آقایان افسرده این مطلب را از دست ندهند!

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۲۳:۵۴:۳۳
کد خبر: ۱۱۶۴۷۷۷
بررسی جدید دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد که فعال کردن یک ژن خاص می‌تواند افسردگی ناشی از استرس را در مردان از بین ببرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، دانشمندان "دانشگاه آگوستا"(Augusta University) ایالت جورجیا در آمریکا دریافتند که فعال کردن مستقیم یک ژن مهم که با نورون‌های مربوط به هیجان و اختلال افسردگی عمده مرتبط هستند، می‌تواند به کاهش نشانه‌های افسردگی مانند انزوای اجتماعی و از دست دادن علاقه – به خصوص در مردان – کمک کند.

براساس گزارش "مؤسسه ملی سلامت روان آمریکا"(NIMH)، اختلال افسردگی عمده، یکی از متداول‌ترین اختلالات روحی است که حدود هفت درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه آگوستا، قشر پیش‌پیشانی مغز که مسئول رفتارهایی مانند برنامه‌ریزی، شخصیت و رفتار اجتماعی است و نقش مهمی در اختلال افسردگی عمده بر عهده دارد، مورد بررسی قرار دادند و دریافتند غیرفعال شدن ژنی موسوم به " SIRT1" در نورون‌های مربوط به هیجان، نشانه‌های مربوط به افسردگی را در موش‌های نر پدید می‌آورد.

داروهایی که SIRT1 را فعال می‌کنند، می‌توانند به عنوان یک درمان مؤثر برای اختلال افسردگی عمده به کار روند. دکتر "ژین یون لو"(Xin-Yun Lu)، متخصص علوم اعصاب و از نویسندگان این پژوهش گفت: در این آزمایش، نوعی دارو که SIRT1 را فعال می‌کند توانست نشانه‌های افسردگی را در موش‌های نر کاهش دهد. این دارو، اثر ضد افسردگی دارد.

لو افزود: هنگام بروز افسردگی، شلیک نورون‌های مرتبط با هیجان قطعاً کاهش می‌یابد و ارتباط آنها قطع می‌شود.هیجان‌زده شدن بدون وجود انرژی، دشوار است و یکی از نقش‌های مهم SIRT1 در سلول‌های مغز، تنظیم انرژی سلول‌هاست. دانشمندان دریافتند کاهش این منابع انرژی در سلول‌ها و بیان ژن‌های مرتبط با تولید انرژی می‌تواند بر نورون‌های مرتبط با هیجان مؤثر باشد.

رفتارهای ناشی از افسردگی، نشان‌دهنده اهمیت SIRT1 در تنظیم خلق و خو هستند؛ در نتیجه دانشمندان با فعال کردن SIRT1 در موش‌های نر موفق شدند استرس آنها را غیرفعال کنند.این پژوهش، در مجله "Molecular Psychiatry" به چاپ رسید.

نظر شما
پرونده ویژه