کدام روش برای درمان زانو درد تاثیر بیشتری دارد؟

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۱۱:۲۹:۴۶
کد خبر: ۱۲۰۲۸۲۳
کدام روش برای درمان زانو درد تاثیر بیشتری دارد؟
زانودرد ممکن است نتیجه آسیب دیدگی مانند پارگی رباط یا پارگی غضروف باشد. برخی بیماری ها مانند آرتروز، نقرس و عفونت نیز می توانند باعث درد زانو شوند.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛درد زانو مشکل شایعی است که محدود به محدوده سنی خاصی نیست و در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد. اقدامات مراقبتی می توانند بسیاری از درد های جزئی زانو را آرام کنند. فیزیوتراپی و استفاده از زانوبند نیز می توانند به تسکین درد کمک کنند. در برخی موارد، ممکن است زانوی شما نیاز به ترمیم جراحی داشته باشد.

تشخیص علت زانودرد

در معاینه فیزیکی، پزشک معاینات زیر را انجام می دهد:

  • زانوی شما را از نظر تورم، درد، حساسیت، گرما و کبودی قابل مشاهده بررسی می کند.
  • توانایی حرکت پا در جهات مختلف را ارزیابی می کند.
  • مفصل را فشار می دهد و می کشد تا یکپارچگی ساختارهای زانو را ارزیابی کند.

برای بررسی دقیق تر، از آزمایش های زیر برای تشخیص استفاده می شود:

تست های تصویربرداری

در برخی موارد، پزشک درخواست تست های تصویربرداری را می دهد از جمله:

-رادیوگرافی با اشعه ایکس: در ابتدا پزشک ممکن است گرافی با اشعه ایکس را توصیه کند. این تست می تواند شکستگی استخوان و بیماری مفصل تحلیل رونده را مشخص کند.

-اسکن توموگرافی رایانه ای (سی تی اسکن): در سی تی اسکن با اشعه ایکس تصاویری از قسمت های داخلی بدن از زوایای مختلف گرقته می شود. سی تی اسکن می تواند مشکلات استخوانی و شکستگی های ظریف را مشخص کند. نوع خاصی از سی تی اسکن می تواند نقرس را حتی در صورت عدم وجود التهاب در مفصل، به طور دقیق شناسایی کند.

-سونوگرافی: این تست از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر از ساختارهای بافت نرم درون و اطراف زانو در زمان واقعی استفاده می کند. پزشک ممکن است در طول سونوگرافی زانوی شما را در موقعیت های مختلف قرار دهد تا برخی مشکلات را بررسی کند.

-تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی): ام آر آی از امواج رادیویی و یک آهنربا قدرتمند برای ایجاد تصاویر سه بعدی از داخل زانو استفاده می کند. این تست آسیب بافت های نرم مانند رباط ها، تاندون ها، غضروف ها و عضلات را مشخص می کند.

تست های آزمایشگاهی

اگر پزشک شک به عفونت یا التهاب داشته باشد، احتمالاً برای شما آزمایش خون درخواست کند. در برخی مواقع درخواست آرتروسنتز را می دهد که در آن مقدار کمی مایع از داخل مفصل زانو با یک سوزن خارج می شود و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می شود.

روش های درمانی زانو درد

بسته به علت ایجاد درد زانو، روش های درمانی متفاوتی وجود دارد.

درمان زانو درد با دارو

پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به تسکین درد و درمان علت درد زانو مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس تجویز کند.

کاهش درد با تمرینات مفید برای زانو

تقویت عضلات اطراف زانو، پایداری آن را مستحکم می کند. پزشک ممکن است فیزیوتراپی یا تمرینات تقویتی مختلفی را براساس شرایط خاص شما توصیه کند. اگر فعالیت بدنی دارید یا ورزش می کنید، به تمریناتی برای اصلاح الگوهای حرکتی که روی زانوها موثرند، نیاز دارید. ورزش باعث بهبود انعطاف پذیری و تعادل می شود. بریس ها یا زانوبندها می توانند فشار را از روی زانو کم کنند و برای محافظت و حمایت از مفصل زانو استفاده می شوند.

درمان زانو درد با تزریق دارو به مفصل

در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق مستقیم دارو یا مواد دیگری را به مفصل پیشنهاد دهد. این تزریقات عبارتند از:

-کورتیکواستروئیدهاتزریق داروی کورتیکواستروئید به مفصل زانو، علائم شعله ور شدن آرتروز را کاهش می دهد و درد را تسکین می دهد. این تزریق در تمام موارد موثر نمی باشد.

-گاز اوزون: گاز اوزون خاصیت ضد التهابی دارد. با تزریق اوزون به زانو ، التهاب شدید ناشی از آرتروز زانو از بین می رود و شخص احساس راحتی بیشتری در زانوهای خود خواهد داشت. این روش درمانی که اوزون تراپی زانو نام دارد، طبق نظر پزشک باید چند جلسه متوالی انجام شود تا کاملا موثر واقع شود.

-هیالورونیک اسید: هیالورونیک اسید یک مایع غلیظ، مشابه مایع مفصلی می باشد که با تزریق به زانو می تواند تحرک آن را بهبود بخشد و درد را تسکین دهد. اگرچه نتایج برخی مطالعات در مورد اثر بخشی این روش درمانی متفاوت بوده است، اما معمولا این روش تا شش ماه موجب تسکین درد می شود.

-پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی):پی آر پی حاوی غلظت بالایی از فاکتورهای مختلف رشد است که باعث کاهش التهاب و بهبودی می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که این روش ممکن است برای افراد مبتلا به آرتروز مفید باشد، اما نیاز به مطالعات بیشتری در این مورد می باشد.

جراحی زانو

اگر آسیب دیدگی زانوی شما نیاز به جراحی داشته باشد، معمولاً انجام سریع عمل ضروری نیست. قبل از تصمیم گیری برای جراحی باید جوانب مثبت و منفی روش های غیر جراحی و جراحی را بررسی کنید. در صورت انتخاب جراحی، روش های جراحی شامل موارد زیر می باشد:

-جراحی آرتروسکوپیبا توجه به میزان آسیب دیدگی، پزشک می تواند آسیب مفصلی را با استفاده از این روش بررسی و ترمیم کند. در این روش یک دوربین فیبر نوری و ابزارهای باریک و بلند از طریق چند برش کوچک در اطراف زانو وارد آن می شوند. آرتروسکوپی ممکن است برای برداشتن یا ترمیم غضروف آسیب دیده (به خصوص اگر باعث قفل شدن زانو شده باشد) و بازسازی رباط های پاره شده مورد استفاده قرار بگیرد.

-جراحی تعویض جزئی زانو: در این روش، جراح فقط قسمتی از زانو که بیشترین آسیب را دیده با قطعات مصنوعی از جنس فلز و پلاستیک جایگزین می کند. این جراحی معمولاً از طریق برش های کوچک انجام می شود، بنابراین نسبت به جراحی تعویض کل زانو دوره بهبودی کم تری خواهید داشت.

-تعویض کامل زانو: در این روش، جراح استخوان و غضروف آسیب دیده مفصل زانو را برش داده و مفصل مصنوعی از جنس آلیاژهای فلز، پلاستیک و پلیمرهای درجه یک را جایگزین می کند.

-استئوتومی: در این روش استخوان از استخوان ران یا زانو برداشته می شود تا درد آرتروز بهبود یابد. این جراحی ممکن است جراحی تعویض کامل زانو را به تأخیر بیندازید.

نظر شما
پرونده ویژه