پرونده گوشت بوفالو به کجا رسید؟

۱۳۹۴/۰۱/۳۰ - ۰۹:۴۸:۰۹
کد خبر: ۲۷۸۵۰۳
پرونده گوشت بوفالو به کجا رسید؟
وقتی نظارت بر مواد غذایی چند تکه بشود، آن وقت چالش در مصرف این مواد، خیلی راحت‌تر از چیزی که فکرش را بکنید، بوجود می‌آید؛ هم‌اکنون بین سه سازمان ناظر بر سلامت مواد غذایی کشور، بر سر گوشت بوفالو اختلاف نظر جدی وجود دارد و دود این ناهماهنگی بین سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی به چشم مردم خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری برنا، جام جم نوشت:وقتی نظارت بر مواد غذایی چند تکه بشود، آن وقت چالش در مصرف این مواد، خیلی راحت‌تر از چیزی که فکرش را بکنید، بوجود می‌آید؛ هم‌اکنون بین سه سازمان ناظر بر سلامت مواد غذایی کشور، بر سر گوشت بوفالو اختلاف نظر جدی وجود دارد و دود این ناهماهنگی بین سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی به چشم مردم خواهد رفت.

هفته قبل هم وزیر بهداشت به دور از محافظه‌کاری، خیلی صریح به رسانه‌ها اعلام کرد که در بحث نظارت داخلی در حوزه غذا به شدت ضعیف هستیم. مثال بارز این ناهماهنگی و ضعف نظارت‌ها را هم می‌توان در واردات گوشت‌های بوفالو پیدا کرد. روز گذشته رئیس سازمان غذا و دارو پرده دیگری از نظارت‌های «به‌شدت ضعیف» در حوزه غذا را رونمایی کرد و گفت: ما از سازمان دامپزشکی این سؤال را داریم که اگر گوشت بوفالوی هندی مورد تأیید است، چرا فقط باید در سوسیس و کالباس مصرف شود.

گفته می‌شود که چربی گوشت‌های بوفالوی هندی که اخیراً وارد شده است، بیشتر از حد مجاز است و مصرف مداوم آن به سلامت انسان ضربه می‌زند.

جالب است که به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، بیش از 90 درصد گوشت مصرفی را خودمان تولید می‌کنیم و حالا در این شرایط این سوال پیش می‌آید که چرا باید برای این سهم 10 درصدی از واردات، فرآورده‌های گوشتی مسأله‌دار وارد کنیم.

در حوزه سلامت گوشت هم سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی، هر سه به نوعی مسئول نظارت بر سلامت فرآورده‌های غذایی مشتق شده از گوشت هستند، اما در این حوزه هم بین این سازمان‌ها در زمینه واردات گوشت سالم اختلاف نظر وجود دارد و مثلاً سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، نسبت به سلامت گوشت‌های وارداتی از سوی سازمان نظام دامپزشکی، ابراز تردید کرده است.

این فقدان هماهنگی در حالی اتفاق می‌افتد که حداقل انتظار می‌رود در جایی که پای جان و سلامت مردم در میان است، وحدت رویه‌ای بین سازمان‌های مسئول وجود داشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو، مسئولیت واردات این گوشت‌ها را سازمان دامپزشکی می‌داند و تأکید کرده است که اگر این سازمان گوشت وارداتی را تأیید کند، ما به آن اطمینان داریم که همه مسائل سلامتی را رعایت کرده است.

این حرف مبهم رسول دیناروند، این سوال را پیش می‌آورد که آخرش این گوشت‌های وارداتی سالم هستند یا خیر؟

محمد هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد که مسئولیت نظارت بر فرآورده‌های خام گوشتی با ما نیست و اگر رئیس این سازمان هم این جمله را مطرح کردند، صرفاً از این جهت بوده است که خواسته‌اند هرگونه ابهامی در این زمینه برطرف شود و در واقع، رئیس سازمان غذا و دارو، فقط طرح مسأله کردند و ما خودمان هم منتظر جواب از سوی نظام دامپزشکی هستیم.

این مقام مسئول درباره این‌که بالاخره سلامت گوشت‌های بوفالو مورد تأیید این سازمان هست یا خیر و چرا بین سازمان غذا و دارو و نظام دامپزشکی، هماهنگی وجود ندارد، تأکید می‌کند که قانون چنین وظیفه‌ای را به ما محول نکرده است و ما فقط درباره سلامت مواد گوشتی و به طور کلی مواد غذایی حرف می‌زنیم که بسته‌بندی و فرآوری شده باشد، نه درباره سلامت گوشت‌های خام.

سازمان استاندارد: ما هم بی‌خبریم

یک ضلع دیگر از این مثلث نظارت بر مواد غذایی به سازمان ملی استاندارد ایران برمی‌گردد.

امیدعلی مسعودی، مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران و مشاور عالی این سازمان هم درباره سلامت گوشت‌های وارداتی بوفالو به جام‌جم می‌گوید: ما هم مثل سازمان غذا و دارو فقط متولی سلامت فرآورده‌هایی هستیم که فرآوری شده باشد و مسئولیت تأیید گوشت‌های وارداتی خام با ما نیست.

این مقام مسئول درباره این‌که با این حساب، تفاوت وظایف سازمان شما با سازمان غذا و دارو چیست، عنوان می‌کند که ما کف و حداقل کیفیت مواد غذایی را رصد می‌کنیم و تأیید ما به این معنی است که مصرف آن محصول مشکل سلامت ندارد، اما سازمان غذا و دارو، حداکثر کیفیت محصولات را می‌سنجد.

یعنی سازمان غذا و دارو می‌تواند از توزیع یک محصول کم‌کیفیت که مورد تأیید سازمان ملی استاندارد هم باشد، جلوگیری کند.

نظام دامپزشکی: گوشت بوفالو سالم است

هم سازمان غذا و دارو و هم سازمان ملی استاندارد، وظیفه نظارت بر گوشت‌های وارداتی را در حیطه وظایف سازمان نظام دامپزشکی می‌دانند.

با وجود این‌که در سال‌های اخیر، بحث‌های زیادی درباره سلامت گوشت‌های آغشته به مواد رادیواکتیو، مرغ‌های حاوی سرب و ده‌ها محصول گوشتی مشکوک دیگر مورد تردید کارشناسان قرار گرفته است، اما تقریباً در همه موارد، سازمان دامپزشکی اعلام کرده است که سلامت گوشت‌های توزیع شده در بازار مشکلی ندارد.

این بار هم یک مقام مسئول در سازمان نظام دامپزشکی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، به جام‌جم می‌گوید: سلامت گوشت‌های بوفالویی که وارد شده، اصلاً مشکلی ندارد و هر حرف و حدیثی درباره ناسالم بودن آن صحت ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند که همین الان هم مردم بومی از گوشت‌های گاومیش در استان‌های آذربایجان غربی و خوزستان استفاده می‌کنند که این گاومیش‌های ایرانی در حقیقت همان بوفالوهای هندی هستند که به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند.

وی بر این باور است که چربی بالای این محصولات دامی و خطر ناسالم بودن آن برای مصرف‌کننده هم صحت ندارد و مردم با اطمینان می‌توانند از محصولات مشتق شده از این گوشت‌ها استفاده کنند.

تنها نکته‌ای که این مقام مسئول معتقد است باید در واردات گوشت‌های بوفالو دقت شود، بحث سلامت کامل این بوفالوهاست. به گفته وی، باید نظارت دقیقی روی گوشت‌های بوفالو انجام شود و مسئولان باید فقط مراقب باشند که این بوفالو‌ها به بیماری‌ها و امراض مختلف مبتلا نشده باشند. در شرایطی که بین این سه سازمان ناظر، وحدت رویه‌ای وجود ندارد و موضع آنها درباره سلامت گوشت‌ها و سلامت بسیاری از محصولات غذایی دیگر، گاهی از زمین تا آسمان فرق دارد، بنابراین تا وقتی مسئولان سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد با یکدیگر جلسات مشترکی نداشته باشند و موازی کاری در بین آنها به حداقل نرسد، تا آن زمان باید به رسانه‌ها و مردم حق داد که نسبت به سلامت گوشت‌های وارداتی و سایر محصولات غذایی دیگر، مشکوک باشند.

نظر شما