انتقاد دانشجویان از عملکرد وزارت بهداشت در زمینه آزمون دستیاری پزشکی

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۰۶:۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۳۲۳۰۹۶
انتقاد دانشجویان از عملکرد وزارت بهداشت در زمینه آزمون دستیاری پزشکی
یکی از دانشجویان در سخنرانی خود در دیدار با رهبر انقلاب گفت که پزشکان جوان درمورد چهل و نهمین آزمون دستیاری پزشکی تقاضا دارند نسبت به استنکاف وزارت بهداشت از اجرای قوانین و آرای دیوان عدالت تذکر داده شده و ماجرا حل شود.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدحسین کاظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار رمضانیه سال ۱۴۰۱ دانشجویان با رهبر انقلاب، به سخنرانی پرداخت.

متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم ا.. الرحمن الرحیم

سخنرانی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان آقای محمدحسین کاظمی دانشجوی دکتری آبیاری و زهکشی دانشگاه تبریز در دیدار رمضانی مقام معظم رهبری با تشکل‌های دانشجویی 

انقلاب با چهره و دل‌های افسرده تضمین شدنی نیست، انقلاب با دل‌های پرشور و چهره‌های شاداب تضمین می‌شود شهید مظلوم دکتر بهشتی

بنده امروز سلام گرم اعضای بزرگ‌ترین اتحادیه دانشجویی کشور را خدمت شما عرض می‌کنم و در همین ابتدای امر از حضرتعالی طلب دعای خیر برای ایشان می‌نمایم.

رهبرا در طول ۴۳ سال گذشته نظام اسلامی ایران افت‌وخیز‌های زیادی را طی نموده و کارگزاران مختلفی را بر مسند اجرایی و قانون‌گذاری و قضایی خود دیده گردنه‌های پر پیچ‌وخم بسیاری مانند دوران دفاع مقدس، ترور‌های ناجوانمردانه منافقین و شهادت بهترین فرزندان این مملکت را به خود دیده است، دوران سازندگی را با آن چرخ توسعة غربی و گفتمان توسعة سیاسی را با آن جنجال‌آفرینی‌های هرروزه پشت سر گذاشته، عدالت‌طلبی و حمایت از مستضعفین و انحراف از خط امام و رهبری را چشیده و دوران ۸ ساله‌ی سخت گذشته را با تمام کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌ها سپری نموده است و امروز در فضای جدید سیاسی هوای تازه‌ای را تجربه می‌نماید ملت شریف ایران و به‌خصوص مستضعفین زجرکشیده و سیلی‌خورده پای انقلابشان ایستاده و با تورم دورقمی و اشرافی‌گری برخی مسئولین و آقازاده‌های بی‌کفایتشان هنوز پای عهدشان با امام و شما ایستاده‌اند.

ولی آقاجان چه بگوییم که در انتخابات اخیر آنچه ظهور و بروز یافت حاکی از آن است که اگر دوباره امید را در دل مردم روشن نکنیم و انقلاب را به ریل اصلی برنگردانیم سرمایة اجتماعی نظام مثل کوه یخ* آب می‌شود.

آقاجان در این وضعیت راه‌حل اساسی از دید ما تغییر نرم‌افزار اداره کشور و تحول در حکمرانی نظام * با پشتوانه مردمی است. تحولی که بتواند گام دوم انقلاب اسلامی را آن‌طور که شاید و باید رقم بزند و زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی شود.

ازاین‌رو گفتمان یکپارچه و واحد در راستای تحول حکمرانی می‌تواند کشور را از مشکلات متعددی که با آن مواجه است نجات دهد.

گفتیم گفتمان، مسئله‌ای که خلأ آن در قوای سه‌گانه به‌شدت احساس می‌شود و وقتی به رئیس‌جمهور محترم می‌گوییم گفتمانتان چیست پاسخ می‌دهند گفتمان امام و رهبری، آقایان به‌جای آنکه مختصات و جغرافیای نظری و عملی دولت و مجلس را ترسیم کنند با یک واژة دولت و مجلس انقلابی توپ را در زمین شما انداخته و ناکارآمدی‌های خود* و کارگزارانشان را به نام شما و امام راحل می‌اندازند. بس است مایه گذاشتن از رهبری بس است پای رهبری را به‌پای طرح‌ها و لایحه‌های غیرکارشناسی باز کردن با شعار دادن و کلی‌گویی و تدوین اسنادی که به مرحله اجرا نمی‌رسند نمی‌شود گفتمان واحد ارائه داد و تحول ایجاد کرد و زمینه‌ساز دولت اسلامی شد؛ آقاجان زمان زیادی از طرح دولت اسلامی توسط حضرتعالی می‌گذرد، اما امروزه ارزیابی دقیقی از نسبت وضع فعلی کشور با تحقق آن وجود نداردحال سؤال مهم اینجاست که برای تسریع در تحقق دولت اسلامی چه باید کرد؟

رهبرا! این روز‌ها صدایی از بدنه دولت به گوش می‌رسد که باعث اختلال در روند سیاسی آینده کشور خواهد شد. عده‌ای درصددند با نام جوانان انقلابی، حزبی دولت ساخته تشکیل داده و در کارزار سیاسی - انتخاباتی آینده ورود نمایند که اگر این اتفاق رخ دهد باعث ایجاد شکاف بین جریان انقلابی شده و نتیجه‌ای جز سرخوردگی جوانان مؤمن انقلابی و کاهش جدی مشارکت نخواهد داشت.

آقاجان درخواستی نیز در مورد نمایندگان حضرتعالی در استان‌ها را داریم، برخی از این حضرات افرادی هستند که احساس می‌شود آشنایی چندانی به تکنیک‌های ارتباطی و اقناعی ندارند و بعضاً برخی از اینان دور خود حصاری کشیده‌اند و خود را از مردم جدا کرده‌اند درحالی‌که اینان باید امتداد دهنده حضرتعالی باشند و منش جنابعالی را در استان‌ها تداعی کنند که نیاز است در ترکیب فعلی تجدید نظری صورت بگیرد و اشخاصی باروحیه جوان انتخاب شوند که جذب سرمایه اجتماعی برای نظام داشته باشند نه هزینه‌زایی البته که ما نمونه‌های موفق انتخاب نمایندگان، ولی فقیه را دیده‌ایم و برکاتش بر همگان مشهود است.

حضرت آقا

زنان عنصر مؤثر در شکل‌گیری دولت و تمدن نوین اسلامی هستند بنابراین باید سیاستگذاری‌های درست در حوزه زنان انجام گیرد. اما بلاتکلیفی و مشخص نبودن سیاست‌های اجرایی در این حوزه، نه‌تن‌ها بستر را برای حضور اجتماعی زنان فراهم نمی‌کند بلکه زمینه را برای سو استفاده افرادی فراهم ساخته است که با تبدیل مسئله دست چندم به اولویت اول برای نظام هزینه‌زایی می‌کنند؛ و بعضاً در صددند که هویت جدیدی را به‌جای هویت ایرانی اسلامی به زنان و دخترانمان غالب کنند.

آقاجان! الحمدلله با اینکه پس از هفت سال و البته با تأکیدات فراوان حضرتعالی، جمعیت و فرزندآوری به دغدغه نظام تبدیل شده است، اما با افراط و تفریط‌هایی که از جانب برخی در برخورد با این مسئله حیاتی صورت‌گرفته منجر به تصور حاکمیتی بودن فرزندآوری در نگاه عامه شده که نتیجه آن به عدم همراهی مردم بدل گشته است. اگرچه تصویب قانون در زمینه جمعیت لازم بود، اما کافی نیست!

نکته قابل‌توجه، کارشناسان جمعیتی بدنه نظام هستند که اولاً نگاه جامعی نسبت به موانع فرزندآوری ندارند ثانیاً سیاست‌گذاری آن‌ها گلخانه‌ای و به‌دوراز فهم مردم است ثالثاً سیاست‌های تدوین شده توسط این اشخاص ناکارآمد است و رابعاً عمومیت ندارد.

آقایان، مسئولین و کارگزاران قوای سه‌گانه، اوفوا به عهدکم اوفوا به عهدکم

شما قرار بود با تغییر دولت و مجلس، مشکلات اساسی و معیشتی مردم را حل کنید و سفرة کوچک‌شدة مردم را بسیط‌تر کنید پس چه شد اوفو بعهدکم

قرار بود بازار سرمایه که چوب حراج زد به سرمایه مالی مردم و اجتماعی به‌نظام، به ثبات برگردد و زیان مردم جبران شود پس چه شد اوفو بعهدکم. قرار بود بساط بانکداری ربوی، رانت‌خواری و تورم افسارگسیخته و اختلاس در کشور جمع شود *پس چه شد* اوفو بعهدکم

آقایان کجای کار هستیم که نه‌تن‌ها به وفای عهد خود عمل نکردید بلکه وقت خود را صرف زدوبند‌ها و انتصابات اطرافیان کردید که توان عملی کردن شعار‌ها و وعده‌هایتان را ندارند، بس کنید و از خون ریخته شده برای حفظ صندلی‌تان خجالت بکشید.

البته آقاجان ما هم سعی کردیم به عهد خود وفا کنیم. از پافشاری بر روی مبانی با برگزاری دوره‌های سالانه تا تربیت افسران جنگ نرم و ورود به مسئله زنان و خانواده و بین‌الملل، در همین راستا باتوجه‌به مراودت فرهنگی که با دانشجویان جهان اسلام داشتیم، به‌رسم امانت سلام برادران پاکستانی، سوری و یمنی خود را خدمت حضرتعالی تقدیم می‌کنیم.

حضرت آقا!

متأسفانه دیروز برجام توسط عده‌ای دانسته یا ندانسته به اهرمی علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود و امروزه تبدیل به یک اسباب‌بازی سیاسی حزبی داخل کشور شده است. به نظر می‌رسد اگر تصمیم واحد و دقیقی درباره برجام گرفته نشود بازی سیاسی و حزبی عده‌ای تمامیت‌خواه منجر به چنددستگی جریان انقلابی شده و البته منافع ملی را نیز مجدداً به خطر خواهد انداخت.

حضرت آقا

امروز دشمن روش و حربه جدیدی را برای مقابله با مردم ایران اسلامی به کار گرفته است. پررنگ شدن اعتراضات ساختگی به‌نظام اسلامی با رویکرد و ادبیات دینی، مسئله‌ای است که امروز در فضای مجازی و حقیقی دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال عده‌ای در صددند با تمسک به نهج‌البلاغه و برداشت‌های افراط‌وتفریط گونه از آن، شبهاتی را علیه جمهوری اسلامی طرح کرده و جذب سرمایه اجتماعی را این بار نه از قشر غیرمذهبی که اتفاقاً از قشر مذهبی و حزب‌اللهی داشته باشند. می‌خواهند بچه مذهبی و حزب الهی را در مقابل انقلاب اسلامی قرار دهد مسئله‌ای که امروزه پیرامون این موضوع با آن روبروییم بحث مواجهه درست و تبیین مفاهیم صحیح نهج‌البلاغه و اسلام سیاسی است.

آقاجان

اگر هدف، تحقق تمدن نوین اسلامی است باید چرخه معیوب تعلیم‌وتربیت اصلاح شود. متأسفانه آموزش‌وپرورش در نگاه حاکمیت در اولویت نیست معلم به‌عنوان عنصر اثرگذار در آموزش‌وپرورش باید تبدیل به پرورش‌دهنده افراد متعهد، دغدغه‌مند و انقلابی شود، نه تبدیل به فردی محافظه‌کار که شأن و شخصیتش را به حقوقش گره زده‌اند که در باب این موضوع راهکار‌هایی تدوین شده است که تقدیم حضرتعالی خواهد شد.

نظام آموزش عالی باید ابزاری برای تشکیل جامعه متعالی بوده و آرزوی دیرین دانشجویان یعنی ارتباط صنعت و دانشگاه را تحقق بخشیده و در خدمت شعار سال باشد. آموزش عالی با کمیت گرایی و مدرک‌گرایی صرف، و روی‌آوردن به جذب حداکثری دانشجویان، بدون درنظرگرفتن نیاز و مسئله جامعه از قافله تولید علم کاربردی عقب‌مانده است؛ شناور نبودن جذب دانشجو با نیاز جامعه نتیجه‌ای جز اتلاف عمر جوان و تربیت جوانان تحصیل‌کرده بی مهارت ندارد. جوانی که بدون هدف وارد دانشگاه شده و برای فرار از سربازی اجباری روی به تحصیلات تکمیلی می‌آورد، دیگر فرصتی برای خدمت به کشورش را ندارد. در مورد جوانان نخبه باید به این نکته اشاره کرد که علی‌رغم حمایت حضرتعالی برای حفظ نخبگان اقدام تحولی صورت نگرفته است و برعکس عده‌ای با سوءمدیریت موجب ناامیدی جوانان می‌شوند برای مثال پزشکان جوان کشور که برادری خود را در خط مقدم مبارزه با کرونا ثابت کرده‌اند نسبت به چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی دغدغه داشتند و تقاضا دارند که نسبت به اطاله دادرسی شکایتشان و متأسفانه استنکاف وزارت بهداشت از اجرای قوانین خود و آرای دیوان عدالت اداری تذکری داده شود و ماجرا حل شود.

و اما آقاجان مهمترین موضوع برای حال و آینده کشور؛ آب، محیط زیست و کشاورزی است. دولت در عرصه سیاست گذاری مخصوصا در عرصه آب و محیط زیست که جنبه امنیتی هم دارد باید به سمت دانشگاه‌ها روی بیاورد پیشنهاد ما این است که قرارگاه آب و محیط زیست با اختیارات فراقوه‌ای و با رویکرد علمی تشکیل شود و تصمیمات آن ضمانت اجرایی نیز داشته باشد. البته ما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در حال تشکیل قرارگاه در سطح دانشجویی و استادی هستیم.

آقاجان اکنون نیاز به آمایش سرزمین فرا قوه‌ای برای عدم ایجاد تعارض منافع و با محوریت آب در هر حوضه‌ای احساس میشود تا بر مبنای پتانسیل آبی هر منطقه‌ای برنامه‌های مربوط به توسعه صنعت و کشاورزی ارائه و اجرا گردد.

بحران آب و خشکسالی و کمبود منابع آبی هرچند یک مشکل جهانی است، ولی نمی‌توان امنیت غذایی کشور را نیز به خطر انداخت لذا باید مسئله امنیت آب و امنیت غذا همزمان مد نظر مدیران کشور قرار گیرد و در این میان نیاز به تحول در کشاوری سنتی و ورود دانش بنیان به مسئله تولید با ایجاد تحول و نوآوری در روش‌ها و فرآوری محصولات سالم با کمترین مقدار آبی مصرفی است.

آقاجان این‌ها دغدغه‌هایی بودند که فرزندان انقلابی شما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مهم دانسته اند. حضرت آقا به آینده امید داریم و معتقدیم که انشاالله پرچم انقلاب اسلامی توسط حضرتعالی به دستان پر برکت حضرت حجت (عج) خواهد رسید.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

انتهای پیام

نظر شما