیس مورد ارزیابی قرار داده است. تقریبا نیمی از آنها به دلیل لخته شدن خون دچار سکته مغزی شده بودند در حالیکه مابقی آنها نیز علائم التهاب مغزی، روان پریشی یا زوال عقل داشتند.

یکی از نویسندگان گزارش پروفسور تام سلیمان از دانشگاه لیورپول می گوید: در حال حاضر روشن است که این ویروس باعث ایجاد مشکلاتی در مغز می شود در حالی که ابتدا فکر می کردیم همه عوارض آن به ریه ها مربوط است. بخشی از آن به دلیل کمبود اکسیژن رسانی به مغز رخ می دهد، اما به نظر می رسد عوامل زیادی مانند مشکلات لخته شدن خون و پاسخ بیش از حد التهابی سیستم ایمنی بدن وجود دارد. همچنین باید بررسی کنیم که آیا خود ویروس مغز را نیز آلوده می کند یا خیر.

پروفسور آدریان اوون، متخصص مغز و اعصاب در کانادا یک مطالعه جهانی آنلاین درباره چگونگی تاثیر ویروس بر شناخت را آغاز کرده است. اوون می گوید: می دانستیم که بازماندگان بخش آی سی یو در معرض نقص شناختی قرار می گیرد. بنابراین با افزایش تعداد بیماران بهبود یافته کووید-19 آشکارتر می شود که اعزام از آی سی یو به خانه برای این افراد پایان بیماری نیست بلکه این فقط آغاز روند بهبودی آنهاست.

یک متخصص مغز و اعصاب نیز می گوید: سارس و مرس که هر دو توسط ویروس های کرونا ایجاد می شوند با برخی بیماری های عصبی در ارتباط بودند، اما ما قبلا چنین چیزی را ندیده ایم و نزدیک ترین مقایسه همه گیری آنفلوانزا در سال 1918 است.

نظر شما
پرونده ویژه