بازنشر سخنان سال ۹۲ ولایتی در باره دیپلماسی

۱۳۹۴/۰۱/۱۵ - ۱۶:۰۴:۳۰
کد خبر: ۲۷۵۰۰۸
بازنشر سخنان سال ۹۲ ولایتی در باره دیپلماسی
این روزها که ایران و 1+5 به یک تفاهم تاریخی در لوزان دست یافته اند، سخنان دکتر علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که 16 سال سکان وزارت امور خارجه ایران را برعهده داشته، در باره مذاکرات هسته ای و دیپلماسی خواندنی است.

به گزارش خبرگزاری برنا، ایرنا نوشت: ولایتی در آخرین مناظره انتخاباتی با دیگر نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیپلماسی این نیست که در داخل کشور بگوییم ما اصولگراییم و انعطاف نداریم. دیپلماسی خشونت و سرسختی نشان دادن نیست. دیپلماسی تعامل و بده و بستان است. نمی شود که آنها هرچه که ما می خواهیم، بدهند و ما هیچ کاری نکنیم. دیپلماسی بیانیه صادر کردن پشت تریبون نیست.

وی افزود: دیپلماسی این نیست که در کشورهای دیگر خطابه بخوانید و مطالبی را که در کنفرانس مطبوعاتی می گویید اینجا هم بگویید. قبل از اینکه قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران صادر شود، سارکوزی از من دعوت کرد که به پاریس بروم و با او مذاکره کنم. با رئیس جمهور صحبت کردم و ایشان گفتند برو. من آنجا راجع به عدد سانتریفوژها و اینکه غنی سازی تعلیق نشود، با سارکوزی به توافق رسیدیم و قرار شد مذاکرات با آقای «لویت» ظرف مدت یک هفته ادامه یابد. بعد هم سارکوزی گفت من می خواهم به ایران بیایم و دست رهبر ملت بزرگ ایران را بفشارم. من این توافقات را به کشور آوردم، اما کار متوقف شد.

وی افزود: در آن زمان قائم مقام وزارت خارجه، کاردار فرانسه را فراخوانده و به او گفته بود: «این آقایی که آمده فرانسه نماینده ما نیست و شما باید وزیر خارجه را می خواستید!» ما در آن زمان می خواستیم نگذاریم پرونده به شورا ی امنیت برود و مساله تعلیق از میان برداشته شود، اما دولت همراهی نکرد. همان زمان وزارت خارجه فرانسه گفت که اگر زودتر به کاردار فرانسه خبر داده بودند، دیدار من با سارکوزی به هم می خورد.

ولایتی که 16 سال سکاندار وزارت خارجه بوده و هم اکنون مشاور بین الملل مقام معظم رهبری است، گفت: در آن زمان مقامات روسی به من گفتند اگر قول بدهی که پوتین در صورت سفر به ایران، دست خالی بر نمی گردد؛ ما او را می آوریم. من این قول را دادم، اما باز هم در دولت پیگیری نشد.

در آخرین مذاکرات آلماتی پیشنهاداتی شد که می شد بر اساس آن پیش رفت، اما... . آنها در مذاکرات آلماتی گفتند که اگر غنی سازی را کند و فوردو را کند کنید، ما سه تحریم را بر می داریم. این به شهادت معاون وزارت خارجه است که در مذاکرات بوده، ولی شما گفته اید که کل تحریم را بردارید که نشان می دهد نمی خواهید کار را پیش ببرید. مثل این است که جنس صد تومانی را به کسی بخواهند بفروشند و او بگوید این را به من دو تومان می دهی؟! خب فروشنده می گوید اگر خریدار نیستی چرا به اینجا آمده ای؟ مذاکره گام به گام و به تدریج است که مسایل حل می شود.

ولایتی گفت: دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که بگویید منطق ما قوی بود! آنچه مردم می بینند این است که شما مسئول مذاکرات هستید و هیچ چیزی حاصل نشده و مدام تحریم ها ببیشتر شده و به مردم فشار بیشتری آمده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز