وقتی محمدبن سلمان راننده شخصی امیر قطر می شود!

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۶:۵۸:۰۱
کد خبر: ۱۱۱۶۱۰۱
وقتی محمدبن سلمان راننده شخصی امیر قطر می شود!
ولیعهد عربستان امروز چنان از ورود امیر قطر ابراز هیجان کرد که برای مدتی طولانی او را در آغوش گرفت و راننده شخصی او شد؛ اما علت این رفتارهای بچه گانه بن سلمان چیست؟ آیا او می کوشد تا از این طریق بر شکست های خود و متحدانش در تحریم قطر سرپوش می گذارد؟

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، سخن از تحولات امنیتی آمریکایی اسراییلی عربی در منطقه بسیار فراتر از آن است که بن سلمان بتواند در قالب به آغوش گرفتن امیر قطر و رانندگی برای او به آنها چارچوب ببخشد این در حالی است که تضادها و اختلاف نظرهایی میان امارات و عربستان در خصوص نزدیکی و مصالحه با قطر وجود دارد.

همچنین سخن گفتن از مصالحه عربی و پایان دادن به تحریم قطر بدون در نظر گرفتن ابعاد امنیتی و تحولات راهبردی و نظامی و تسلیحاتی کشورهای منطقه و بدون درنظر گرفتن اقدامات صهیونیستی امریکایی برای تبدیل منطقه به یک نیروی امنیتی یکپارچه که در راستای تحقق منافع امریکا و رژیم اشغالگر فعالیت می کنند، هیچ معنایی نخواهد داشت.

نگرانی اسراییلی ها از یمن

گزارشهای اسراییلی حاکی از نگرانی روزافزون محافل تصمیم گیرنده در رژیم اشغالگر از تبدیل یمن به طرفی علیه این رژیم است؛ بویژه که مبارزان یمنی موفق شدند سلاح های خود را بویژه سلاح های بالستیکی و پهپادها را توسعه دهند.

سخن از نگرانی های اشغالگران اسراییلی از یمن چندان تفاوتی با نگرانی های اشغالگران اماراتی از این کشور کهن و تاریخی نیست؛ یمنی ها هشتگ جدیدی تحت عنوان "امارات عامل ویرانی کشور است" راه اندازی کردند که به میزان نارضایتی ملت یمن از این اشغالگران سعودی و اماراتی و نیز اشغال برخی جزایر راهبردی آن از سوی جاسوسان صهیونیست اشاره دارد.

یونی بن مناحم کارشناس مسائل عربی در گزارشی به ترس و نگرانی های اسراییلی ها در سطوح سیاسی از یمن و فعالیتهای روز افزون انصارالله در دریای سرخ اشاره کرد. مراکز استخباراتی امنیتی اسراییلی با نگرانی تمام تاکید می کنند که انصارالله شبیه حزب الله لبنان و گروه های مقاومت در عراق و جهاد اسلامی در نوار غزه شده است.

بن مناحم خاطرنشان کرد که اسراییلی ها از تعامل مصالحه آمیز احتمالی دولت بایدن با ایران نگران هستند زیرا به گفته آنها این مساله سبب خواهد شد تا فعالیتهای نظامی انصارالله در دریای سرخ بیشتر شود. بن مناحم بر همکاری های مشترک و محرمانه دولت فعلی امریکا و "اسراییل" در عمق دریا و اقدام "اسراییل" در ارسال زیردریایی به دریای سرخ به منظور مقابله با هرگونه واکنش احتمالی از سوی انصارالله در سالروز شهادت شهید قاسم سلیمانی تاکید کرد.

این کارشناس اسراییلی خاطرنشان کرد که صهیونیستها اینگونه احتمال می دهند که در صورتی که انصارالله در یمن مواضع اسراییلی در دریای سرخ را هدف بگیرند، اسراییلی ها به سادگی نمی توانند با این مساله برخورد کنند. توسعه تسلیحاتی یمن، این کشور را به طرفی علیه "اسراییل" در هرگونه درگیری با ایران تبدیل خواهد کرد و این به رغم فاصله جغرافیایی بسیار زیاد است.

نشست شورای همکاری خلیج فارس و نگرانی های سعودی ها

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سخنرانی افتتاحیه چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس ترس و نگرانی های خود در قبال کشورش به خاطر تجاوزگری اش به کشورهای همسایه همچون یمن و عراق و سوریه را پنهان نکرد.

عربستان سعودی با ابزارهای تروریستی متعدد از جمله بکار گیری انتحاری ها و تکفیری ها و مشارکت مستقیم در جنگها این کشورها را هدف گرفت تا طرح های صهیونیستی امریکایی را در این کشورها به اجرا درآورد.

بن سلمان مانند همیشه خواستار توقف برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران شد و آن را "خطرناک" توصیف کرد. و ادعا کرد که این برنامه "صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را تهدید می کند". مشخص است که هدف بن سلمان گرفتار کردن امریکا در جنگ با ایران است در حالی که همه می دانند چنین جنگی در چنین شرایطی نه به نفع آمریکا و نه حتی عربستان و رژیم صهیونیستی است که اینک به خاطر جنایتهایشان در منطقه به شدت دچار ترس ونگرانی شده اند.

سخن آخر

اقدامات اسراییلی سعودی اماراتی اینک بر حفظ وحدت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس متمرکز شده است تا نیرویی به نیروی آمریکایی اسراییلی اضافه شود پس از آنکه قدرت یمنی ها نیز بالا گرفت و این به رغم اختلاف دیدگاه سعودی ها با اماراتی ها در نزدیکی با کشور قطر و مصالحه با آن است. هدف ازاین اقدام ترسیم نقشه ای جدید برای منطقه است که از ترس و نگرانی های امریکایی اسراییلی و خلیجی کاسته شود.

تصمیم به مصالحه و نزدیکی میان قطر و عربستان در واقع یک خواسته امریکایی است و حضور جرید کوشنر داماد ترامپ دلیل بر تلاش آمریکا برای کشاندن قطر به سازش علنی با رژیم اشغالگر است. با این وجود ترس و نگرانی های سعودی اماراتی از یمن اینک مساله ای بسیار نگران کننده برای آنهاست؛ زیرا پیش بینی ها حاکی از احتمال تسلط یمن بر گذرگاه دریای سرخ است مساله ای که تمام آمال و آرزوهای این کشورها را بر باد می دهد و تمام راهبردهای توسعه طلبانه آنها را متوقف خواهد کرد.

منبع:العالم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز