عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با برنا

ایران سبد تعاملات خارجی خود را با سفر رئیسی به روسیه و امیرعبداللهیان به چین گسترش داد

۱۴۰۰/۱۱/۰۷ - ۰۵:۱۶:۴۵
کد خبر: ۱۲۹۱۰۴۵
ایران سبد تعاملات خارجی خود را با سفر رئیسی به روسیه و امیرعبداللهیان به چین گسترش داد
عباس مقتدایی گفت: نه چین امروز چینِ کمونیست است، نه روسیه امروز روسیهِ تزاری و نه ایران، ایرانِ دوره قاجار، جمهوری اسلامی اکنون به‌ عنوان مستقل‌ ترین کشور منطقه شناخته می‌شود.

«عباس مقتدایی» نماینده اصفهان و عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس، در رابطه با سفر رییس جمهور به روسیه و حواشی این سفر، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا اظهار داشت: یکی از نکات مهمی که مسئولان کشورمان باید به آن توجه کنند، این است که ایران به‌ عنوان یک قدرت نو ظهور در غرب آسیا مطرح است. علاوه‌ بر این به‌ عنوان بازار می‌تواند زمینه‌هایی را برای سایر کشورها ایجاد کند. به واسطه چنین بازاری می‌توانیم منافع و منابع بسیاری جذب کنیم. ایران بازاری برای سرمایه‌ گذاری‌های کلان مواد اولیه نیز است. 

وی افزود: با توجه به شرایط تحریمی و دارایی‌هایی که در خارج از کشور موجود است، به‌ عنوان کشوری که می‌تواند جهش اقتصادی کند، باید خودمان را در سطح قدرت اول منطقه هم مورد ارزیابی قرار دهیم. از معدود کشورهایی هستیم که کمترین بدهی خارجی را داریم و از این حیث با کشورهایی نظیر ترکیه قابل‌ مقایسه نخواهیم بود. بنابراین ایران می‌تواند به‌ عنوان یک قدرت اقتصادی که زمینه‌های بالقوه‌ای دارد مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در همین راستا سفر رییس‌ جمهور به روسیه و وزیر امور خارجه به چین هم نشان داد، قدرت‌های بزرگ آسیا به‌ دنبال یک شریک تجاری قوی در منطقه‌اند. ما نباید قدرت کشورمان را دست‌ کم بگیریم، از دیگر سو؛ ایران سبد تعاملات خارجی خود را گسترش داده و اروپایی‌ها از بدعهدی خود متضرر خواهند شد. ایران، نقش و جایگاه و انسجام میان کشورهای آسیایی را توسعه داده‌ است.

نماینده اصفهان در رابطه با حواشی سفر رییس جمهور نیز تصریح کرد: طبیعی است هر شخصی و هر گروهی موضوعات را از زاویه‌ای می‌بیند، اما واقعیت آن است که سفر آقای «رییسی» به روسیه دستاوردهای مهمی داشته است. یکی از دستاوردهای اساسی آن گرم‌تر شدن روابط میان قدرت‌ها و ابر قدرت‌های آسیایی و منطقه با یکدیگر است.

وی در ادامه افزود: نه چین امروز چین کمونیست است، نه روسیه امروز روسیه تزاری و نه ایران، ایران دوره قاجار، جمهوری اسلامی اکنون به‌ عنوان مستقل‌‌ترین کشور منطقه شناخته می‌شود. دارای توانمندی‌های بالای دفاعی و زمینه‌های قابل‌ توجه در رهبری کشورهای منطقه را دارد. همان‌ طور که مشاهده کردید، در رزمایش اخیر نیز رهبری ناوگان مشترک را جمهوری اسلامی ایران بر عهده داشت. که حاوی پیام مهمی است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز