آشنایی با تنها قطعه بالای ۱۰ میلیونی خودرو که اگر سرقت شود متوجه نمی‌شوید!

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۲۶۱
آشنایی با تنها قطعه بالای ۱۰ میلیونی خودرو که اگر سرقت شود متوجه نمی‌شوید!
کاتالیست یا کاتالیزور قطعه‌ای مهم در خودروهای نسل سوم و چهارم است که با هدف کاستن از ایجاد آلایندگی و صیانت از محیط زیست نصب می شود اما خاک با ارزش حاوی فلزات گرانبهای این قطعه، افراد سودجو را وسوسه می‌کند تا با سوءاستفاده از ناآگاهی مالکان خودرو نسبت به جداسازی و سرقت آن اقدام کنند.

به گزارش برنا؛ قیمت این قطعه برای خودروهای تولید داخل به طور متوسط در مرز بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است و در صورتی که از خودرو جدا شود علاوه بر افزایش بار آلایندگی وسیله نقلیه ممکن است خطرات دیگری را متوجه راننده و سرنشینان کند.

تحریم‌های ظالمانه یکی از عوامل وارد نشدن این قطعه و افزایش قیمت داخلی آن است، هرچند اخیرا یک خط تولید در کشور راه اندازی شده اما واقعیت آن است که پاسخگوی نیازهای ۱۰۰ درصدی داخلی نیست و در چنین شرایطی برخی تعمیرکاران در رفتاری غیراخلاقی نسبت به جداسازی این قطعه از خودروی مراجعان می‌کنند و آنها زمانی متوجه می‌شوند که برای انجام معاینه فنی به مراکز یاد شده می‌روند و تازه متوجه سرقت کاتالیست وسیله نقلیه شان می‌شوند.

سرقت کاتالیست خودروها حتی در سایر کشورها هم وجود دارد و به عنوان مثال در گزارشی که نشریه «ژورنال دو مونترال» کانادا منتشر کرد، از قول یک شیمیدان به بررسی دلایل افزایش سرقت مبدل کاتالیستی نصب شده در خودروها پرداخته شد که وی عمده ترین این اقدام را بالا بودن قیمت «رودیوم» یکی از فلزات درون این قطعه عنوان کرد.

هدف ما از تهیه این گزارش در اصل آگاه سازی مالکان خودروها است تا مراقبت باشند برای امور تعمیراتی به مراکز مجاز و شناسنامه دار رجوع کنند ضمن اینکه خودروهای بدون کاتالیست یکی از عوامل اصلی آلودگی محیط زیست است و چنانچه دست سودجویان در این زمینه برای عموم مردم رو شود، در حقیقت با یک تیر ۲ نشان زده خواهد شد هم ممانعت از زیان مالی صاحبان خودروها و هم کمک به پاسداشت هوا و محیط زیست.

به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید؛ جرائم باید بازدارنده باشد

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو استان مرکزی و عضو انجمن قطعه سازان خودرو کشور، گفت: کاتالیست یکی از قطعات حساسی است که بر روی خودروهای نسل سوم و چهارم برای جلوگیری از ایجاد آلایندگی هوا و مضرات زیست محیطی نصب شده است.

«احمدرضا رعنایی» اظهار داشت: در شرایط فعلی به دلیل اعمال تحریم علیه کشورمان کاتالیست خودروها وارد نمی شود و تکنولوژی تولید آن هم در ایران به تازگی از سوی چند شرکت برای برخی انواع خودروها در حال انجام است به همین دلایل این قطعه در داخل با قیمتی بالا خرید و فروش می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی‌ها در این خصوص اقدام به سوءاستفاده های غیراخلاقی می‌کنند و در موارد متعدد شنیده می‌شود که خودروهایی به تعمیرگاه مراجعه داشته‌اند و پس آنکه اقدام برای دریافت معاینه فنی در اواخر سال متوجه می‌شوند که کاتالیست ندارند و بدین ترتیب متوجه سرقت این قطعه از سوی برخی افراد سودجو خواهند شد.

رعنایی گفت: از مالکان خودروها تقاضا داریم که برای امور تعمیراتی به مراکز معتبری که شناخت و اطمینان کافی از آنها دارند، مراجعه کنند.

رئیس انجمن قطعه سازان استان مرکزی افزود: برداشته شدن کاتالیست علاوه بر ایجاد آلایندگی خودرو، برخی ایرادهای فنی دیگر را به همراه دارد و ممکن است با جابجایی برخی قطعات سبب بروز خطر جانی برای سرنشینان هم بشود.

وی تاکید کرد: اطلاع رسانی این موضوع مهم به آحاد جامعه به خصوص مالکان خودروها بسیار مهم است و در کنار آن امیدواریم مسأله خطیر نظارت از سوی بخش های حاکمیتی و اتحادیه صنفی با قاطعیت اجرا شود و با اتخاذ مکانیسم های پیشگیرانه دست سودجویان را کوتاه کنند.

رعنایی، همچنین خواستار وضع جرایم مالی بازدارنده برای مکان‌هایی که مبادرت به خارج کردن کاتالیست خودروها می شوند شد و گفت: جریمه باید به گونه‌ای باشد که دیگر کسی جرات ارتکاب چنین اقدامی را نداشته باشد.

وی گفت: کاتالیست در همه خودروهای تولید داخل در زمره استانداردهای الزامی است و نصب می شود.

برداشتن کاتالیست سرقت است و ماهیت صنفی و تعزیراتی ندارد

رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه، گفت: از نظر قانونی مساله جداسازی کاتالیست خودروها از سوی برخی افراد به این دلیل که سرقت محسوب می‌شود در زمره پرونده‌های تعزیراتی و صنفی قرار ندارد و باید مالباختگان برای اعاده حق خود به مراجع قضائی مراجعه و تشکیل پرونده دهند.

«مرتضی سعیدی» اظهار کرد: از مردم و مالکان خودروها درخواست می‌کنیم که برای امور تعمیراتی به مراکز مجاز و شناخته شده مراجعه کنند.

وی گفت: موارد زیادی در رابطه با سرقت قطعه کاتالیست خودروها در شهرستان ساوه داشتیم و ما نیز مواردی را به مراجع قضائی راهنمایی کردیم.

رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه گفت: نقش این اتاق اصناف و بازرسان در موضوع جداسازی کاتالیست خودروها بیشتر جنبه هشداری و بازدارنده دارد اما این نکته خیلی مهم است که مردم در این خصوص آگاهی لازم را داشته باشند و تعمیر خودروی خود را در هر مکانی انجام ندهند.

سعیدی گفت: برخی مراکز معاینه فنی هم در این زمینه کوتاهی می‌کنند و بدون در نظر گرفتن موضوع مهم کاتالیست نسبت به صدور تاییدیه اقدام می کنند البته در این رابطه اخیرا نامه ای به این مراکز نوشتیم و حالا کمی جدی تر عمل می کنند.

 

نظر شما
پرونده ویژه