منشاء اصلی سنگ کلیه کجاست؟

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۲۳:۱۸:۵۱
کد خبر: ۱۱۱۹۲۵۶
منشاء اصلی سنگ کلیه کجاست؟
دکتر مانا محمدی متخصص نفرولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص سنگ کلیه گفت : منشاء اصلی سنگ کلیه توبولهای کلیه است. سنگ کلیه نتیجه تجمعات مواد عالی در داخل کلیه‌ها است و رسوباتی که می تواند از داخل کلیه، مثانه تا حالب ها وجود داشته باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ وی افزود: در حالت معمول در داخل ادرار مهار کننده های تشکیل سنگ وجود دارد که بر اثر غلبه بر مهار کننده ها از طریق یک رژیم غذایی، بی تحرکی و اضافه شدن مسائل و مشکلات شهر نشینی باعث تشکیل سنگ می شود.

دکتر محمدی : شایع ترین علامت سنگ کلیه بی علامتی است و ممکن است فرد مبتلا هیچ علامتی نداشته باشد و با انجام یک سونوگرافی یا سی تی اسکن متوجه وجود سنگ در کلیه شود.

این عضو هیات علمی ادامه داد : سنگ کلیه تا وقتی حرکت نمی‌کند و ثابت است، هیچ علامتی ندارد. مشکلات از زمانی آغاز می‌گردد که سنگ در کلیه جابه‌جا می‌شود و با خراش مجاری ادرار باعث درد شدید ، سوزش ادرار، تکرر ادرار و در نهایت خون ریزی می گردد.

دکتر محمدی سنگ کلیه را میان مردان  و افراد  میان سالان شایع‌تر دانست و افزود: سن ابتلا به سنگ کلیه از نوزاد تازه متولد شده تا پیر مرد و پیرزن 100 ساله می تواند باشد.

وی تصریح کرد: افراد مستعد به سنگ کلیه از جمله در راس بیماران دیابتی، سابقه خانوادگی، افراد با چاقی مفرط، مصرف بیش از حد نمک و گوشت قرمز، بی تحرکی، استعمال دخانیات احتمال ایجاد سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. سابقه داشتن سنگ کلیه نیز احتمال ایجاد سنگ کلیه و سنگ‌ساز شدن کلیه در آینده را افزایش می‌دهد.

دکتر محمدی: کمتر از نیم تا یک درصد افراد مراجعه کننده به سنگ کلیه مکرر مبتلا به بیماری پاراتیروئید می باشند و بیشترین دلیل ابتلا به سنگ کلیه سبک زندگی می باشد و در جوامع شهر نشین بیشتر دیده می شود.

وی افزود :انواع سنگ کلیه عبارت است از سنگهای کلسیمی که سنگ کلسیمی شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است. و در آن شایع ترین نوع سنگ کلسیم اگزالاتی است، سنگ های اسید اوریکی، سنگ های شاخ گوزنی و سنگهایی ناشی از عفونت، به ویژه عفونت مجاری ادراری و یک سری بیماری های ارثی که باعث ایجاد سنگ می شوند.

ایجاد تغییردر شیوه سبک زندگی و مصرف برخی مواد غذایی برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه می تواند کمک کنند باشد.

تغییر شیوه زندگی برای پیشگیری از سنگ کلیه نوشیدن آب فراوان در طول روز به اندازه‌ای که احساس تشنگی نداشته باشیم و غذاهای پر اگزالات کمتر بخوریم. در رژیم غذایی خود از نمک و پروتئین حیوانی کمتر استفاده کنیم.

دکتر محمدی با بیان اینکه در ایران سومین عامل نارسایی کلیه و دیالیز و پیوند سنگ کلیه می باشد گفت : در صورت بروز علائم سنگ کلیه باید به پزشک متخصص اورولوژی (بیماری‌های مجاری ادرار) مراجعه کرد و با توجه به نوع سنگ بیمار باید برای درمان دارو مصرف کند و با مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب سنگ کلیه درمان می شود.

وی افزود : در مورد تشکیل سنگ ها اشتباه رایج این است که بیماران اصلا لبنیات مصرف نمی کنند چون سنگ کلیه دارند و بجای مصرف لبنیات قرص کلسیم و ویتامین دی استفاده می کنند.کسانی که سنگ کلیه دارند به هیچ عنوان  اجازه مصرف کلسیم ندارند و طبق رفرنس و مقالات علمی بر خلاف عقاید عمومی و باور غلط جامعه که در سنگ کلیه مصرف لبنیات ممنوع است، مصرف لبنیات کم چرب آزاد می باشد.

در صورت داشتن پوکی استخوان و نیاز به مصرف قرص کلسیم اگر بیمار سابقه سنگ کلیه ندارد مصرف قرص کلسیم و ویتامین دی آزاد است و در صورت داشتن سنگ کلیه بیمار باید به پزشک خود اطلاع دهد که پزشک داروهای جایگزین کلسیم را برای جلوگیری از پوکی استخوان تجویز کند.

بیماران دیابتی یک فاکتور خطر برای سنگ کلیه دارند اما بیماری فشار خون بر خلاف دیابت نمی تواند سنگ ساز باشد.

این متخصص نفرولوژی تصریح کرد: سنگ ها بر اساس سایز و محل قرار گیری در کلیه متفاوتند سنگهایی که در جلوی مسیر ادرار قرار دارند در این صورت این سنگ اورژانس است و اگر سنگ دفع نشود و یا در آورده نشود باعث پس زدن ادرار می شود و کلیه از بین میرود.

وی ادامه داد : انسداد راه ادراری، سنگ همراه با عفونت، سنگهای شاخ گوزنی در بیماران خاصی که تمام کلیه را گرفته است در چنین مواقعی منجر به جراحی کلیه می شود اما در افرادی که سنگ های ریزی دارند نیاز به جراحی نیست و مصرف دارو سنگ را رفع می کند.

در افرادی که پروستات بزرگ دارند معمولا دفع ادرار با تاخیر صورت می گیرد و ادرار در مثانه می ماند و به طور کامل تخلیه نمی شود در این صورت احتمال ایجاد سنگهای مثانه به همراه بزرگی پروستات شایع است در این اصورت به بیمار توصیه می شود ابتدا با مصرف دارو درمان کند اگر مشکل رفع نشد باید پروستات جراحی شود.

نظر شما