محاکمه در کمین بن‌سلمان؛ سلاح پول و رشوه دیگر کارساز نیست

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۹:۳۳:۵۲
کد خبر: ۱۱۷۳۸۴۶
محاکمه در کمین بن‌سلمان؛ سلاح پول و رشوه دیگر کارساز نیست
گرچه ولیعهد سعودی تلاش می‌کند صدای معترضان چه در داخل و چه در خارج را با ارعاب و تهدید خاموش کند ولی او هرگز نمی‌تواند از جنایات خود بگریزد.

 به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ محمد بن‌سلمان برای خریدن سکوت جامعه جهانی در مقابل جنایاتش، از سلاح پول و رشوه استفاده می‌کند، گزارش‌های رسانه‌ای نیز حکایت از آن دارند که این شاهزاده سعودی اعطای رشوه مالی و قراردادهای سرمایه‌گذاری را برای جلب حمایت مقامات دولت سابق آمریکا، از جمله جرد کوشنر- داماد ترامپ- و مایک پمپئو در اولویت قرار می‌داد.

ولیعهد سعودی همچنین به قراردادهای تسلیحاتی به عنوان تضمینی برای سکوت کشورهای غربی در خصوص پرونده حقوق بشر و جنایات رژیم سعودی در یمن متوسل می‌شود. به نحوی که طبق گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار سلاح در منطقه عربی طی سال 2020 بود.

ولیعهد سعودی هیچ ابایی ندارد که از سلاح ارعاب علیه منتقدانش استفاده کند. او طی گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی سعودی، به احتمال توسل به قتل مخالفانش اشاره کرد. او همچنین در گفت‌وگویی دیگر، منتقدانش را هم‌ردیف با تروریست‌ها و آشوب‌گرانِ سلاح به دست خوانده است.

گرچه ولیعهد سعودی تلاش می‌کند شرکت‌های روابط عمومی در کشورهای غربی و آمریکا را برای بزک کردن چهره مخدوش خود به خدمت بگیرد ولی جنایات او و پرونده‌های شکوائیه علیه او نشان داده که سلاح پول دیگر کارآمد نیست.

در همین راستا، غاده عویس، مجری شبکه قطری الجزیره با حمله لفظی به ولیعهد سعودی، اعلام کرد از شکایت به دادگاه برای لکه‌دار کردن شهرتم و تلاش برای هک موبایل و جاسوسی نخواهم گذشت. عویس در صفحه خود در توییتر نوشت من از شکایت علیه محمد بن سلمان کوتاه نخواهم آمد و در برابر جنایت‌هایش سکوت نخواهم کرد. وی افزود: همچنان خواهان آزادی لجین الهذلول- فعال زن عربستانی- هستم، ای بی ارزش از شکایت علیه تو پس نخواهم کشید. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با نشان دادن واکنش به توییت های عویس، موضع‌گیری وی را ستایش کرده و بر ضرورت ادامه آن تا محاکمه بن سلمان تاکید کردند.

واقعیت آن است که کشورهای غربی میلیاردها دلار از بن‌سلمان برای سکوت در برابر جنایات او دریافت کرده‌اند. همان‌طور که دونالد ترامپ بعد از دریافت رشوه‌های هنگفت مالی، گزارش‌های متعدد و موثق، از جمله گزارش سازمان سیا، را مبنی بر دست داشتن مستقیم ولیعهد سعودی در قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری سعودی در استانبول و مثله کردن جسد وی را نادیده گرفت.

دولت فعلی آمریکا نیز رویکردی مشابه اتخاذ کرده است؛ چرا که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌اش ضمن اشاره به "نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی"، تأکید کرده که واشتگتن به همکاری با ریاض و ولیعهد، محمد بن‌سلمان ادامه خواهد داد.

باید گفت، گرچه ممکن است روابط ولیعهد سعودی با آمریکا و غرب ضامنی برای بقای او در قدرت و چه‌بسا نشستن بر کرسی پادشاهی باشد ولی او هرگز نمی‌تواند ناهنجاری‌های خود و حکومت سعودی را پنهان کند.

منبع:العالم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز