واکسن کرونا چه مدت از شما محافظت می‌کند؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۸ - ۱۴:۳۳:۲۳
کد خبر: ۱۱۰۵۷۳۰
واکسن کرونا چه مدت از شما محافظت می‌کند؟
محققان مدت زمان اثر حفاظتی واکسن کووید ۱۹ پس از تزریق را اعلام کردند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ با واکسیناسیون کووید۱۹ که به طور رسمی در چند کشور آغاز شده‌است، به نظر می‌رسد که حتی با وجود افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میرها، در انتهای این تونل تاریک، نوری از امید وجود دارد. اما هنوز هم برخی سوالات بدون پاسخ باقی مانده‌اند.

مصونیت واکسن کووید۱۹ چه مدت دوام دارد؟

طبق داده‌های حاصل از آزمایشات بالینی، واکسن فایزر، که ۹۵ درصد موثر است، می‌تواند از ۱۲ روز پس از اولین دوز، محافظتی جزئی را ارائه دهد.

طبق گفته داکتر دونالد وین، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل، این محافظت می‌تواند حداقل دو ماه ادامه داشته باشد. برای دستیابی به پتانسیل کامل واکسن، دوز دوم لازم است.

داده‌ها همچنین نشان داده‌اند که دوز دوم که با فاصله ۲۱ روز از دوز اول تزریق می‌شود، پس از یک هفته واکنش ایمنی را بهبود می‌دهد.

به گفته وین، واکسن مدرنا، که هنوز در انتظار تأیید بهداشت کانادا است، می‌تواند سطح آنتی‌بادی محافظ را ظرف دو هفته از اولین دوز افزایش دهد و حداقل برای سه ماه دوام بیاورد.

واکسن مدرنا که نیاز به دوز دوم هم دارد، ۹۴ درصد موثر بوده است. با این حال، هنوز باید دید که واکنش ایمنی طولانی مدت پس از واکسیناسیون چقدر است.

داکتر آیزاک بوگوچ، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه تورنتو، گفت: ما از ماه مارس یعنی زمانی که آزمایشات بالینی فاز ۱ آغاز شد، شروع به استفاده از این محصول خاص برای انسان کردیم، بنابراین در واقع نمی‌دانیم که این مصونیت چه مدت طول خواهد کشید.

و واضح است که میزان دوام اثرگذاری واکسن به مرور زمان و به طور رسمی بررسی خواهد شد تا ببینیم که آیا مردم احتیاج به واکسن تقویت‌کننده دارند یا خیر.

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، داکتر سوپریا شارما، مشاور ارشد وزارت بهداشت کانادا، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که یافته‌های اولیه امیدوارکننده‌ای در این زمینه وجود دارد.

باید بگویم آنچه که تاکنون از داده‌ها متوجه شده‌ایم این است که به نظر می‌رسد مصونیت همچنان ادامه دارد؛ و مطمئناً بر اساس برخی از داده‌های قبلی روی حیوانات در آزمایشات پیش بالینی، به نظر می‌رسد که واکسن مصونیت طولانی مدت را ایجاد می‌کند. اما در هر صورت این سوالی است که هنوز هم به دنبال پاسخ آن هستیم.

نظر شما