دلیل مذاکرات تازه بایدن با طالبان فاش شد

۱۴۰۰/۰۱/۰۵ - ۱۷:۳۴:۴۲
کد خبر: ۱۱۵۶۳۲۹
دلیل مذاکرات تازه بایدن با طالبان فاش شد
یکی از قانونگذاران ارشد آمریکا اعلام کرد، دولت واشنگتن خواستار حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از ضرب الاجل اول مه است در حالیکه توافقی را نیز بررسی می کند که طبق آن طالبان اجازه می دهد نیروهای مقابله با تروریسم آمریکا همزمان با رویارویی این شبه نظامیان با تروریست های داعش در افغانستان بمانند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با طالبان به توافق رسیده بود نیروهای نظامی خارجی را تا مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند. حال رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده حفظ این مهلت را دشوار می‌داند و در نظر دارد با طالبان به توافقی تازه برسد.

 اظهارات آدام اسمیت، رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا جزئیات جدیدی را درباره رهبری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در زمینه روند صلح افغانستان ارائه می دهد؛ روند صلحی که بایدن آن را از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق کشورش به ارث برده است.

اسمیت افزود، هم‌اکنون وظیفه دولت این است که با طالبان وارد مذاکره شود، با این هدف که نظامیان تحت رهبری آمریکا "کمی طولانی‌تر" در افغانستان مستقر بمانند.

این در حالیست که وزارت امور خارجه، کاخ سفید و پنتاگون هنوز در این رابطه هیچ اظهار نظری نکرده اند. مقامات آمریکایی گفته اند که بایدن هنوز هیچ تصمیمی در خصوص این ضرب الاجل برای خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان اتخاذ نکرده است.

بایدن پیشتر اعلام کرده بود که عمل به این ضرب الاجل دشوار است.

آدام اسمیت در جریان سخنرانی در نشست مجازی مجله فارن پالسی گفت: من با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و لوید آستین، وزیر دفاع کشورمان درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صحبت کردم.

وی افزود: به نظر من یک احساس کلی وجود دارد که از لحاظ منطقی به اول مه بسیار نزدیک است. ما نزدیک به ۳۵۰۰ نیرو در افغانستان داریم. متحدان ما حدود ۷۰۰۰ نیرو در این کشور جنگ زده دارند.

وی تصریح کرد: شما به هیچ طریقی نمی توانید ظرف شش هفته نزدیک به ۱۰ هزار نیرو را خارج کنید. کار اول دولت واشنگتن مذاکره با طالبان درباره اجازه دادن به حضور نیروهای تحت رهبری آمریکا در افغانستان برای مدتی دیگر است.

آدام اسمیت گفت: طالبان خواستار خروج تمامی نیروهای خارجی است. اگر آنها همچنان بر سر موضع خود باشند فکر نمی کنم که گزینه دیگری جز خروج تمامی نیروها از جمله نیروهای مقابله با تروریسم از افغانستان داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: آنچه دولت بایدن می خواهد انجام دهد مذاکره درباره حضور نیروهای خارجی پس از ضرب الاجل اول مه است و سپس بررسی این گزینه است که آیا طالبان موضع خود را تغییر داده است یا خیر. چرا که شبه نظامیان طالبان همزمان با مبارزه با دولت کابل با تروریست های داعش نیز می جنگند.

این قانونگذار ارشد تاکید کرد: آیا طالبان موضع خود را درباره حضور آمریکا تغییر داده است؟ من که شک دارم. اما فکر می کنم که دولت معتقد است که این مسئله ارزش گفت وگو را دارد.

طالبان با شاخه محلی داعش در افغانستان مبارزه کرده و حملات هوایی آمریکا علیه داعش به شبه نظامیان طالبان در ریشه کن کردن دشمنانشان کمک کرده است اما کارشناسان معتقدند که داعش همچنان یک تهدید جدی محسوب می شود. طالبان پیشتر اعلام کرده که اگر دولت بایدن در رسیدن به این ضرب الاجل ناکام بماند حملات به نیروهای خارجی را از سر خواهد گرفت و برخی کارشناسان نسبت به اینکه طالبان اجازه دهد تعدادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان بمانند شک دارند.

منبع:ایسنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز