توصیه‌های مهم آتش نشانی در زمان قطع برق و محبوس شدن در آسانسور

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۹:۳۰:۲۷
کد خبر: ۱۱۸۳۰۵۱
در ادامه توصیه‌های مهم آتش‌نشانی هنگام محبوس شدن در آسانسور را به شما آموزش می دهیم.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، این روز‌ها قطعی‌های برق مشکلاتی را برای شهروندان به ویژه آن‌ها که از آسانسور استفاده می‌کنند به‌وجود آورده و تعداد عملیات نجات از آسانسور‌های دربسته را در فعالیت‌های روزانه آتش‌نشانان افزایش داده است و به همین دلیل سازمان آتش‌نشانی مشهد با صدوراطلاعیه‌ای توصیه‌های مهم و ضروری را برای اطلاع شهروندان درهنگام مواجه شدن با چنین شرایطی اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در حال حاضر با توجه به قطعی برق درمناطق مختلف شهر، محبوس شدن افراد درآسانسور‌های مجموعه‌های مسکونی، تجاری، اداری وآسانسور‌های پل‌های عابر پیاده افزایش یافته است و برخی شهروندان گمان می‌کنند اگر آسانسوری که بین طبقات گیر کند با خطرسقوط مواجه می‌شوند و باید بکوشند هرچه سریع‌تر خارج شوند در صورتی که چنین تفکری کاملاً اشتباه است. در بسیاری از ساختمان‌های امروزی تجهیزات پیشرفته وجود دارد و آسانسور‌ها نیز به سیستم برق اضطراری مجهزهستند که درهنگام قطع ناگهانی برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی می‌کند.

البته اگر در ساختمان خالی از سکنه حضور دارید از آسانسور استفاده نکنید و در صورت محبوسی در آسانسور در چنین شرایطی شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنیسین‌های فنی، سرایداران و یا نیرو‌های آتش‌نشانی خودداری کنند.

در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کنید، حرکت اضافی و خطرناک نداشته باشید.

در صورتی که برق آسانسور خاموش شده و آسانسور فاقد برق اضطراری است، می‌توان برای مدت کوتاه از نور گوشی استفاده کرد، اما گوشی را برای زمان طولانی روشن نگذارید، چون باتری آن تمام می‌شود، در حالی که شاید به آن نیاز داشته باشید. به‌جای انجام کار‌های خطرناک، کف کابین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کرد تعادل به هم نمی‌خورد.

دکمه تلفن یا آژیر خطر (دکمه آلارم) به شکل زنگ تعبیه شده در داخل کابین را فشار دهید تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیر کرده است و اگر آنتن موبایل دارید با شماره تلفن درج شده در داخل کابین آسانسور که شامل شماره (نگهبان یا مسئول ساختمان، تکنیسین فنی آسانسور و در نهایت شماره آتش‌نشانی «۱۲۵» است) تماس بگیرید و ضمن اعلام دقیق آدرس محل حادثه منتظر رسیدن امدادگران باشید.

همچنین نگران هوا نباشید. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن موردنیاز بدن شما تمام نمی‌شود.

البته اقدامات پیشگیرانه دیگری هم هست که باید توسط صاحبان و مدیران ساختمان و مدیران فنی و تأسیسات مجتمع‌ها، مد نظر قرار بگیرد که مهم‌ترین آن‌ها بازرسی ادواری بخش‌ها و اجزای آسانسور به‌صورت ماهانه از سوی شرکت‌های معتبر ونصب سیستم برق اضطراری برای آسانسور، زنگ هشدار و تلفن یا آیفون اضطراری برای آسانسور است و همچنین نسبت به تست و راه‌اندازی دیزل ژنراتور‌های مجموعه خود اقدام نمایند و سوخت مورد مصرف دیزل ژنراتور‌ها تأمین شده باشد تا در زمان قطع برق، بسرعت در مدار قرار گرفته و جریان برق محل را تأمین کند.

منبع: ایران

نظر شما