معمای انفجار مهیبی که در تل آویو اتفاق افتاد

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ - ۲۳:۴۶:۳۳
کد خبر: ۱۱۶۹۱۰۶
رسانه های اسرائیلی ادعا می کنند انفجاری که دیروز چهارشنبه در تاسیسات نظامی تل آویو اتفاق افتاد، بخشی از آزمایشی روتین در تاسیسات صنایع حساس جنگی "تومیر" بوده و با آمادگی قبلی صورت گرفته بود.

 به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ شبکه صهیونیستی "کان" ادعا کرد که انفجار رخ داده در کارخانه ساخت موتورهای موشکی تومیر در شهر الرمله در روز گذشته، برنامه ریزی شده بوده و هیچ وضعیت غیر عادی در آن وجود نداشته است.

به ادعای رسانه های اسرائیلی "این حادثه بخشی از آزمایش های درحال انجام بود". روزنامه هاآرتس نیز تاکید کرد که انفجار هنگام "یک آزمایش روتین" اتفاق افتاده که کارخانه ساخت سلاح های پیشرفته تومیر درحال انجام آن بود. هاآرتس به نقل از تومیر در واکنش به این انفجار گفت:" این یک آزمایش دقیق و بدون شرایط استثنایی بود".

تومیر همچنین به تولید سامانه موشک های بالستیک پیشرفته پیکان 4 و سامانه های ضد موشکی و پدافند هوایی شناخته شده است.

نکته اول: اگر انفجاری که صدای آن از مسافت های طولانی نیز شنیده شد "با آمادگی قبلی" صورت گرفت بود، پس چرا رسانه های عبری اندکی پس از وقوع انفجار اعلام کردند که تحقیقات اولیه نشان می دهد که انفجار ناشی از "خطایی در آزمایش های صورت گرفته بر سلاح های پیشرفته در کارخانه" بوده است؟ یک روز بعد نیز روایت خود را از این حادثه کاملا تغییر دادند و ادعا کردند که این رویداد از پیش تعیین شده بوده و هیچ خسارتی به دنبال نداشته است!

نکته دوم: انفجار بسیار قدرتمند بود و شاهدان عینی نیز از ابر قارچی شکل آن عکس گرفته اند. آیا اطلاع رسانی نکردن از قبل برای چنین انفجار بزرگی و مخفی نگه داشتن آن برای یک روز کامل، رفتار عاقلانه ای است؟ بویژه اینکه حادثه مذکور باعث وحشت شهرک نشینان شد. رژیم اشغالگر همواره به آنها اطمینان می دهد که در صورت وقوع جنگ یا ناآرامی در منطقه، محل سکونتشان از حملات وموشک ها در امان است.

نکته سوم: مسئله عجیب هماهنگی شرکت تومیر و رسانه های اسرائیلی در این است که اعلام کنند این انفجار هیچ خسارتی نداشته است و در نتیجه از اهمیت این حادثه بکاهند. چه با آمادگی قبلی اتفاق افتاده باشد چه غافلگیر کننده بوده باشد. خواه به سبب خطایی داخلی بوده خواه نتیجه دخالتی خارجی باشد.

نکته چهارم: پنهان کاری و آشفتگی رژیم صهیونیستی باعث شد که برخی از تحلیلگران در صحت روایت آنها شک کنند و غیر عمد بودن حادثه را بعید بدانند. این انفجار ممکن است نتیجه یک حمله سایبری باشد و احتمالا خساراتی درپی داشته "اسرائیل" از فاش کردن آن امتناع می کند. نشانه آن نیز تدابیر امنیتی غیر معمولی است که پس از انفجار در اطراف کارخانه و با پنهان کاری مطلق صورت گرفت.


منبع:العالم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز