مدیر سازمان بهداشت جهانی:

در مرحله بسیار خطرناک همه‌گیری کرونا هستیم

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۱۱:۳۷:۴۵
کد خبر: ۱۲۰۳۴۰۳
در مرحله بسیار خطرناک همه‌گیری کرونا هستیم
تدروس آدهانوم رئیس سازمان بهداشت جهانی ضمن صحبت درباره وضعیت کشورهای دارا و ندار در زمینه دسترسی به تجهیزات مقابله با کرونا، در خصوص شیب تند همه‌گیری ویروس در برخی مناطق هشدار داد.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، رئیس سازمان بهداشت جهانی در یک نشست در ژنو مقر این نهاد بین‌المللی، وضعیت کنونی همه گیری ویروس کرونا در جهان را «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، تدروس آدهانوم در این نشست گفت: «اگرچه ما در کنترل همه‌گیری (ویروس کرونا در جهان) پیشرفت داریم اما (وضعیت همه‌گیری) همچنان در یک مرحله بسیار خطرناک است».

به گفته مدیر این نهاد بین‌المللی، در شرایط جاری «تنها راه برای خارج شدن (از این وضعیت) حمایت کردن از کشورها در توزیع عادلانه PPE (تجهیزات محافظت شخصی)، تست‌های (ابتلا به کرونا)، درمان‌ها و واکسن‌ها است».

آدهانوم در این نشست تاکید کرد، کشورهای دارنده ابزارها و امکانات کافی برای مقابله با همه‌گیری کرونا شروع به کاهش محدودیت‌های مرتبط به همه گیری هستند اما «کشورهای فاقد دسترسی به تجهیزات کافی در حال مواجه شدن با موج‌های بستری شدن (مبتلایان به این ویروس) و مرگ هستند».

وی که خودش اهل کشور اتیوپی است و بارها درباره تبعیض میان کشورهای فقیر و ثروتمند جهان در زمینه دسترسی به واکسن صحبت کرده است، در اظهارات جدید خود درباره شیب تند همه گیری در کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکایی هشدار داد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه «موارد ابتلا و کشته‌های (ناشی از ویروس کرونا) تا حد زیادی قابل اجتناب هستند»، از جامعه بین‌المللی خواست «از همه ابزارهای در دسترس خود برای جلوگیری کردن از شیوع کرونا استفاده کند».

به گفته آدهانوم، همه گیری ویروس کرونا در جهان نشان داد که «اتکا کردن به چند شرکت معدود برای تامین نیازهای جهانی در زمینه سلامت عمومی کاری خطرناک است».

رئیس سازمان بهداشت جهانی افزود: «ما باید از کووید-۱۹ درس عبرت بگیریم و (جامعه بین‌المللی) خود را برای شیوع یک ویروس بعدی آماده کند».

بنا بر نوشته خبرگزاری تاس، طبق گزارش‌ها از ابتدای آغاز شیوع کرونا در جهان تاکنون ۱۸۳ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۹۱۳ نفر به این ویروس مبتلا شدند و شمار قربانیان این ویروس سه میلیون و ۹۸۵ هزار و ۲۲ نفر بوده است.

نظر شما
پرونده ویژه