علت اصلی گرایش جوانان به خالکوبی

۱۴۰۱/۰۷/۰۲ - ۰۹:۳۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۰۰۰۶
علت اصلی گرایش جوانان به خالکوبی
یک کارشناس روانشناسی گفت: امروزه خالکوبی در جوامع شیوع پیدا کرده و به شکل هنر ارائه می‌شود و اولین دلیل شیوع خالکوبی مدگرایی است.

به گزارش برنا؛ مریم شفیع‌تالی، کارشناس ارشد روانشناسی در مورد بررسی تبعات جسمی و روانی شیوع خالکوبی در جامعه گفت: علت گرایش جوانان به خالکوبی برخی اختلالات روانی که مهمترین آن اختلالات شخصیت نمایشی است، می‌باشد. افرادی که دارای اختلالات نمایشی هستند دوست دارند دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند و از دیده شدن لذت می‌برند و نیاز آن‌ها با دیده شدن ارضا می‌شود.

 این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: انجام خالکوبی یک کار درد آور است و با توجه به اینکه انسان‌ها فطرتا از درد و رنج دوری می‌کنند، انگیزه‌های بزرگی باعث می‌شود که جوانان و نوجوانان به سمت خالکوبی تمایل داشته باشند و در افرادی که اختلالات نمایشی دارند این دیده شدن انگیزه بزرگی محسوب می‌شود.

شفیع تالی با بیان اینکه این افراد این درد را تحمل می‌کنند، چون دوست دارند دیده شوند و این رفتار آن‌ها نشات گرفته از رفتار و دیده نشدن آن‌ها در خانواده‌ها است بیان داشت: زمانی که خانواده‌ها با رفتار‌های سلطه گری فرزندان خود را تربیت می‌کنند فرزندان به دلیل اینکه مدام تحت کنترل هستند و استقلالی ندارند دچار کمبود‌های شخصیتی می‌شوند و عزت نفس آن‌ها پایین می‌آید و اعتماد به نفس آن‌ها کم می‌شود و با بزرگ شدن می‌خواهند این کمبود‌ها را جبران کنند که یکی از آن‌ها همین خالکوبی هاست که نشان دهد فرد بزرگ و قوی شده است.

این روانشناس ادامه داد: خانواده‌ها در شناسایی عوامل گرایش به خالکوبی و زمینه ایجاد این انگیزه‌ها و عقده‌های روانی می‌توانند کمک کنند. وی گفت: برخی از جوانان نیز برای ثبت در مسابقات گینس و انجام ۱۰۰ درصد خالکوبی روی بدن اقدام به این کار می‌کنند.

 

نظر شما