۵ گیاه خانگی مؤثر در کاهش آلودگی هوا+تصاویر

۱۴۰۱/۱۰/۲۶ - ۲۰:۲۴:۰۱
کد خبر: ۱۲۸۷۱۵۱
۵ گیاه خانگی مؤثر در کاهش آلودگی هوا+تصاویر
بعضی از گیاهان آپارتمانی، سلاح‌های ارزشمندی برای مقابله با افزایش آلودگی هوا داخل منزل و تصفیه محیط آپارتمان به شمار می‌روند.

به گزارش برنا؛ امروزه آلودگی هوا به یکی از چالش‌های اصلی زندگی در کلان‌شهرها تبدیل شده است. بعضی افراد در روزهای آلودگی هوا ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و از اثرات سوء آلودگی هوا در امان باشند اما آلودگی هوا قادر است همه مرزها را درنوردد و هوای داخل خانه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

حضور آلاینده‌های فرار در محیط بسته بسیار بیشتر از محیط‌های باز و بیرونی است و این موضوع به این خاطر است که ذرات در محیط بسته حبس می‌شوند و چون گردش هوای خاصی در یک اتاق انجام نمی‌شود، در همان محیط باقی می‌مانند. تا به امروز حدود 350 نوع از آلاینده‌های هوا در محیط خانه و محل کار شناخته شده‌اند.

 کمبود جریان هوا به خصوص در فصل زمستان باعث می‌شود آلودگی هوا که وارد خانه شده است در محیط بسته باقی بماند و برای افراد مشکلات تنفسی به وجود آورد. راهکار مناسب برای جلوگیری از این مشکل استفاده از گیاهان موثر در کاهش ذرات آلاینده در منزل و محیط کار است. نگهداری گیاهان سبز علاوه بر کاهش آلودگی هوای در محیط بر شادابی روحیه و زیباسازی منزل نیز موثر است.

در ادامه 5 نمونه از گیاهان موثر در آلودگی هوا را معرفی می‌کنیم:

1. گل داوودی

گل داوودی نخستین جایگاه را در فهرست گیاهان مفید جهت تصفیه هوای منزل به خود اختصاص داده است. گل داوودی توانایی بالایی در جذب مواد آلاینده دارد و می‌تواند ترکیبات سمی مانند فرمالدئید، زایلن، بنزن و آمونیاک را از بین ببرد. این گیاه فقط به مدت 6 هفته گل دارد و در زمانی که گل نداشته باشد، تاثیری  بر تصفیه هوا و کاهش آلودگی آن ندارد.

بهترین دما برای رشد این گیاه 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد است اما دمای شبانه کمتر از 15 درجه سانتیگراد از رشد آن کم می‌کند. گل داوودی به دریافت 8 ساعت نور مستقیم آفتاب در طول روز نیاز دارد.

آلودگی هوا ,

2. گیاه سرخس

گیاه سرخس بیشترین توانایی را در از بین بردن سم فرمالدئید، مونو اکسید کربن و زایلن دارد و می‌تواند به راحتی در طول یک ساعت، ترکیبات سمی موجود در هوا را تصفیه کند. خاک این گیاه نیز می‌تواند فلزات سنگین موجود در هوا مانند جیوه و آرسنیک را به خود جذب کند. علاوه بر این، گیاه سرخس نقش موثری در مرطوب کردن محیط خانه دارد.

بهترین دما برای نگهداری سرخس 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد است و این گیاه به دریافت 4 تا 6  ساعت نور مستقیم آفتاب در طول روز نیاز دارد. این گیاه روزی یک‌بار در روزهای گرم نیاز به آبیاری دارد.

آلودگی هوا ,

3. گیاه بامبو

بامبو گیاهی است که در فضاهای داخلی و کم نور رشد خوبی دارد. این گیاه می‌تواند تاثیر آلاینده‌هایی مانند بنزن و تری‌کلورواتیلن را از بین ببرد. بامبو نه‌تنها آلودگی هوا را کاهش می‌دهد، بلکه ذرات شیمیایی که بعضی وسایل درون خانه از خود متصاعد می‌کند نیز به خود جذب می‌کند. برای مثال مبلمان خانه ممکن است گاز فرمالدئید متصاعد کند؛ بنابراین بهتر است گیاه بامبو را کنار مبلمان قرار دهید تا این ترکیب شیمیایی را به خود جذب کند. علاوه بر این، بامبو رطوبت مورد نیاز فصل زمستان را نیز برای شما فراهم می‌کند.

دمای مناسب برای نگهداری این گیاه بین 18 تا 22 درجه سانتی‌گراد است و نور مستقیم آفتاب برای این گیاه زیان آور است.

آلودگی هوا ,

4. گیاه عنکبوتی

نتایج یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که گیاه عنکبوتی می‌تواند به مدت 24 ساعت گازهای مونو اکسید کربن و دی اکسید نیتروژن موجود در هوای بسته را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. توصیه می‌شود افرادی که به گرد و خاک حساسیت دارند، این گیاه را در منزل خود نگهداری کنند.

تکثیر و پرورش این گیاه بسیار ساده و بدون دردسر است و به نور غیرمستقیم آفتاب نیاز دارد. گیاه عنکبوتی برای پرورش یافتن به آبیاری متوسط نیاز دارد؛ آبیاری در فصل گرم بیشتر و در فصل های مرطوب به هفته ای یک‌بار تنزل می‌یابد. بهترین دما برای پرورش گل عنکبوتی دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

آلودگی هوا ,

5. گیاه آلوئه‌ورا

طبق اعلام نظر سازمان ناسا، آلوئه‌ورا یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوای منزل است. ویژگی این گیاه جذب گازهای سمی موجود در هوای خانه به دلیل برگ‌های گوشتی آن است. هر چه برگ‌های این گیاه گوشتی و پرآب تر باشد، تاثیرش در تصفیه هوای منزل بیشتر است؛ بنابراین بهتر است از انواع بزرگ و پر برگ این گیاه استفاده کنید.

 این گیاه به دمایی بین 17 تا 24 درج سانتی‌گراد نیاز دارد و در گرما و سرمای شدید آسیب می‌بیند. آلوئورا به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و آبیاری آن باید هر 12 روز یک‌بار انجام شود.

آلودگی هوا ,

 

 

 

نظر شما