انزوای تاریخی نتانیاهو؛ روحانی - ظریف مچکریم

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۱۱:۲۷:۵۱
کد خبر: ۲۷۲۳۲۸
انزوای تاریخی نتانیاهو؛ روحانی - ظریف مچکریم
سیاستمدارانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری 1392 ایران بر سرکار آمدند برخلاف قبل، به تندروهای تل آویو به رهبری نتانیاهو کمک غیرمستقیم نکردند آنها با نتانیاهو پاسکاری نکردند بلکه سعی کردند برخلاف گذشته با اتخاذ مواضع عاقلانه و غیراحساسی تنور نتانیاهو و نتانیاهوها گرم نشود.

به گزارش خبرگزاری برنا، عصر ایران نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سومین مرتبه در دوره نخست وزیری اش در کنگره آمریکا حاضر شد و سخنرانی کرد. موضوع سخنرانی اخیر او برنامه هسته ای ایران و تلاش های فعلی گروه 1+5 برای دست یابی به توافق هسته ای با تهران بود.

نتانیاهو به شدت به توافقی که هم اکنون کشورهای 1+5 و ایران تلاش می کنند به دست آید حمله کرد و آن را به سود تهران و برخلاف منافع آمریکا و اسرائیل دانست.

اما شرایط برگزاری این سخنرانی و واکنش های قبل، هنگام و بعد از این سخنرانی نشان دهنده انزوای شدید و بی سابقه نتانیاهو نه تنها در اروپا بلکه در مرکز آمریکا بود.

 

انزوای تاریخی نتانیاهو؛ روحانی - ظریف مچکریم 

به برخی از واکنش ها به سخنرانی نتانیاهو توجه کنید:

- کاخ سفید به دلیل عدم هماهنگی با این نهاد در دعوت از نتانیاهو، از این دعوت و برنامه سخنرانی انتقاد کرد.

- باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کردند از دیدار با نتانیاهو خودداری خواهند کرد.

 

- جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا که همزمان سمت ریاست مجلس سنا را برعهده دارد اعلام کرد در نشست سخنرانی نتانیاهو در کنگره حاضر نمی شود.

- بیش از 50 عضو کنگره آمریکا در اعتراض به این سخنرانی نتانیاهو از حضور در محل سخنرانی خودداری کردند و این سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند.

- کاخ سفید اعلام اوباما حتی از تلویزیون هم سخنرانی نتانیاهو را تماشا نخواهد کرد.

 

- کاخ سفید اعلام کرد اوباما همزمان با سخنرانی نتانیاهو در کنگره، از طریق ویدئو کنفرانس با سران اروپا درباره بحران در اوکراین گفتگو می کند.

- نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر فعلی فراکسیون دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آن را به ضرر تلاش های دیپلماتیک واشنگتن برای دست یابی به توافق هسته ای با ایران دانست.

- سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا به شدت از برنامه نتانیاهو برای سخنرانی علیه تلاش های فعلی برای دست یابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد.

- افیگیدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل از برنامه نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا علیه توافق هسته ای با ایران انتقاد کرد.

- شمار زیادی از سیاستمداران و وزیران سابق و فعلی اسرائیل از برنامه سخنرانی نتانیاهو استقبال نکردند.

- برخلاف گذشته در پشت سر نتانیاهو معاون رئیس جمهور آمریکا به هنگام سخنرانی که همزمان ریاست مجلس سنای آمریکاست به صورت اعتراض آمیز حضور نداشت و به همین دلیل نائب رئیس مجلس سنا در این کرسی قرار گرفته بود.

- تنها دقایقی پس از پایان سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه مذاکرات هسته ای با ایران در حال نزدیک شدن به نتیجه است خواستار عدم ترویج نگرانی درباره این توافق شد.

- باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که سخنرانی نتانیاهو چیز جدیدی نداشت.

- نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا گفت که سخنرانی نتانیاهو توهین آمیز بوده است.

 

همه این اتفاقات نشان می دهد سخنان و مواضع نتانیاهو علیه هسته ای ایران در میان کشورهای تاثیرگذار در سیاست جهانی خریدار ندارد و این یعنی انزوای شدید و بی سابقه نتانیاهو. این انتقاد و انزوا نه تنها در آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین بلکه به اروپا و حالا به مرکز آمریکا نیز کشیده شده است یعنی مهمترین هم پیمان اسرائیل در جهان. هم اکنون سخنان و مواضع نتانیاهو درباره ایران نه تنها با استقبال روبه رو نمی شود بلکه مورد مخالفت نیز قرار می گیرد.

اسرائیل دارای بزرگترین لابی و حامیان در میان تصمیم سازان و تصمیم گیران آمریکاست. همچنین تندروها و سیاستمداران راستگرای اسرائیل به جمهوریخواهان آمریکا نزدیک هستند و کنگره فعلی آمریکا نیز برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما با اکثریت کامل جمهوری خواهان است.

این انزوای تاریخی نخست وزیر اسرائیل در موضوع هسته ای ایران را در درجه نخست باید مدیون سیاستمداران فعلی ایران دانست. سیاستمدارانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری 92 قدرت را در تهران در دست گرفتند و با در پیش گرفتن سیاست اعتدالی مانع از توجیه نقش آفرینی و بازیگری تندروهای اسرائیلی شدند.

سیاستمدارانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری 1392 ایران بر سرکار آمدند برخلاف قبل، به تندروهای تل آویو به رهبری نتانیاهو کمک غیرمستقیم نکردند آنها با نتانیاهو پاسکاری نکردند بلکه سعی کردند برخلاف گذشته با اتخاذ مواضع عاقلانه و غیراحساسی تنور نتانیاهو و نتانیاهوها گرم نشود. 

سیاستمدارانی که مذاکرات هسته ای با طرف های خارجی را ادامه دادند اما با شیوه ای متفاوت، شیوه ای که در نتیجه آن باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از افزایش تحریم های ضدایرانی تلاش می کند سیاستی که براساس آن از سال 1392 تاکنون هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشد. سیاستی که براساس آن هیچ یک ماه ادامه و استمرار مذاکرات هسته ای با آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران همراه شد سیاستی که خط قرمز نظام درباره غنی سازی رعایت شد ؛ سیاستی که هسته ای  را نه مانع توسعه که در راستای توسعه ایران تعریف می کرد. سیاستی که علاوه بر چین و روسیه، امروز دولت آمریکا و اروپا را از جبهه نتانیاهو منفک کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز