گران ترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲+ تصاویر

۱۴۰۱/۱۰/۱۷ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۲۶۱
گران ترین نقاشی‌های سال ۲۰۲۲+ تصاویر
در سال ۲۰۲۲، پایین‌ترین قیمت ۱۰ نقاشی گران سال، حدود ۸۰ میلیون دلار بود. همچنین ارزش مجموع ۱۰ نقاشی گران ۲۰۲۲ به حدود ۱.۱ میلیارد دلار رسید.

به گزارش برنا؛ بازار هنر در سال ۲۰۲۲ با وجود مجموعه هنری ارزشمند متعلق به بنیان‌گذار فقید «مایکروسافت» شاهد رکوردشکنی آثار هنری هنرمندان نامداری از جمله «ون‌گوگ»‌ و «سزان»‌ بود.

در سال ۲۰۲۰،‌ فقط دو مورد از ۱۰ نقاشی گران سال به قیمتی فراتر از ۵۰ میلیون دلار فروخته شدند. سال گذشته به لطف مجموعه هنری زوج «مکلو»‌ که از یکدیگر طلاق گرفتند، تمام ۱۰ اثر گران سال به قیمتی فراتر از ۵۰ میلیون دلار فروخته شدند.

در سال ۲۰۲۲، پایین‌ترین قیمت ۱۰ نقاشی گران سال، حدود ۸۰ میلیون دلار بود. همچنین ارزش مجموع ۱۰ نقاشی گران ۲۰۲۲ به حدود ۱.۱ میلیارد دلار رسید.
مجموعه آثار هنری متعلق به‌ «پل آلن» بنیان‌گذار سابق «مایکروسافت»‌ نیز به بازار هنر امسال رونق بخشید. پنج اثر از مجموعه هنری متعلق به این فرد بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروخته شدند و بخش اعظمی از فهرست ۱۰ نقاشی گران سال ۲۰۲۲ را در بر گرفته‌اند. فقط چهار مورد از نقاشی‌های حاضر در این فهرست به مجموعه «آلن» تعلق ندارند.

در ادامه با ۱۰ نقاشی آشنا می‌شوید که در سال ۲۰۲۲ میلادی در حراجی‌های مختلف به قیمت‌های چشمگیر فروخته شدند:

۱۰. «قلمرو نور» (۱۹۶۱) اثر «رنه ماگریت»

گران ترین نقاشی‌های ۲۰۲۲ را بشناسید

قیمت: ۷۹.۸ میلیون دلار

تاریخ فروش: هشتم مارس

محل فروش: حراجی ساتبیز لندن

تابلو نقاشی «قلمرو نور» اثر «رنه ماگریت» در حراجی هنر مدرن ساتبیز به قیمت ۷۹.۸ میلیون دلار معادل ۵۹.۴ میلیون پوند فروخته شد و رکورد جدیدی برای آثار فروخته‌شده این هنرمند سورئال بلژیکی به ثبت رسید.

ارزش «قلمرو نور» بیش از سه برابر ارزش تابلو نقاشی که است پیش از این به عنوان گران‌ترین اثر این هنرمند شناخته می‌شد. پیش‌تر، تابلو نقاشی که در سال ۲۰۱۸ در حراجی ساتبیز به قیمت ۲۶.۸ میلیون دلار فروخته شده بود به عنوان گران‌ترین اثر «ماگریت» محسوب می‌شد.

تابلو نقاشی «قلمرو نور» که در سال ۱۹۶۱ خلق شده است یکی از مجموعه تابلوهای ۱۷ عددی رنگ روغن مشابه و یکی از ۱۰ تابلو نقاشی با موضوع مشابهی است که در فاصله بین دهه ۴۰ تا ۶۰ توسط این «ماگریت» خلق شده است.

این اثر هنری توسط «ماگریت» و برای یکی از دوستانش خلق شده بود و از آن زمان تاکنون در مجموعه این خانواده باقی مانده است. این نقاشی خیابان تاریکی در بروکسل را به تصویر می‌کشد.

۹. «بدون عنوان»‌(۱۹۸۲) اثر «ژان میشل باسکیا»

گران ترین نقاشی‌های ۲۰۲۲ را بشناسید

قیمت: ۸۵ میلیون دلار

 

تاریخ فروش: هجدهم مه

محل فروش: حراجی فیلیپس نیویورک

نقاشی بدون عنوان اثر «باسکیا» که در سال ۱۹۸۲ خلق شده است و با نام «شیطان» هم شناخته می‌شود، در حراجی فیلیپس توسط یک میلیاردر ژاپنی ارائه و به یک خریدار آسیایی به قیمت ۸۵ میلیون دلار فروخته شد. او این نقاشی را شش سال پیش در حراجی کریستیز به قیمت ۵۷.۳ میلیون دلار خریداری کرده بود.

این تابلو نقاشی اکنون گران‌ترین اثری محسوب می‌شود که تاکنون در حراجی «فیلیپس» فروخته شده است. این عنوان پیش از این به اثری از «اندی وارهول» که در سال ۲۰۱۰ به قیمت ۶۳ میلیون دلار فروخته شده بود تعلق داشت.

ارزش آثار هنری «باسکیا» در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. هفت اثر این هنرمند که در سال ۱۹۸۸ و در سن ۲۷ سالگی درگذشت به قیمت بیش از ۴۰ میلیون دلار فروخته شده‌اند. سه مورد از این نقاشی‌ها سال گذشته فروخته شدند. اغلب این نقاشی‌های گران‌قیمت در اوایل دهه ۸۰ یعنی دوره‌ای از فعالیت این هنرمند که از نظر اغلب مجموعه‌داران ارزشمندتر بوده است، خلق شده‌اند.

۸. «فاجعه سفید»‌(۱۹۶۳)‌ اثر «اندی وارهول»

گران ترین نقاشی‌های ۲۰۲۲ را بشناسید

قیمت: ۸۴.۵ میلیون دلار

تاریخ فروش: شانزدهم نوامبر

محل فروش: حراجی ساتبیز نیویورک

تابلو «فاجعه سفید» (تصادف اتومبیل سفید ۱۹ بار) اثر «اندی وارهول» هنرمند پیشرو آمریکایی در حراجی هنر معاصر ساتبیز به قیمت ۸۵ میلیون دلار فروخته شد و به گران‌ترین آثار فروخته شده «وارهول» ملحق شد.

ارتفاع این تابلو بزرگ  ۳.۵ و عرض آن ۱.۸ متر است و «وارهول» آن را در سال ۱۹۶۳ خلق کرد. کارشناسان ارزش تخمینی این نقاشی را ۸۰ میلیون دلار برآورد کرده بودند.

«فاجعه سفید» که صحنه‌ای از تصادف یک اتومبیل را ۱۹ بار به تصویر کشیده است، یکی از آثار مجموعه «مرگ و فاجعه» وارهول در دهه ۶۰ میلادی است که در آن «وارهول» از روش سریالی معروف خود در بازتولید تصویر، برای خلق آثاری مرتبط با خشونت، مرگ و تخریب استفاده کرد. این مجموعه برخی از موفق‌ترین آثار دوران حرفه‌ای وارهول را در برمی‌گیرد و از جمله ‌آن‌ها به «تصادف اتومبیل سبز» (آتش سبز اتومبیل) (۱۹۶۳) که در حراجی کریستیز نیویورک در سال ۲۰۰۷ به قیمت ۷۱.۷ میلیون دلار فروخته شد و «تصادف اتومبیل نقره‌ای» (فاجعه مضاعف) می‌توان اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۰۵ میلیون دلار فروخته شد.

تابلو «فاجعه سفید» بیش از ۲۵ سال در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شد و نقش مهمی را در نمایشگاه‌های انحصاری آثار «وارهول» داشت.

 

۷. «فضای داخلی بزرگ» (۱۹۸۱) اثر «لوسین فروید»‌

گران ترین نقاشی‌های ۲۰۲۲ را بشناسید

قیمت: ۸۶.۳ میلیون دلار

تاریخ فروش: نهم نوامبر

محل فروش: حراجی کریستیز نیویورک

تابلو نقاشی «فضای داخلی بزرگ»‌ که به قیمت ۸۶.۳ میلیون دلار فروخته شد رکورد گران‌ترین نقاشی «فروید»‌ را شکست. پیش‌تر نقاشی که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۵۶ میلیون دلار فروخته شده بود به عنوان گران‌ترین اثر این هنرمند شناخته می‌شد.

این نقاشی از مجموعه «پل آلن»‌ در حراجی کریستیز ارائه شد. «آلن»‌ این اثر هنری را در سال ۱۹۹۸ به قیمت ۵.۸ میلیون دلار از حراجی ساتبیز نیویورک خرید.

۶. «جنگل توس»‌(۱۹۰۳) اثر «گوستاو کلیمت»‌

گران ترین نقاشی‌های ۲۰۲۲ را بشناسید

قیمت: ۱۰۴.۶ میلیون دلار

 

تاریخ فروش: نهم نوامبر

محل فروش: حراجی کریستیز

تابلو نقاشی «جنگل توس‌» که در سال ۱۹۰۳ میلادی توسط «گوستاو کلیمت»‌ خلق شده است و منظره‌ای از درختان با برگ‌های نارنجی را به تصویر می‌کشد، یکی دیگر از آثار ارزشمندی است که از مجموعه «پل آلن» در کریستیز فروخته شد. ارزش این نقاشی بیش از ۹۰ میلیون دلار برآورد شده بود. «آلن»‌ برای خرید این نقاشی ۴۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ پرداخت کرده بود.

۵. «مادرانگی شماره ۲»‌(۱۸۸۹) اثر «پل گوگن»‌

قیمت: ۱۰۵.۷ میلیون دلار

تاریخ فروش: نهم نوامبر

محل فروش:‌ حراجی کریستیز نیویورک

این نقاشی اثر «گوگن» که یکی از مجموعه نقاشی‌های «تاهیتیایی» او به شمار می‌رود، درحالی در حراجی به قیمت ۱۰۵.۷ میلیون دلار فروخته شد که «آلن» آن را در سال ۲۰۰۴ میلادی به قیمت ۳۹.۲ میلیون دلار خریده بود. رکورد پیشین آثار حراج‌شده گوگن با فروش نقاشی به قیمت ۴۰ میلون دلار در سال ۲۰۰۶ ثبت شد. نقاشی «مادرانگی شماره ۲»‌ اکنون گران‌ترین اثر این هنرمند محسوب می‌شود.

۴. «سرو و باغ میوه‌»‌(۱۸۸۸) اثر «وینسنت ون‌گوگ‌»‌

گران ترین نقاشی‌های ۲۰۲۲ را بشناسید

قیمت: ۱۱۷.۲ میلیون دلار

 

تاریخ فروش:‌ نهم نوامبر

محل فروش: حراجی کریستیز نیویورک

تابلو نقاشی «باغ میوه و سرو» در ماه نوامبر در حراجی کریستیز به قیمت ۱۱۷ میلیون دلار فروخته شد. این نقاشی یکی از آثار هنری بود که از مجموعه متعلق به «پل آلن»، بنیانگذار فقید مایکروسافت در حراجی ارائه شد. با این فروش رکورد جدیدی برای آثار «ون‌گوگ» به ثبت رسید. هویت خریدار جدید این نقاشی مشخص نیست. پیش از این عنوان گران‌ترین نقاشی فروخته‌شده این هنرمند به «پرتره دکتر گاشه» تعلق داشت که در سال ۱۹۹۰ میلادی به قیمت ۸۲.۵ میلیون دلار به فروش رسیده بود.

۳. «کوه سن ویکتور»(۱۸۸۸) اثر «پل سزان»‌

گران ترین نقاشی‌های ۲۰۲۲ را بشناسید

قیمت: ۱۳۷.۸ میلیون دلار

تاریخ فروش:‌ نهم نوامبر

محل فروش:‌ حراجی کریستیز نیویورک

«پل آلن»‌ این تابلو نقاشی منظره اثر «سزان»‌ را در سال ۲۰۰۱ به قیمت ۳۸.۵ میلیون دلار در حراجی فیلیپس خریداری کرد. پس از گذشت حدود دو دهه، این نقاشی در سال ۲۰۲۲ حدود چهار برابر قیمت قبل فروخته شد. با فروش این نقاشی به قیمت ۱۳۷.۸ میلیون دلار رکورد گران‌ترین نقاشی «سزان»‌ که پیش‌تر یک نقاشی ۶۰.۵ میلیون‌دلاری بود نیز شکسته شد.

۲. «مدل‌ها در کنار یکدیگر»‌(۱۸۸۸) اثر «ژرژ سورا»

قیمت: ۱۴۹.۲ میلیون دلار

 

تاریخ فروش: نهم نوامبر

محل فروش: حراجی کریستیز نیویورک

«مدل‌ها در کنار یکدیگر»‌ یک نقاش رنگ روغن است که با فروش حدود ۱۵۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲‌، رکورد گران‌ترین نقاشی «سزان» را جا به جا کرد.

۱. «مرلین مونرو»‌(۱۹۶۴) اثر «اندی وارهول»

گران ترین نقاشی‌های ۲۰۲۲ را بشناسید

قیمت: ۱۹۵ میلیون دلار

تاریخ فروش: نهم مه

محل فروش: حراجی کریستیز نیویورک

این اثر هنری که به سال ۱۹۶۴ تعلق دارد، چهره «مرلین مونرو» را در یک پس‌زمینه آبی به تصویر می‌کشد و یکی از مجموعه پرتره‌هایی است که وارهول از این بازیگر پس از مرگش در سال ۱۹۶۲ خلق کرد و از آن زمان به یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار پاپ آرت تبدیل شده است.

این اثر هنری در حراجی کریستیز در حالی به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد که پیش از این قیمت ۲۰۰ میلیون دلار برای آن برآورد شده بود. 

فروش این اثر هنری رکورد قبلی یک اثر هنری ایجاد شده در قرن بیستم را شکست که پیش از این در اختیار «پابلو پیکاسو» و یک اثر نقاشی از مجموعه «زنان الجزایر» در سال ۱۹۹۵ بود که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹.۴ میلیون دلار با احتساب هزینه‌های اضافی فروخته شد.

نقاشی پرتره «اندری وارهول» از «مرلین مونرو» همچنین رکورد گران‌ترین اثر آمریکایی فروخته شده در یک حراجی را نیز به نام خود ثبت کرد؛ رکوردی که قبلاً متعلق به نقاشی «ژان میشل باسکیا» در سال ۱۹۸۲ بود که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۱۱۰.۵ میلیون دلار فروخته شد.

 

نظر شما