چرا اروپایی‌ها از واکسن فایزر می‌ترسند؟

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۱۱:۲۶:۰۲
کد خبر: ۱۱۱۸۲۱۸
چرا اروپایی‌ها از واکسن فایزر می‌ترسند؟
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نیمی از پرستاران آلمانی به واکسن آمریکایی فایزر اعتماد ندارند

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، در ماورای هیاهوی تبلیغاتی اکثر رسانه‌های غربی مبنی بر کارآمد و موثر بودن واکسن مشترک فایزر- بیون‌تک، اخبار دیگری در معدود رسانه‌های غربی منتشر می‌شود. همچنین برخی موسسات معتبر در کشور‌های اروپایی، طی روز‌های اخیر نظرسنجی‌هایی منتشر کرده‌اند که حکایت از بی‌اعتمادی شهروندان و حتی کادر درمان کشور‌های مختلف غربی نسبت به واکسن مشترک ساخت آمریکا و آلمان است.

نشریه ایریش تایمز اخیرا نتایج یک نظرسنجی گسترده از پزشکان و متحخصصان آلمانی را درخصوص استفاده یا عدم استفاده آن‌ها از واکسن فایزر منتشر کرده است. در نظرسنجی منتشرشده توسط این نشریه، مشخص شده که نیمی از پرستاران آلمانی و یک‌چهارم (۲۵ درصد) پزشکان آلمانی واکسن تولیدشده توسط شرکت فایزر- بیون‌تک را قابل اعتماد ندانسته و خود مایل به تزریق آن نیستند! نکته جالب توجه این‌که شرکت بیون‌تک، شرکتی آلمانی بوده و تصور می‌شد حداقل در این کشور، واکسیناسیون عمومی با استقبال کادر درمان مواجه شود. در شرایطی که پزشکان و پرستاران آلمانی با تزریق واکسن کووید-۱۹ مخالف هستند، افکار عمومی این کشور نیز نسبت به استفاده از این واکسن دچار تردید جدی شده‌اند. در دیگر کشور‌های اروپایی نیز تعداد قابل‌توجهی از پرستاران و پزشکان، تمایلی نسبت به استفاده از این واکسن ندارند.

ایریش تایمز در این‌خصوص تصریح می‌کند: بی‌اعتمادی عمومی کادر درمان در قبال واکسن فایزر- بیون‌تک نسبت به ماه گذشته نیز افزایش یافته است. رؤسای یکی از ایالات آلمان (که نخواسته است نامش فاش شود) در گفتگو با ایریش تایمز تاکید کرده است که تنها یک سوم کادر درمان این ایالت، قصد دارند واکسن مشترک فایزر - بیون‌ترک را تزریق کنند. در اتریش و در منطقه ورارل‌برگ نیز نیمی از کارکنان کادر درمان تاکید کرده‌اند که مایل به تزریق واکسن کرونا (واکسن فایزر-بیون‌تک) نیستند. در فدراسیون متخصصان ایتالیایی نیز حداقل یکصد نفر (از متخصصین این کشور) مخالفت خود را با استفاده از واکسن فایزر - بیون‌تک اعلام کرده و نسبت به ایمنی این واکسن و واکنش‌هایی که در بدن ایجاد می‌کند، هشدار داده‌اند.

فرماندار اوهایو شوک‌زده شده است

مخالفت با واکسن فایزر- بیون‌تک، مختص به کادر درمان در کشور‌های اروپایی نیست. ایک دی وین، فرماندار ایالت پرجمعیت اوهایو در آمریکا مخالفت اکثر اعضای کادر درمان این ایالت با تزریق واکسن فایزر را حیرت‌کننده توصیف می‌کند: «من واقعا از این‌که می‌بینم بسیاری از اعضای کادر درمان و پرستاران در اوهایو با تزریق واکسن فایزر مخالف هستند، وحشتزده شده‌ام! نزدیک به ۶۰ درصد از اعضای کادر درمان، مخالف استفاده و تزریق این واکسن هستند.»

عجله‌ای برای واکسیناسیون نداریم

روزنامه واشنگتن‌پست نیز در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود، به مخالفت برخی شهروندان آمریکایی با تزریق واکسن کووید-۱۹ اشاره می‌کند. خبرنگار این روزنامه، در این‌خصوص به سراغ برخی شهروندان عادی در آمریکا رفته است. کانداک مارلی که یک راننده کامیون در ایالت آیووا محسوب می‌شود، در مصاحبه با واشنگتن پست می‌گوید: «علی‌رغم این‌که نسبت به خطر از کار افتادن سیستم ایمنی افراد توسط ویروس کرونا آگاه هستم، اما عجله‌ای برای واکسیناسیون ندارم! حتی اگر مقامات بهداشتی آمریکا ما را در اولویت تزریق واکسن قرار دهند، تمایلی نسبت به این کار ندارم. من چند ماه صبر می‌کنم تا ببینم واکسن کووید-۱۹ بر روی بدن بقیه چگونه اثر می‌کند.»

انتظار می‌رود تزریق واکسن کرونا در جوامع آفرقایی و لاتین‌تبار آمریکا بیشترین مقاومت را (نسبت به دیگر اقشار) داشته باشد. براساس نظرسنجی واشنگتن‌پست، تنها ۱۴ درصد از آفریقایی‌تبار‌ها در آمریکا تصور می‌کنند که تزریق واکسن کرونا می‌تواند منجر به ایمنی آن‌ها در برابر این ویروس شود. در میان لاتین‌تبار‌ها نیز تنها ۳۴ درصد معتقدند که می‌توان با اطمینان، واکسن کووید-۱۹ را تزریق کنند.

نگرانی اقلیت‌های نژادی دلیل نگرانی آفریقایی‌تبار‌ها و لاتین‌تبار‌ها در این‌خصوص کاملا مشخص است. آن‌ها (اقلیت‌های نژادی در آمریکا) در طول شیوع ویروس کرونا، بیشترین قربانیان را در ایالات متحده داده و به عبارتی، قربانی ساختار ناعادلانه بهداشتی و اجتماعی در این کشور شده‌اند. فراتر از آن، سوء‌سوابق شرکت‌های دارویی و آزمایشگاهی درخصوص تست واکسن‌های متعدد بر روی اقلیت‌های نژادی، جایی را برای اعتماد به شرکت‌هایی مانند فایزر باقی نگذاشته است. با این حال، میانگین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۵ درصد از سفیدپوستان آمریکایی نیز اعتمادی نسبت به تزریق واکسن فایزر نداشته و با این اقدام مخالف هستند.

نظرسنجی موسسه KFF که تحقیقات اجتماعی- بهداشتی را در آمریکا صورت می‌دهد، نشان‌دهنده مخالفت ۲۹ درصد از اعضای کادر درمان این کشور با تزریق واکسن کروناست. در چنین شرایطی واکسیناسیون ۹۰ درصد از شهروندان آمریکایی و اروپایی (برای عبور از پاندمی) آسان به نظر نمی‌رسد! بی‌اعتمادی نسبت به واکسن‌های تولیدشده و مشاهده عوارض و نشانه‌هایی مانند مرگ یا ایجاد عوارض سخت جسمی در کسانی که تاکنون به صورت آزمایشی واکسن را تزریق کرده‌اند، بر مخالفت کادر درمان و افکار عمومی با واکسن‌های تولیدشده در غرب افزوده است. ابراز مخالفت و نگرانی نسبت به واکسن فایزر- بیون‌تک و دیگر واکسن‌های تولیدشده در کشور‌های غربی، به هیچ‌عنوان بی‌هزینه نیست. در کشور ایتالیا، مقامات بهداشتی این کشور در حال تحقیق در مورد سوابق و پرونده‌های ۱۳ پزشک این کشور هستند که تنها جرم آنها، ناکارآمد دانستن واکسن‌های تولیدشده کووید-۱۹ (تاکنون) بوده است.

پائولو سیلری معاون وزیر بهداشت ایتالیا در این‌خصوص می‌گوید: «من وقتی می‌شنوم پزشکان و پرستاران کشورم، تمایلی نسبت به دریافت واکسن کرونا ندارند، شگفت‌زده می‌شوم! من می‌توانم این مساله را در میان افکار عمومی و مردم عادی درک کنم، اما در مورد کادر درمان خیر! پزشکان و پرستارانی که با دریافت واکسن کرونا مخالفت می‌کنند، کار اشتباهی را مرتکب می‌شوند.»

مارکوس سودر رئیس ایالت بایرن آلمان با طعنه به پرستاران و پزشکانی که با تزریق واکسن‌های تولیدشده (خصوصا فایزر-بیون‌تک) مخالف هستند می‌گوید: به نظرم باید به جای آن‌که کمپینی برای خرید تعدادی بیشتر از واکسن کووید-۱۹ در کشور راه‌اندازی کنیم، باید کمپینی را برای افزاش تمایل افراد، نسبت به پذیرش این واکسن راه بیندازیم! این یک موضوع بحث برانگیز است.

محاسبه‌ای که نادرست از آب در آمد!

در بهار امسال، زمانی که شیوع ویروس کرونا به نقطه اوج خود در آمریکا و کشور‌های اروپایی رسیده بود، دانشگاه ارفورت در آلمان نظرسنجی معناداری را درخصوص تمایل افکار عمومی این کشور در خصوص تزریق واکسن کرونا (در صورت تولید آن) منتشر کرد. در آن زمان، ۷۹ درصد از شهروندان از تزریق واکسن کرونا در صورت تولید، استقبال کرده بودند. در ماه سپتامبر (شهریورماه) این تمایل عمومی، کاهش یافته و به ۵۶ درصد رسید. کار به جایی رسیده است که در ماه گذشته، تنها ۳۲ درصد از شهروندان آلمانی خواستار واکسیناسیون سریع و فوری برای پیشگیری از کووید-۱۹ بودند. ۳۳ درصد دیگر از شهروندان نیز واکسیناسیون کرونا را منوط به مشاهده آثار و تبعات واکسیناسیون دیگران دانسته‌اند! موضوعی که می‌تواند چند ماه به طول بیانجامد. در میان فرانسوی‌ها نیز بی‌اعتمادی نسبت به واکسن‌های موجود بیداد می‌کند. در نظرسنجی موسسه آیپسوس که یک هفته قبل (در اولین روز‌های ماه ژانویه) منتشر شد، تنها ۴۰ درصد از شهروندان فرانسوی با واکسیناسیون کووید-۱۹ موافق بودند. این در حالی بود که در ماه آگوست ۲۰۲۰ (مرداد امسال)، این میزان ۵۹ درصد بود.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما