آیا می دانید راز استفاده از پونه کوهی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای چیست؟

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۰۹:۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۱۱۰۱۶۵
آیا می دانید راز استفاده از پونه کوهی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای چیست؟
محققان می‌گویند مصرف پونه کوهی می‌تواند برای درمان و تسکین بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا به نقل از اورگانیک فکتس، پونه کوهی یکی از مهم‌ترین مواد در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. در عین حال که این گیاه باعث مزه دار شدن دستور پخت شما می‌شود، سرشار از خواص بی نظیر برای سلامتی بدن است. این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، و ضدباکتریایی است. همچنین مصرف پونه کوهی می‌تواند باعث بهبود روند هضم غذا شود. کمک به مدیریت دیابت، تسکین علائم افسردگی، و بهبود سلامت قلب از دیگر خواص پونه کوهی محسوب می‌شود.

یک قاشق چای خوری از پونه کوهی خشک شده دارای پروتئین، فیبر، و کربوهیدات است. همچنین این گیاه یکی از منابع خوب مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، و فسفر به شمار می‌رود. مواد مغذی مانند لوتئین، بتاکاروتن، فولات، و ویتامین K در این گیاه وجود دارد. پونه کوهی همچنین دارای ترکیبی به نام کارواکرول است که این ترکیب به وفور در سایر گیاهان معطر مانند آویشن، ترنج و فلفل دلمه‌ای دیده می‌شود.

تحقیقات متعدد نشان داده است کارواکرول دارای خواص دارویی بوده و از زمان باستان به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. کارواکرول دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، و ضدباکتریایی است. این ماده می‌تواند به مبارزه با بیماری‌هایی که به سبک زندگی و غذایی مربوط می‌شود، کمک کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد پونه کوهی به دلیل خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی می‌تواند به بدن در مبارزه با حیطه گسترده‌ای از بیماری‌های باکتریایی که پوست، دستگاه گوارش، و دیگر بخش‌های بدن را درگیر می‌کند، کمک کند. تحقیقات در سال ۲۰۱۹ نشان داده است ترکیبات موجود در پونه کوهی از رشد برخی باکتری‌ها در گوشت و لبنیات جلوگیری می‌کند.

دانشمندان در تحقیقاتی دیگر در سال ۲۰۱۹ مشاهده کردند پونه کوهی و روغن گرفته شده از آن برای بهبود عملکرد مغزی و تسکین بیماری افسردگی مفید است. مصرف این گیاه موجب تسکین بیماری افسردگی و کاهش عوارض آن مانند مشکلات رفتاری و استرس مزمن شد.

دانشمندان می‌گویند پونه کوهی دارای خواص ضددیابت است. شواهد نشان می‌دهد مصرف این گیاه می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی پونه کوهی، این گیاه می‌تواند عوارض دیابت نوع یک را تسکین دهد.

از دیگر خواص پونه کوهی می‌توان به کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و تسکین بیماری‌های مزمن اشاره کرد. افراد می‌توانند این گیاه را به صورت ادویه خشک شده یا تازه به وعده‌های غذایی خود اضافه کنند و علاوه بر معطر کردن مواد غذایی، از خاصیت بی نظیر آن برای بدن بهره‌مند شوند.

نظر شما