آیا واکسن کووید۱۹ برای زنان باردار مضر است؟

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۰۹:۵۸:۵۳
کد خبر: ۱۱۰۶۵۰۶
بر اساس تحقیقات هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد ویروس‌ها و باکتری‌های غیرفعال مورد استفاده در واکسن‌ها برای زنان باردار یا شیرده مضر است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا به نقل از پایگاه خبری رویترز، بنابر این در صورتی که واکسن‌های کووید مورد استفاده برای زنان باردار حاوی ویروس زنده SARS-CoV-۲ نباشد، موجب بیماری آن‌ها یا نوزادان شان نخواهد شد.

بر اساس تحقیقات آژانس نظارت بر داروها و محصولات بهداشتی انگلیس، برخی از این واکسن‌ها حاوی انواع دیگری از ویروس‌های بی‌ضرر هستند که برای رساندن واکسن به سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این ویروس‌های زنده موجب بروز عفونت در بدن زنان باردار و فرزندان آن‌ها نمی‌شوند.

با وجود این، به دلیل استفاده از فرمول‌های جدید در تولید انواع واکسن کووید ۱۹، آژانس نظارت بر داروها و محصولات بهداشتی انگلیس اقدام به بررسی داده‌های غیربالینی مربوط به این واکسن‌ها کرد تا بتواند توصیه‌های دقیق و مستندی را در رابطه با استفاده زنان باردار از واکسن کووید ۱۹ ارائه کند.

یکی از محدودیت‌های موجود در رابطه با واکسن‌های کووید ۱۹ این است که زنان باردار در آزمایش های بالینی این واکسن‌ها حضور نداشتند. به همین علت متخصصان و مقامات انگلیسی صرفاً به دلیل احتیاط، فعلاً استفاده از واکسن را برای زنان باردار توصیه نمی‌کنند تا تمام داده‌های مرتبط به دقت بررسی شوند.

بر اساس شواهد و مدارک موجود ابتلا به کووید ۱۹ در دوران بارداری در رشد جنین اختلال ایجاد نمی‌کند و موجب افزایش احتمال سقط جنین نیز نمی‌شود. با وجود این ممکن است زنانی که دچار عوارض شدید بیماری هستند، زایمان زودرس داشته باشند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ شرکت داروسازی فایزر را تأیید و شروع به واکسیناسیون کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز