ضعف دلار به داد طلا رسید

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۱۷:۰۳:۳۹
کد خبر: ۲۹۱۰۵۲
ضعف دلار به داد طلا رسید
IFC Markets - پس از انتشار گزارش بهتر از حد انتظار اشتغال در روز جمعه این نگرانی ایجاد شد که فدرال ریزرو زودتر از انتظار نرخ های بهره را افزایش دهد و به همین دلیل سهام ایالات متحده برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا، پس از انتشار گزارش بهتر از حد انتظار اشتغال در روز جمعه این نگرانی ایجاد شد که فدرال ریزرو زودتر از انتظار نرخ های بهره را افزایش دهد و به همین دلیل سهام ایالات متحده برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کردند. شاخص Dow Jones Industrial Average ریزشی 0.5درصدی پیدا کرد و برای سال 2015 در محدودۀ منفی بسته شد. شاخص S&P 500 افتی 0.7 درصدی پیدا کرد اما در طی سال 2015 هنوز 1% رشد دارد. آمار اشتغال بهتر از حد انتظار ماه مه این نگرانی را نزد سرمایه گذاران افزایش داد که فدرال ریزرو نرخ های بهره را در ماه سپتامبر افزایش دهد. سرمایه گذاران هم اکنون منتظر انتشار گزارش خرده فروشی در روز پنجشنبه هستند. اگر آمار خرده فروشی طبق انتظار بازار قوی اعلام شود تائید کنندۀ رشد اقتصادی است که توسط گزارش اشتغال ماه مه نشان داده شد و انتظارات برای افزایش نرخ های بهره را تقویت می کند. پس از ابراز نگرانی باراک اوباما در اجلاس گروه هفت دربارۀ تقویت ارزش دلار، دلار افت پیدا کرد. شاخص دلار ICE که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی منتشکل از شش ارز اصلی با 1.1% ریزش به 95.2870 واحد رسید. امروز در ساعت 14:00 CET شاخص کسب و کار کوچک متعلق به فدراسیون مشاغل مستقل برای ماه مه در ایالات متحده منتشر خواهد شد. آمار مربوط به فرصت های شغلی جدید و گردش کار برای ماه آوریل توسط وزارت کار ایالات متحده در ساعت 15:00 CET منتشر می شود. تخمین اولیه برای دلار مثبت است. همزمان آمار مربوط به موجودی انبارهای عمده فروشی برای ماه آوریل و فروش تجاری منتشر خواهند شد. تخمین اولیه خنثی است.

سهام اروپا در روز دوشنبه ریزش پیدا کرد چراکه نگرانی ها پیرامون مذاکرات بدهی یونان بر ضریب اطمینان بازار فشار وارد کرد. شاخص Stoxx Europe 600 سقوطی 0.9درصدی داشت و برای چهارمین روز متوالی ریزش پیدا کرد. دولت یونان گفت که آمادگی دارد برای تسویه حساب تا پایان ماه جاری، مذاکره کند. وام دهندگان بین المللی یونان پیشنهاد داده اند که برنامۀ کمک مالی به این کشور تا پایان مارس 2016 ادامه پیدا کند اما دربارۀ اصلاحاتی مانند افزایش مالیات ها و کاهش حقوق بازنشستگی هنوز پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است. افزایش 1.5درصدی ارزش یورو بر ارزش سهام شرکت های صادرکننده فشار وارد می کند. شاخص DAX 30 در آلمان 1.2% سقوط کرد و هم اکنون در حال اصلاح حرکتی است و نسبت به اوج ماه آوریل 10% ریزش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که سیاست های تسهیلی پولی بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا باعث شدند تا ارزش سهام اروپا در امسال رشد کنند که تاثیر منفی ناشی از مشکلات بدهی یونان را خنثی می کند. انتظار نمی رود که امروز در منطقۀ یورو آمار اقتصادی مهمی منتشر شود. فردا آمار مربوط به تراز تجاری ماه آوریل در انگلیس در ساعت 9:30 CET منتشر خواهد شد. تخمین اولیه برای پوند مثبت است.

شاخص Nikkei امروز 1.8% سقوط کرد چراکه ین در روز دوشنبه پس از رسیدن به پایین ترین سطح در برابر دلار طی 13 سال گذشته رشد پیدا کرد. وجود شایعات دربارۀ افزایش نرخ بهره در سپتامبر و احتمال ورشکستگی یونان و خروجش از منطقۀ یورو در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات دربارۀ افزایش دورۀ برنامۀ کمک مالی به ازای اجرای اصلاحات بیشتر روی ضریب اطمینان بازار تاثیر گذاشت. فردا در ساعت 00:50 CET آمار مربوط به سفارشات ماشین آلات و شاخص بهای کالای شرکتی برای آوریل در ژاپن منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتباط منفی است.

تورم مصرف کننده در چین در ماه مه در مقیاس سالیانه بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرد و به 1.2% رسید.

قیمت های نفت(Oil prices) در روز دوشنبه کاهش پیدا کرد چراکه آمار منتشر شده نشان داد که واردات نفت چین در ماه مه در مقیاس سالیانه 11% کاهش داشته است. تاثیر منفی ناشی از کاهش تقاضا از سوی چین که بزرگترین واردکنندۀ نفت در جهان محسوب می شود تاثیر مثبت گزارش ادارۀ آمار انرژی ایالات متحده (EIA) را خنثی کرد. EIA گزارش داد که انتظار می رود تولید هفت تولیدکنندۀ اصلی نفت شیل ایالات متحده در ژوئیه در مقایسه با ژوئن 91 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

قیمت های طلا (Gold) در روز دوشنبه بهبود پیدا کردند که تحت تاثیر ضعف دلار و عقب نشینی بازارهای سهام بود.

ارزش ریال(IRR) در برابر دلار آمریکا در هفتۀ گذشته ثابت بود. روز گذشته یکی از مسئولین ایرانی گفت هشت شرکت اروپایی آمادگی دارند تا در پروژۀ پالایشی سیراف 2.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند چراکه این کشور در حال افزایش ظرفیت برای کاهش وابستگی به واردات است.

منبع : IFC Markets

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز