پشت پرده ضرب الاجل واتس اپ به کاربران چیست؟

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۱۹:۰۱:۳۱
کد خبر: ۱۱۱۷۹۱۹
پشت پرده ضرب الاجل واتس اپ به کاربران چیست؟
واتس‌اپ به تازگی به کاربران خود تا هشتم فوریه ضرب‌الاجل داده تا داده‌های خصوصی خود را با فیس‌بوک به اشتراک بگذارند، اما این اپلیکیشن مدتهاست به حریم شخصی کاربرانش احترام نمی‌گذارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، در صورت به روزرسانی واتس‌اپ پیامی به نمایش درمی‌آید دال بر اینکه کاربران باید با به اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی خود با فیس‌بوک موافقت کنند یا دیگر نخواهند توانست از این نرم افزار استفاده کنند.

واتس‌اپ از زمان خریداری شدن توسط فیس‌بوک، مشغول استفاده از اطلاعات خصوصی کاربران به شکلی گسترده و به اشتراک گذاری این داده‌ها با فیس‌بوک بوده است. اما حالا این نقض حریم شخصی و دست اندازی به داده‌های خصوصی افراد ابعاد جدیدی پیدا کرده است.

واتس‌اپ هدف از به اشتراک گذاری داده‌های کاربران خود با فیس‌بوک را ارتقای خدمات تبلیغات این شبکه اجتماعی و نیز بهبود کیفیت محصولات خود اعلام کرده است. نکته جالب این است که قبلاً کاربران واتس‌اپ حق داشتند در مورد اشتراک گذاری یا عدم اشتراک گذاری داده‌های خود با فیس‌بوک تصمیم بگیرند، اما حالا فیس‌بوک به عنوان مالک واتس‌اپ، دست به بدعتی جدید و بی سابقه در دنیای مجازی زده و تصریح کرده که استفاده از واتس‌اپ تنها در صورتی ادامه می‌یابد که کاربران با ارسال اطلاعات خصوصی خود شامل شماره تماس، تصاویر نمایه، فهرست مخاطبان و ... به فیس‌بوک موافقت کنند.

واتس‌اپ در حال حاضر دو میلیارد نفر کاربر دارد و از سال ۲۰۱۶ به طور گسترده اطلاعات این کاربران را در اختیار فیس‌بوک که مالک آن است، قرار می‌دهد. واتس‌اپ در آگوست سال ۲۰۱۶ سیاست حریم شخصی خود را تغییر داد و اشتراک گذاری اطلاعات کاربران و متادیتای آن‌ها را با فیس‌بوک آغاز کرد. در آن زمان کاربران می‌توانستند در مورد انجام یا عدم انجام این کار تصمیم بگیرند. اما نکته جالب این است که بعد از مدتی کوتاه، این قابلیت از تنظیمات واتس‌اپ حذف شد و اگر کاربری قبلاً گزینه به اشتراک گذاری اطلاعات با فیس‌بوک را انتخاب کرده بود و سپس از این کار پشیمان شده بود، دیگر نمی‌توانست تغییری در تصمیم خود ایجاد کنید.

بر اساس اعلام ویرد؛ از سال ۲۰۱۶ تا به حال میلیون‌ها نفر به واتس‌اپ پیوسته‌اند و هیچکدام از این افراد به علت تغییر سیاست گذاری‌ها و تنظیمات واتس‌اپ حق و امکان تصمیم‌گیری در مورد نحوه به اشتراک گذاری داده‌هایشان را با فیس‌بوک نداشته‌اند؛ بنابراین آنچه که به تازگی توسط واتس‌اپ اعلام شده از سال ۲۰۱۶ به این سو در عمل در حال انجام است و رفتار فیس‌بوک در این مورد هم تغییر جدی نداشته است، اما با این اقدام جدید کاربران واتس اپ چاره‌ای جز تقدیم همه داده‌های خصوصی خود به فیس بوک ندارند.

در عین حال رمزگذاری داده‌های کاربران واتس‌اپ کماکان ادامه می‌یابد و لذا تبادل عکس و ویدئو و متن در واتس‌اپ میان کاربران به صورت رمزگذاری شده تداوم دارد. واتس‌اپ تصریح کرده که به جمع آوری داده‌های خصوصی افراد ادامه می‌دهد و این کار را در گذشته نیز انجام داده است. در عمل این بدان معناست که واتس‌اپ اطلاعات زیادی را با فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارد.

از جمله این اطلاعات می‌توان به شماره همراه، مدت زمان استفاده از واتس‌اپ و ساعت‌های خاص کاربرد آن توسط هر فرد، داده‌های مربوط به تعامل هر فرد با دیگران، ویژگی‌ها و مشخصات دستگاه‌های مورد استفاده افراد برای استفاده از واتس‌اپ، آدرس آی پی هر فرد، سیستم عامل وی، اطلاعات مربوط به مرورگر، اطلاعات باتری، نسخه واتس‌اپ مورد استفاده، شبکه همراه مورد استفاده، زبان و منطقه زمانی اشاره کرد.

اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی افراد، پرداخت‌های مالی، کوکی‌ها نیز با فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود؛ بنابراین اگرچه واتس‌اپ در ظاهر فیلم‌ها و عکس‌ها و متون رد و بدل شده کاربران را رمزگذاری می‌کند، اما به همه داده‌های دیگر به صراحت دسترسی دارد.

از سوی دیگر رمزگشایی از عکس‌ها و فیلم‌ها و متون رد و بدل شده کاربران در محیط واتس‌اپ کار دشواری نیست و هک شدن حساب‌های کاربری خبرنگاران الجزیره، خبرنگاران مختلف در مراکش، مخالفان سیاسی در روآندا، سیاستمداران در اسپانیا، یک مبارز حامی دموکراسی در توگو و جمال خاشقچی در واتس‌اپ با استفاده از بدافزار جاسوسی پگاسوس تولید شده توسط شرکت نان اس او رژیم صهیونیستی ثابت می‌کند این اپلیکیشن بر خلاف ادعاهایش چندان هم امن نیست؛ لذا به نظر می‌رسد منطقی‌ترین کار کنار گذاشتن واتس‌اپ و استفاده از برنامه‌های گپ ایمن و ترجیحاً بومی است.

منبع: مهر

نظر شما