وقتی احمدی نژادی ها همدیگر را قبول ندارند

تکه پاره هایی منشعب از جریان قدرت

۱۳۹۴/۰۳/۲۹ - ۱۱:۳۱:۱۸
کد خبر: ۲۹۳۳۸۰
تکه پاره هایی منشعب از جریان قدرت
کلیت دولت احمدی نژاد چه در دوره نهم و چه در دوره دهم پیرو هیچ تفکر جریانی نبوده است و با روزمرگی به اداره کشور می پرداخته است. بالا بودن اختلافات این روزهای احمدی نژادی ها و چند طیفه شدن آن ها این موضوع را اثبات می کند که اساسا این افراد هیچ گاه با هم در راه مشترکی تعریف نمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا، تدبیر24 نوشت: روز دوشنبه و در میان غیبت همه طیف های اصلی اصولگرایی همایش اعلام موجودیت جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران معروف به یکتا در سالن شهدای سرچشمه تهران در شرایطی برگزار شد که وزرای دولت سابق با حضور گسترده خود نشان دادند برای خروج از انزوای سیاسی که توسط مردم برای آن ها ایجاد شده است نیاز به محملی برای گعده های خود دارند و چه محملی بهتر از یک جبهه سیاسی. البته یکتا باوران در حالی دور هم به صورت رسمی جمع شده و اعلام موجودیت کردند که اساسا مجوزی برای تشکل و حتی برنامه خود نداشتند اما ظاهرا این به رویه ثابت برخی ها تبدیل شده است که برای هیچ کاری مجوز نمی خواهند اما دیگران را به نداشتن مجوز متهم می کنند .

جبهه پایداری، اولین جرقه ایجاد تشکل احمدی نژادی

به گزارش سرویس سیاسی تدبیر24 شاید اولین جرقه ایجاد تشکل حول محوری احمدی نژادی های منتقد احمدی نژاد را اعضای جبهه پایداری همزمان با انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی زدند . جایی که حامیان سابق رئیس جمهور مهرورز برای خارج نماندن از لیست های اصولگرایی به بهانه نزدیکی به احمدی نژاد حول محور شیخ مصباح یزدی جبهه پایداری را تشکیل دادند و از اول تاکید کردند که بنای تشکیل حزب را ندارند و اساسا با حزب مخالف هستند اما تنها سه سال پس از این ماجرا درخواست رسمی تبدیل شدن به یک حزب سیاسی را روانه میزهای کارشناسان وزارت کشور کردند .

در طول چهار سال گذشته چه در سال های پایانی دولت سابق و چه در دو سال فعالیت دولت یازدهم احمدی نژادی های بازمانده از رئیس سابق تلاش ویژه ای برای ایفای نقش سیاسی در جامعه داشته اند اما ناظران بر این باروند که امثال جبهه پایداری تنها عامل انشقاق در این جناح سیاسی بوده اند و جایگاه دیگری نداشته اند . اکنون در طلیعه انتخابات مجلس نهم و در شرایطی که کشور آماده برگزاری یک حضور پرشور برای تغییر فضای سیاسی قوه مقننه می شود باز هم این احمدی نژادی های سابق هستند که دلواپس شرایط شده اند و برای نامزدی خود و یارانشان به فکر دست و پا کردن یک حزب جدید هستند. البته موسسان یکتا یک فرق اساسی با اعضای جبهه پایداری دارند و آن هم این است که این افراد وزرای احمدی نژاد بوده اند نه صرفا حامیان او .

تکه پاره های منشعب از جریان قدرت

البته کار ظاهرا به همین جا ختم نمی شود چرا که بررسی ها نشان می دهد یاران رئیس جمهور سابق در دو طیف خلاصه نمی شوند و عمق اختلافات درونی آنها فراتر از چیزی است که علنی نشان می دهند چرا که وزیر صنایع دولت نهم اخیراً در گفت و گویی اعلام کرده است که اعضای جبهه یکتا بیشتر وزرای دولت دهمی هستند و وزرای دولت نهم برای خود گعده های جداگانه ای دارند . سه طیفه شدن مهرورزان سابق نشان دهنده نبود گفتمان سیاسی مشترک حتی بین اعضای یک تیم کاری نزدیک بهم در سالهای نه چندان دور است . معظلی که البته اگر طیف خود احمدی نژاد و مشایی و بقایی را هم بخواهیم در نظر بگیریم بیشتر از این که آن را شبیه یک طیف سیاسی بدانیم باید شبیه تکه پاره های منشعب از جریان قدرت بدانیم که برای بازگشت دست و پا می زنند .

مشایی،علت اصلی اختلاف نظر

اعضای یکتا البته عقیده دارند فعلا نمی خواهند کار انتخاباتی کنند و به دلیل وجود امثال مشایی با رئیس سابقشان اختلاف نظر دارند اما اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به روند این انشقاق درون گروهی داشته باشیم باید بدانیم که اساسا کلیت دولت احمدی نژاد چه در دوره نهم و چه در دوره دهم پیرو هیچ تفکر جریانی نبوده است و با روزمرگی به اداره کشور می پرداخته است . بالا بودن اختلافات این روزهای احمدی نژادی ها و چند طیفه شدن آن ها این موضوع را اثبات می کند که اساسا این افراد هیچ گاه با هم در راه مشترکی تعریف نمی شده اند. مردم از همین اختلاف ساده می توانند نتیجه بگیرند در سالهای نزدیکی که این افراد بر آنها مدیریت می کردند با چه نوع سلایق و افکاری طرف بوده اند که حتی همکاران خود را نیز قبول نداشته اند.

نظر شما