آیا می شود قسمت سالم نان کپک زده را خورد؟

۱۴۰۰/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۵:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۹۷۱۴
آیا می شود قسمت سالم نان کپک زده را خورد؟
خوردن قسمت "سالم" نان کپک زده آیا خطرناک است یا خیر؟

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، توجه به تاریخ انقضا و سلامت مواد غذایی مسئله بزرگی است. اما معمولا انقدر درگیر کارهای روزمره خود هستیم که از آن غافل می مانیم. البته ، بسیاری از غذاها ، به ویژه آنهایی که فرآوری شده هستند ، می توانند مدتی دوام بیاورند. اما، سایر غذاها ، به ویژه غذاهای تازه ، خیلی زود فاسد می شوند.

برای همه شاید پیش آمده که می بینیم که یک طرف نان ما کپک زده، بنابراین قسمت کپک زده را جدا می کنیم و بقیه را می خوریم. چیزی که ممکن است متوجه نشوید این است که کپک ها به آن قسمتی که هنوز ظاهر سالمی دارند نیز سرایت کرده است.

مقدار زیادی از کپک هایی که باعث خرابی مواد غذایی می شوند ، نوعی قارچ هستند که شروع به تکثیر روی ماده مغذی می کنند و جنگی بین قارچ و میزبان جریان دارد که قابل رویت نیست.

این معمولاً به غذا بستگی دارد ،ولی کپک می تواند با استفاده از ریشه های خود به سرعت و به راحتی در عمق غذاهای نرم مانند نان پخش شود.در حالی که خوردن برخی از آنها بی خطر است ،مثل بلوچیز و سس سویا ،اما از مصرف سایر موارد کاملاً باید خودداری شود.اگر این قسمت های نامرئی کپک و قارچ را بخورید می تواند منجر به فوریت پزشکی شود.

مسلماً، اگر خوش شانس باشید می تواند روی نان (یا هر ماده غذایی دیگری) گونه خوش خیم قالبی وجود داشته باشد ، اما تشخیص تفاوت خوب و بد کپک بسیار دشوار یا تقریباً غیرممکن است.

who ( سازمان بهداشت جهانی )

براساس گزارشی از Business Insider، یک زوج مسن پس از خوردن سوپ کنسرو کپک زده با لرزش شدید عضلانی به بیمارستان منتقل شدند. عامل آن چیزی نبود جز پنسیلیوم کراستوزوم که سمی خطرناک تولید می کند.

سازمان بهداشت جهانی(WHO)در وب سایت خود اعلام کرده است: "اثرات برخی از این کپک های منتقله از غذا حاد است و پس از مصرف محصولات غذایی آلوده، علائم بیماری شدید به سرعت ظاهر می شود."

آنها ادامه می دهند: "سایر مایکوتوکسین های موجود در غذا با تأثیرات طولانی مدت بر سلامتی ،از جمله سرطان ها و نقص ایمنی ارتباط دارند. از چندصد مایکوتوکسین شناسایی شده تاکنون ، حدود دوازده مورد بیشترین توجه را به دلیل تأثیرات شدید آن بر سلامت انسان و وقوع آن در مواد غذایی جلب کرده اند. "

در حالی که تلاش برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی قابل درک است ،اما به خطر انداختن سلامتی شما برای یک قطعه نان غیر کپک زده ارزش آن را ندارد. بهترین کار برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی ، فریز کردن مواد غذایی است که مطمئن نیستید کی می خواهید آن ها را مصرف کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از یخ زدن از کپک زدن آن جلوگیری می کنید.

نظر شما
پرونده ویژه