مدیر اجرایی "داون":

"آقای محمد بن سلمان، شما را در دادگاه می بینیم"!

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۲۲:۰۵:۴۰
کد خبر: ۱۱۲۴۳۱۹
آقای محمد بن سلمان، شما را در دادگاه می بینیم!
مدیر اجرایی سازمان "دموکراسی برای جهان اکنون عرب" (داون) پیامی برای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ارسال کرد و در این پیام خطاب به وی گفت:" شما را در دادگاه می بینیم" .

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ «سارا لیا ویتسون» این پیام را در حساب کاربری خود در توییتر، درپی تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا و خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، منتشر کرد. چرا که ترامپ دوست بن سلمان بود و تلاش می کرد او را از محاکمه در دادگاه آمریکا مصون کند اما موفق به این کار نشد.

این مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در توییتر خود نوشت:" شخصی [منظور بن سلمان]، روز بدی را پشت سر گذاشت، هیچ خوب نبود، چرا که نتوانست به مصونیت شکننده ای که از ترامپ خواسته بود و ترامپ نیز تلاش کرد به او بدهد، دست یابد. آقای محمد بن سلمان، شما را در دادگاه می بینیم."

عدم مصونیت

شبکه آمریکایی سی ان ان اعلام کرد که دولت ترامپ درحال بررسی درخواست عربستان برای مصونیت محمد بن سلمان از محاکمه توسط دستگاه قضایی آمریکا در ماجرای سعد الجبری است.

الجبری مشاور محمد بن نایف ولیعهد پیشین عربستان، علیه محمد بن سلمان به اتهام تلاش برای قتل خود شکایت کرده و مدعی شده بود که بن سلمان در اکتبر ۲۰۱۸ یعنی چند روز پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در استانبول، گروهی را نیز برای ترور وی به کانادا فرستاده است.

این شبکه آمریکایی تامین مصونیت قانونی برای بن سلمان را پیام صریح دولت ترامپ برای حمایت از همه ستمگران جهان دانست.

سی ان ان با اشاره به اینکه "طبق ارزیابی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، بن سلمان دو سال پیش دستور قتل فجیع جمال خاشقجی روزنامه نگار معروف را صادر کرده است" بر لزوم تماشای مستند جدید " The Dissident" درمورد قتل خاشقچی و طرح این سوال که "چگونه ممکن است مسئولی از جهان آزاد با وجدان زنده با بن سلمان هم نشینی کند؟" تاکید کرد.

رشوه در مقابل مصونیت

چند روز پیش منابع دیپلماتیک اعلام کردند که بن سلمان اخیرا رشوه های مالی زیادی را به مسئولین اصلی دولت ترامپ ازجمله جارید کوشنر و مایک پمپئو پیشنهاد داده است تا در مقابل، مصونیت خود را در پرونده های قضایی که علیه او در آمریکا تشکیل شده بدست آورد .

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرد که دولت ترامپ درحال تسریع مسئله تامین مصونیت قانونی برای بن سلمان است تا پیش از واگذاری قدرت به بایدن، این کار به انجام برسد.

فرار از قضایای دیگر

به عقیده واشنگتن پست، چنین مصونیتی می تواند بن سلمان را از اتهامات قضایی دیگرش نیز دور کند. مثل قضیه خاشقچی یا هک شدن گوشی غاده عویس مجری شبکه الجزیره برای بی آبرو کردن او که در تلافی انتقاداتش به بن سلمان صورت گرفت.

سازمان بین المللی ویکی لیکس اخیرا گزارش داده که دولت ترامپ از پرونده های قضایی بن سلمان، برای باج گیری از وی در مسائل مختلف بهره برداری می کرد که مهم ترین آنها، وادار کردن ولیعهد به تسریع در عادی سازی علنی روابط خود با اسرائیل به دنبال متحدان اماراتی اش بود.

نظر شما
پرونده ویژه