احتمال انتشار گونه تازه کرونا در سراسر جهان

۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۲۰:۳۹:۰۳
کد خبر: ۱۱۰۷۴۹۰
احتمال انتشار گونه تازه کرونا در سراسر جهان
رسانه های جهان در پی کشف گونه تازه ویروس کرونا، اعلام کردند که این گونه علاوه بر تمام بخش های انگلیس به استثنای ایرلند شمالی، در دانمارک، هلند، استرالیا و جبل الطارق و حتی خارج از قاره اروپا مشاهده شده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا به نقل از شبکه اسکای نیوز انگلیسی؛ مقام های ایتالیا ادعا کرده اند یک مورد از ابتلا به ویروس تازه را در مسافر ورودی از انگلیس در رم یافته اند. فرانسه و آفریقای جنوبی هم تصور می کنند که مواردی از این گونه جهش یافته را به نام وی یو آی -۲۰۲۰۱۲/۰۱ یافته اند.

 اولیویه وران وزیر بهداشت و درمان فرانسه نیز سرایت گونه تازه به کشورش را کاملا محتمل دانسته، هر چند هنوز موردی به صورت رسمی شناسایی نشده است.

 سرعت انتشار و واگیری این ویروس که نخستین بار در اوایل ماه دسامبر (آذر ماه) در لندن ردیابی شد، ۷۰ درصد بالاتر از گونه اصلی است.   

 سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس فاش کرد که دستکم یک نمونه از ویروس تازه در جبل الطارق از سرزمین های ماوراءبحار این کشور دیده شده است.

مقام های هلند نیز گفته اند نشانه هایی از این گونه جهش یافته را در نمونه گیری ماه دسامبر (آذر ماه)، یافته اند. به گفته وزارت بهداشت ایتالیا، نمونه این ویروس تازه روز یکشنبه در فردی در فرودگاه رم یافته شده و این مسافر اکنون در قرنطینه به سر می برد. یک نمونه ویروس بسیار مشابه به نمونه یافته شده در انگلیس، در آفریقای جنوبی دیده شده، اما کارشناسان هنوز اطمینان ندارند که کاملا یکسان باشند.

بر اساس داده های مرکز جلوگیری و مهار بیماری های اروپا، انگلیس دارای یکی از بالاترین قابلیت ها در جهان برای یافتن ژنوم های گونه تازه کووید است. به گفته کارشناس اسکای نیوز این به دان معناست که این گونه جهش یافته تاکنون در سراسر جهان گسترش یافته، اما انگلیس بهترین مکان برای ردیابی آن است.

پرفسور اندرو هیوارد عضو گروه مشورتی ویروس های تنفسی تازه و نوپدید دولت انگلیس؛ گفت: این گونه تازه برای نخستین بار در ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر ماه) بررسی شده است. قرنطینه سراسری انگلیس از ۲ دسامبر (۱۲ آذر ماه) لغو شد و شهروندانش توانستند به کشورهای دیگر سفر کنند که به معنای انتشار این گونه در شماری از کشورهاست.

هیوارد رییس موسسه همه گیرشناسی و مراقبت های بهداشتی و درمانی دانشگاه کالج لندن؛ افزود: پیدایش این گونه تازه، بدترین خبری است که از هنگام آغاز این همه گیری دریافت کرده ایم. همه باید بسیار نگران باشیم و برای محدود کردن تماس ها تا حد امکان تلاش کنیم.

شماری از کشورهای اروپایی از کانادا گرفته تا هنگ کنگ، تاکنون سفرهای رفت و برگشت از انگلیس را تعلیق کرده اند.

 به دنبال مشاهده نوع جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس، مقام های کشورهای اروپایی با نگرانی در تلاش برای جلوگیری از یک بحران دیگر به دنبال راه حلی اروپایی هستند.

به نوشته نشریه بیلد، دولت آلمان می خواهد به دلیل نوع جدید ویروس کرونا، سفر به انگلیس را کاملاً متوقف کند. این روزنامه با استناد به اطلاعاتی از مقام های دولتی افزود که از نیمه شب دوشنبه تا ۶ ژانویه (۱۷ دی) باید ترافیک هوایی از انگلیس ممنوع می شود و آنگلا مرکل صدراعظم در تلاش است تا مسیرهای دریایی و ریلی به سوی این کشور را نیز مسدود کند.

آلمان در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را به عهده دارد. اتحادیه اروپا باید هر چه سریع تر در مورد توقف کامل تردد مسافران بین سرزمین اصلی اروپا و انگلیس تصمیم بگیرد.

به دنبال شناسایی گونه جهش یافته از ویروس کرونا در انگلیس و افزایش نگرانی‌ها از شیوع شدیدتر این بیماری همه‌گیر درسایر نقاط جهان، برخی کشورهای آمریکای لاتین از جمله آرژانتین، کلمبیا، شیلی و پرو پروازهای ورودی و بالعکس از انگلیس را به حالت تعلیق درآوردند.

دولت انگلیس در پی شناسایی گونه جهش یافته ویروس کرونا،   محدودیت‌ها در این کشور را تشدید کرده است. سرعت بالای شیوع این ویروس باعث شد تا نخست وزیر انگلیس پس از جلسه اضطراری با اعضای دولت، سطح محدودیت های کرونایی در جنوب شرق این کشور را به مرحله‌ جدیدی که فقط عنوان قرنطینه را یدک نمی‌کشد، افزایش دهد.

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که با مقامات و نهادهای ذیربط انگلیس در خصوص شیوع این ویروس جدید در تماس است. این سازمان در توئیتی تصریح کرد که به محض دست یافتن به جزئیات و اطلاعات تازه درباره این ویروس، آن را با سایر کشورها در میان خواهد گذاشت.

نظر شما