ترامپ در آستانه فنای سیاسی

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۱۵:۰۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۲۰۷۵۷
ترامپ در آستانه فنای سیاسی
با رأی مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به لایحه محاکمه دونالد ترامپ به منظور عزل وی به اتهام تحریک به شورش در حوادث کنگره، این رئیس جمهور، تنها رئیس جمهور در تاریخ آمریکاست که طرح محاکمه اش به منظور برکناری، دوبار به سنا فرستاده شده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، نخستین بار در سال 2019 به دنبال رسوایی ماجرای اوکراین، مجلس نمانیدگان آمریکا، رأی به برکناری ترامپ داد. در آن ماجرا، سنا لایحه را رد کرد. این بار چشم امید ترامپ به سناست تا وی را از این مخمصه نجات دهد.

232 نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا به طرح استیضاح ترامپ رأی مثبت دادند که از آن میان، 10 نماینده، جمهوری خواه و 222 نفر هم دموکرات بودند. دموکرات ها بر اساس قانون اساسی، این طرح را پیش می برند در حالی که جمهوری خواهان می گویند که نمی شود طی چند روز باقیمانده از دوره ریاست جمهوری وی، چنین طرحی را به سرانجام رساند و محاکمه عادلانه ای برای ترامپ تدارک دید.

دموکرات ها که مجلس نمایندگان را به دست دارند، ترامپ را به تحریک به شورش متهم می کنند. وی در 6 ژانویه طی سخنانی، هواداران خود را به حمله به کنگره تحریک کرده بود. لایحه محاکمه ترامپ پس از تأیید در مجلس نمایندگان به مجلس سنا ارسال خواهد شد. با تأیید این لایحه در مجلس نمایندگان، راه برای محاکمه ترامپ در مجلس سنا باز می شود و چنانچه وی محکوم شود دیگر هرگز نمی تواند برای ریاست جمهوری کاندید شود.

ترامپ و نقض سوگند قانون اساسی..

در لایحه استیضاح ترامپ که توسط نمایندگان دموکرات تدوین شده است، ترامپ به نقض سوگند و دخالت و تحریک به خشونت علیه دولت آمریکا متهم شده است. این نمایندگان می گویند که ترامپ هواداران خود را به حمله به ساختمان کنگره و قتل و غارت و تخریب تحریک کرده است و به این ترتیب در صورت ادامه حضورش در کاخ سفید، تهدیدی برای امنیت ملی و دموکراسی و قانون اساسی به حساب می آیند. در این سند تصریح شده است که ترامپ باید برکنار و محاکمه شده و از انتصاب وی به هر گونه سمتی در آمریکا جلوگیری شود.

آغاز روند برکناری ترامپ

ترامپ همیشه به دنبال به زانو درآوردن کشورهای دیگر در جهت تأمین مطامع و اهداف ویرانگرانه خود بوده است اما امروز خود، با خطر برکناری و انزوا و محاکمه رو به روست و حتی شاید دیگر نتواند هیچ پست و مسئولیتی در آمریکا به دست آورد. او به زودی بینی اش به خاک مالیده می شود و عبرتی برای همه کسانی خواهد شد که بخواهند سیاست های دیوانه وار او را دنبال کنند.

ترامپ در فضای مجازی هم به طور کامل منزوی شده است؛ توییتر اکانت او را بسته و یوتیوب هم مانع فعالیت او شده است. دیگر شبکه های اجتماعی هم که متوجه خطر او برای امنیت و ثبات جامعه آمریکا و جهان شده اند، آماده اند تا مثل توییتر و یوتیوب او را منزوی کنند. به این ترتیب نخستین گام ها برای انزوای او در دنیای سیاست برداشته شده است.

در همین راستا "کنت روث"، مدیر اجرایی سازمان عفو بین الملل گفته است که دوران ریاست جمهوری ترامپ، دورانی فاجعه بار برای حقوق بشر بوده است. وی در کنفرانس خبری در ژنو به هنگام ارائه گزارش سالانه این سازمان گفت که ترامپ 4 سال گذشته کوچکترین توجهی به حقوق بشر نداشته و حتی با آن دشمنی کرده است. وی خاطرنشان کرد که انتخاب جو بایدن می تواند فرصت خوبی برای ترمیم چهره امریکا باشد. وی از رئیس جمهور جدید خواست با رهبرانی که در زمینه دفاع از حقوق بشر در جهان فعالیت می کنند، همکاری کند.

این سازمان در گزارش خود اعلام کرده است که تحریک ترامپ به نقض حقوق بشر در داخل آمریکا و تشویق آن در خارج از این کشور، تأثیرات منفی بر اعتبار آمریکا در جهان داشته است. و از دولت جدید این کشور خواسته است با استفاده از همه امکانات، اصل احترام به حقوق بشر را در قلب سیاست های امریکا قرار دهد.

حرکت علیه ترامپ..

تلاش دموکرات های آمریکا برای برکناری ترامپ با استقبال برخی همکاران جمهوری خواهشان رو به رو شده است. برای مثال لیز چینی، سومین عضو برجسته جمهوری خواه د رمجلس نمایندگان گفته است که به برکناری ترامپ رأی می دهد وی که دختر دیک چینی، معاون سابق رئیس جمهور است اعلام کرده است که از همه اقدامات صورت گرفته برای برکناری ترامپ استقبال می کند. چنین حرکتی از زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون به بعد، بی سابقه است. وی با صدور بیانیه ای گفته است: تا کنون هیچ رئیس جمهوری اینگونه به این سمت و مسئولیت هایش و سوگند خود خیانت نکرده است.

به گفته روزنامه نیویورک تایمز، میچ مکانل، رهبر جمهوری خواهان سنا هم گفته است که بسیار خرسند است که دموکرات ها می خواهند ترامپ را برکنار کنند زیرا به این ترتیب، جمهوری خواهان هم از شر او خلاص می شوند. واشنگتن پست هم به نقل از مکانل نوشت که رئیس جمهور مرتکب جرمی شده است که باید برکنار شود.

دعوت بایدن از سناتورها برای محاکمه ترامپ..

جو بایدن رئیس جمهور منتخب از مجلس سنا خواسته است اقدامات لازم برای محاکمه ترامپ را انجام دهند. بایدن در نخستین واکنش بخ لایحه مجلس نمایندگان علیه ترامپ، با صدور بیانیه در شب چهارشنبه گفته است که آمریکا زیر بار شیوع ویروس کورونا و تبعات اقتصادی آن کمر خم کرده است و الان منتظر اقدام سریع سناست تا تدابیر لازم برای مقابله با این چالش ها را از 20 ژانویه آغاز کند.

وی گفت: امیدوارم که رهبران سنا راهی را پیدا کنند که همزمان هم به مسئولیت های قانونی خود عمل کنند و هم به دیگر مسائل فوری مردم رسیدگی کنند.

وی خاطرنشان کرد که رفتارهای خشونت طلبانه هواداران ترامپ در حمله به ساختمان کنگره و خرابکاری در این ساختمان، "اقدامی مجرمانه و برنامه ریزی شده از سوی افراطیون سیاسی و تروریست های داخلی با تحریک ترامپ بوده است. این اتفاق ها شورش مسلحانه علیه آمریکا بود و باید عاملان ان محاکمه شوند. "

ترامپ به آرامش فرامی خواند..

در چنین وضعیتی، دونالد ترامپ، از شهروندان خواست از خشونت و هرج و مرج پرهیز کنند. او همه آمریکایی ها را هم زمان با مناقشات جاری در مجلس نمایندگان درباره محاکمه وی به آرامش فراخواند.

البته صرف رأی نمایندگان به محاکمه ترامپ، لکه ننگی بر پیشانی اوست. زیرا او اولین رئیس جمهور در تاریخ آمریکاست که لایحه برکناری اش دو بار به سنا رفته است.

منبع:العالم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز