بهترین راه‌ برای سفت کردن ناخن‌های سست و شکننده چیست؟

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۶:۰۴:۰۶
کد خبر: ۱۳۳۱۱۴۷
بهترین راه‌ برای سفت کردن ناخن‌های سست و شکننده چیست؟
ناخن‌های سست و شکننده می‌توانند نشان‌دهندهٔ وجود یک مشکل باشند، مانند کمبود آهن و ویتامین‌ها یا رژیم غذایی نادرست. اگر مشکل شکنندگی ناخن‌هایتان ادامه‌دار شد باید به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش برنا؛ علت شکنندگی ناخن‌ها گوناگون‌اند؛ از مانیکور کردن زیاد با ابزارهای فلزی گرفته تا بیماری‌های سیستمیک؛ بنابراین وقتی تغییراتی در ناخن‌هایتان می‌بینید، مانند تغییر رنگ، ضخیم شدن یا تغییر شکل، لازم است برای بررسی علت به پزشک مراجعه کنید.

از طرفی دیگر، ظاهر ناخن‌ها حتی می‌تواند نشان‌دهندهٔ وضعیت تغذیه باشد. تقریباً همهٔ کمبودهای مواد مغذی می‌توانند به طریقی بر رشد ناخن‌ها اثر بگذارند.

اگر متوجه شدید دلیل شکنندگی ناخن‌هایتان عارضهٔ خاصی نیست، می‌توانید با استفاده از روش‌های طبیعی و خانگی، ظاهر ناخن‌هایتان را تا حدودی بهبود ببخشید.

روش‌های خانگی برای سفت کردن ناخن‌ها

اگر ناخن‌هایتان می‌شکنند، ترک می‌خورند یا رشد نمی‌کنند، علاوه بر اینکه باید عادت‌های رفتاری‌تان را درست کنید، مثلاً آن‌ها را نجوید یا رژیم غذایی‌تان را سالم‌تر کنید، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید.

پیاز خام

پیاز حاوی بیوتین یا ویتامین H است که می‌تواند به رشد ناخن‌های سالم کمک کند. خیلی از افراد عقیده دارند پیاز می‌تواند اثرات مثبتی بر ناخن‌ها داشته باشد. هرچند پیاز خام اشکتان را درمی‌آورد اما ارزش امتحان کردن را دارد!

پیازی را به دونیم کنید، در مرکز آن‌ها سوراخی ایجاد کرده و ناخن هر یک از انگشت‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه داخل آن قرار دهید. سپس دست‌ها را بشویید. ممکن است دست‌هایتان تا مدتی بوی پیاز بدهند، بنابراین بهتر است این کار را وقتی انجام دهید که تنها هستید.

روغن بادام

روغن بادام به دلیل ویتامین E و امگا ۳ و امگا ۶ که دارد می‌تواند به تقویت ناخن‌ها کمک کند. همچنین برخی مطالعات نشان داده‌اند ویتامین E یکی از درمان‌های مناسب برای سندرم ناخن زرد است. این سندرم باعث زردی، کدری و کُندی رشد ناخن‌ها می‌شود.

دو قاشق غذاخوری روغن بادام را در کاسه‌ای ریخته و با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. سپس با یک‌تکه پنبه این ترکیب را روی ناخن‌ها مالیده و ماساژ دهید تا جذب شود. این کار را روزی سه بار انجام دهید.

سیر

شاید بوی سیر ناخوشایند باشد اما مانند پیاز خام برای ناخن‌هایتان مفید است. سیر دارای فواید زیادی برای سلامتی است و ضمناً می‌تواند ناخن‌هایتان را سفت و محکم کند. سیر ترکیبی به نام آلیسین دارد که نوعی آنتی‌بیوتیک بوده و از قارچ پیشگیری می‌کند.

یکی دو حبه سیر کاملاً خرد شده را در یک لیوان آب قرار دهید و ناخن‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در آن نگه دارید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

رزماری

رزماری خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای پیشگیری از عفونت‌های ناخن مفید است. شما به دو قاشق غذاخوری رزماری و یک فنجان آب نیاز دارید. این ترکیب را ۵ دقیقه بجوشانید و از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. حالا آن را در کاسه‌ای بریزید و ناخن‌ها را ۱۰ دقیقه در آن نگه دارید. این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا خواص زیادی دارد و می‌تواند به مرطوب کردن و جوان‌سازی کراتین ناخن کمک کند. ضمناً آلوئه‌ورا حاوی ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، املاح، قندها، لیگنین، ساپونین، اسید سالیسیلیک و آمینواسیدها، ویتامین A، ویتامین C، و ویتامین E است که آنتی‌اکسیدان هستند.

شما به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و سه قطره روغن زیتون نیاز دارید. این دو را خوب ترکیب کرده و سپس با پنبه به تمام قسمت‌های ناخن بمالید تا خوب جذب شود. هرچقدر که لازم است این کار را تکرار کنید.

لوسیون گیاه دُم اسب

گیاه دم اسب برای پوست و مو و ناخن کاربرد دارد و دلیل آن سیلیکون زیادی است که دارد. گیاه دم اسب خاصت آنتی‌اکسیدانی و ضدعفونی‌کنندگی هم دارد.

یک مشت گیاه دم اسب را در یک فنجان آب دم کرده و وقتی هنوز گرم است (داغ نه!) ناخن‌ها را داخل آن بگذارید تا ۱۰ دقیقه بماند و سپس بشویید. این کار را هفته‌ای سه بار انجام دهید.

روغن جوانه گندم

جوانه گندم دارای ویتامین‌های B و E، اسیدفولیک، آهن، پتاسیم و زینک است. همهٔ این خواص می‌توانند اثرات مثبتی بر ناخن‌ها داشته باشند و به رشد و تقویت آن‌ها کمک کنند.

چهار قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم را در یک کاسه بریزید و کمی گرم کنید. اجازه دهید خنک شود و چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید. انگشتان را به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

نکاتی برای تقویت ناخن‌ها

اگر به دنبال تقویت و سلامت ناخن‌هایتان هستید، علاوه بر کمک‌گرفتن از راهکارهای گفته شده، نکات زیر را نیز مدنظر داشته باشید:

. برای پاک‌کردن لاک ناخن، به‌جای استون از پد لاک‌پاک‌کن استفاده کنید. هرچند استون خیلی خوب لاک را پاک می‌کند اما گزینهٔ مناسبی از جهت سلامت ناخن نیست.

. لبنیات و غذاهای کلسیم‌دار، پروتئین و ویتامین A و E بیشتر مصرف کنید.

. طی روز زیاد آب بنوشید. یادتان باشد شکنندگی ناخن‌ها می‌تواند به این معنی نیز باشد که زیاد استرس دارید یا تغذیه‌تان ناکافی است.

. دست‌هایتان را مدت طولانی خیس و مرطوب نگه ندارید و حمام‌کردنتان هم طولانی و با آب داغ نباشد.

. هنگام تمیزکاری‌های خانه حتماً از دستکش استفاده کنید.

. به طور منظم ناخن‌ها را سوهان بکشید و مرتب کرده و فُرم مناسبی به آن بدهید. در صورت امکان از سوهان فلزی استفاده نکنید.

. ناخن‌ها را در یک‌جهت سوهان بکشید. سوهان کشیدن ناخن‌ها در یک‌جهت باعث می‌شود کمتر شکننده شوند.

. لاک را به طور کامل از روی ناخن پاک کنید و سپس دست‌ها را با آب گرم و صابون خوب بشویید. بعد دست‌ها را کاملاً خشک کرده و ناخن‌ها را با روغن زیتون ماساژ دهید.

. از ناخن‌هایتان به‌عنوان ابزاری برای خراشیدن و کندن و کارهای دیگر استفاده نکنید.

. ناخن‌هایتان را نجوید چون علاوه بر اینکه دیگر رشد نخواهند کرد، در اثر تماس مداوم با بزاق دهان پوسته خواهند شد.

. بعد از شستن دست‌ها حتماً از لوسیون دست یا کرم دست استفاده کنید. بالم کوتیکول نیز بسیار مناسب است و جلوی از بین رفتن رطوبت را می‌گیرد. می‌توانید از روغن زیتون برای حفظ رطوبت کوتیکول‌ها استفاده کنید.

. اگر ناخن‌هایتان زرد یا بدرنگ شده‌اند، خمیری از هیدروژن پروکسید و جوش شیرین درست کنید و ناخن‌ها را با این ترکیب ماساژ دهید، بگذارید دو سه دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

. اجازه دهید ناخن‌هایتان نفس بکشند. درست همان‌طور که مدام رنگ کردن موها یا همیشه آرایش روی صورت داشتن خوب نیست و باید به موها و پوستتان فرصت تنفس بدهید، لاک ناخن نیز می‌تواند باعث زرد و ضعیف شدن ناخن بشود. ناخن‌های شما بدون لاک هم زیبا هستند!

افرادی که ماه‌های متوالی از لاک ناخن استفاده می‌کنند بیشتر دچار شکنندگی ناخن می‌شوند. ناخن هر ۶ تا ۹ ماه خودش را جایگزین می‌کند، بنابراین هر چه مدت طولانی‌تری بدون لاک باشید بهتر است.

نظر شما