تحلیل موسویان از ۲۰ دریافتی‌ تفاهم سوییس

۱۳۹۴/۰۱/۲۰ - ۱۷:۵۴:۰۴
کد خبر: ۲۷۶۲۱۳
تحلیل موسویان از ۲۰ دریافتی‌ تفاهم سوییس
حسین موسویان در نشستی با حضور جمعی از کارشناسان سیاسی کنگره و نمایندگانی از کشورهای عربی و کارشناسان هسته‌ای آمریکا و نمایندگان رسانه‌ها که در یکی از سالن‌های اجتماعات کنگره برگزار شد به بررسی تفاهم سوییس پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا، ایسنا نوشت: حسین موسویان در نشستی با حضور جمعی از کارشناسان سیاسی کنگره و نمایندگانی از کشورهای عربی و کارشناسان هسته‌ای آمریکا و نمایندگان رسانه‌ها که در یکی از سالن‌های اجتماعات کنگره برگزار شد به بررسی تفاهم سوییس پرداخت.

 این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این‌که «چهارچوب توافق هسته‌ای سوییس از نظر ایران برد- برد است چون پنج خواسته ایران تأمین شده است» به تشریح این پنج خواسته پرداخت.

١- ایران مجاز خواهد بود تکنولوژی غنی‌سازی و آب سنگین و آب سبک را در خاک خود داشته باشد.

٢- تحریم‌ها برداشته خواهند شد.

٣- نهایتا پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عادی خواهد شد.

٤- نهایتا پرونده هسته‌ای ایران از دستور کار شورای امنیت خارج خواهد شد.

٥- قدرت‌های بزرگ نیز همکاری‌های تکنولوژیک هسته‌ای با ایران خواهند داشت.

وی همچنین به چهارچوبی که از نظر قدرت‌های جهانی نیز برد- برد است و پنج خواسته اصلی آن‌ها که تأمین شده است اشاره کرد و گفت:

١- ایران حداکثر تعهدات راستی‌آزمایی در چاچوب معاهده ان پی تی و آژانس را پذیرفته است.

٢- ایران پذیرفته که در مورد رفع ابهامات فعالیت‌های احتمالی نظامی در گذشته با آژانس همکاری و دسترسی‌های لازم را بدهد.

٣- ایران اقدامات اعتمادساز در مورد عدم انحراف به سمت ساخت بمب را پذیرفته است.

٤- ایران اقدامات مربوط به دوره زمانی «یکسال عدم گریز» را پذیرفته است.

٥- ایران یک دوره زمانی ١٠-٢٠ ساله را برای اقدامات اعتمادساز در برنامه هسته‌ایش را پذیرفته است.

وی ادامه داد: با این وجود من معتقدم که اگر این توافق هسته‌ای نهائی شود ،پنج دستاورد بزرگ متقابل با تاثیرات جهانی خواهد داشت:

١- از بروزیک جنگ خانمانسوز در منطقه جلوگیری می‌شود.

٢- اولین موفقیت عملی در زمینه سیاست رییس‌جمهور آمریکا در مورد «تعامل با ایران» بدست خواهد آمد.

٣- توافق با ایران یک سیستم جدید راستی‌آزمایی برای رژیم عدم اشاعه خواهد بود که اگر قدرت‌های جهانی صادق باشند می‌توانند این سیستم را به استانداردهای جهانی عدم اشاعه تبدیل کنند.

٤- این توافق یک معیارهای نوین برای اطمینان از عدم انحراف به سمت بمب هسته‌ای را معرفی خواهد کرد که اگر قدرت‌های جهانی این معیارها را جهانی کنند، برای أبد راه ساخت بمب هسته‌ای در جهان بسته خواهد شد.

٥- موفقیت در مذاکرات هسته‌ای در را بروی همکاری‌های ایران و قدرت‌های جهانی در حل بحران‌های منطقه و محورهای منافع مشترک باز خواهد کرد.

موسویان در عین حال گفت: هنوز کإرهای زیادی تا توافق نهائی مانده است. أعراب متحد آمریکا و اسرائیل نگران هستند که ایران و آمریکا با توافق هسته‌ای به ماه عسل خواهند رفت. من به آن‌ها می‌گویم خیال‌تان راحت باشد. خصومت‌ها و عدم اعتماد متقابل ایران و آمریکا با یک توافق هسته‌ای مرتفع نخواهد شد و تهران و واشنگتن هم با این توافق به رختخواب نخواهند رفت.

این دیپلمات پیشین کشورمان خطاب به کنگره آمریکا گفت: شما یک درک اشتباه در مورد ایران دارید که هنوز هم فکر می‌کنید که با فشار و تهدید ، ایران را به زانو در خواهید آورد. اگر توافق هسته‌ای هم صورت نگیرید نه ایران و نه آمریکا از پا در نخواهند آمد و در تهران یا واشنگتن هم تغییر رژیم نخواهیم داشت. در ٣٥ سال گذشته همه راه‌های نظامی و تحریم و فشار در بالاترین سطح ممکن علیه ایران استفاده شده و امروز أعراب متحد امریکا و اسرائیل و تندروهای کنگره ناله می‌کنند که ایران از همیشه قدرتمند تَر و با نفوذتر شده است؛ لذا باید درک کنید که فشار و تحریم هرچه علیه ایران بیشتر شود ایران تهاجمی‌تر عمل خواهد کرد. اگر با ایران مثل این مذاکرات هسته‌ای با احترام و تعامل رفتار کنید، ایران را منعطف خواهید یافت.

موسویان در مورد اعتراضات اسرائیل به تفاهم هسته‌ای نیز با بیان این‌که «ایران و اسرائیل در سیاست هسته‌ای در پنج مورد اختلاف اساسی دارند» گفت:

١- ایران معاهده ان پی تی را پذیرفته و اسرائیل نمی‌پذیرد.

٢- ایران بمب هسته‌ای ندارد و اسرائیل ٤٠٠ بمب هسته‌ای دارد.

٣- ایران در ١٠ سال گذشته از تمام اعضاء آژانس بیشتر اجازه بازرسی داده و اسرائیل یک مورد هم نداده است.

٤- ایران بانی خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است و اسرائیل مانع آن.

٥- ایران حامی عاری‌سازی خاورمیانه از کل سلاح‌های کشتار جمعی است و اسرائیل مخالف آن.

وی افزود: در عین حال کنگره امریکا مدعی مخالف بمب هسته‌ای، از سیاست هسته‌ای اسرائیل دفاع می‌کند و همه تحریم‌ها و فشارها را روی ایران می‌گذارد.

موسویان گفت کنگره باید به این سیاست‌های دوگانه خاتمه دهد. اگر اسرائیل و اعراب همین چارچوب توافق هسته‌ای را بپذیرند، خاورمیانه برأی همیشه منطقه عاری از سلاح هسته‌ای باقی خواهد ماند.

نظر شما